Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 6070 ggr
Rovanja
12/13/11, 9:04 PM

Äpplen Gloster

Hejsan hoppsan!

Jag har letat med inte funnit Glosteräpplen?
Närmare jultider nu så är det mycket tal om äpplen och jag älskar att ha rårivna äpplen i mat.

Men är allergisk.

Har ju hört att dessa ska funka hos allergiker och vill så gärna prova!

Har någon hittat dem? Var hittar man dem?

Annons:
DesK
12/13/11, 9:16 PM
#1

Eftersom Gloster endast kan odlas i zon I-II är det sannolikt tyvärr inte så lätt att hitta i våra vanliga butiker i zon II och uppåt. Detta äpple kan eventuellt öka i popularitet, eftersom det är ett bra alternativ för många allergiker. Tyvärr har jag inte lyckats få fram något om dess hållbarhet, men jag tror att hållbarheten är god och att vi får höra mer om detta goda och bra äpplet framöver

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
12/13/11, 10:14 PM
#2

Brukar finnas här ibland men oftast är det tyska Gloster som ligger inplastade i tråg med några äpplen i varje, de brukar vara ganska smaklösa. har man tur nån gång ibland så hittar man skånska Gloster och de brukar smaka bra brukar köpa dem till farsan då. Annars kan man ju testa skala äpplena eftersom de flesta allergener som äppelallergiker reagerar mot sitter i skalet eller strax under.

[Tassy]
12/14/11, 8:03 PM
#3

På vilket vis är du allergisk? Många pollenallergiker kan skala äpplet och köra det 15-20 sekunder i micron först.

Rovanja
12/17/11, 10:02 AM
#4

Jo, jag kan köra det i micron och äta det, men då försvinner ju själva "äppelkänslan" om du förstår vad jag menar?

Blir inte riktigt samma grej Obestämd

Så, jag tål ju äppelpaj och sådant. men råa äpplen  är inte riktigt min bästa vän

[Tassy]
12/17/11, 4:28 PM
#5

men det märks inte om det är bara några sekunder? Förvånad det blir ju inte ens musvarmt?

Rovanja
12/19/11, 8:37 AM
#6

Fast.. jag måste värma bort alla syrorna för att jag inte ska bli allergisk. Då räcker det väl inte bara med några sekunder? eller är jag helt ute och cyklar?

Annons:
[Tassy]
12/19/11, 2:51 PM
#7

för vanlig korsallergi räcker det med 10-15 sekunder, ibland får du skala äpplet också. Är du kraftigt allergisk så bör du kanske inte äta äpplen alls, med tanke på riskerna det medför? (jag vet, det är jättejobbigt att skippa något man verkligen gillar, är själv allergiker).

Så för att reda ut detta; vad är det för allergi du har, som gör att du inte tål äpplen, och hur allvarlig är den? Är det björkpollen eller är det riktig äppelallergi, eller något annat?

Rovanja
12/19/11, 9:14 PM
#8

Jag tål allt… enligt alla tester. men jag är pollen allergiker.. och då dessutom mot kiwi och äpplen. äpplen värst.
Då äppelsyran är kvar så resulterar det i sprickor i tungan, vätskefyllda blåsor på händer och armar och röda utslag på hals.
Har andra allergier, vissa mer allvarliga med hals som svullnar och liknande… men ja. enligt allergitesterna är jag helt tålig och borde kunna smaska på allt. men det kan jag glömma :P

Ska testa mig på och värma och se hur det går :) Värt ett försök! Äpplen är ju så namnam!

[Tassy]
12/20/11, 12:47 PM
#9

Om du är säker på att det är äppelsyran som knasar så kommer micron inte att räcka, men om det är pollen det korsar på, så fungerar det som så att microvågorna förändrar strukturen i äpplet. Anledningen att pollenallergiker reagerar på äpple är för att äpplets struktur är likt det i björkpollenet, så kroppen tar helt enkelt fel. Micron förändrar då äpplets struktur såpass att kroppen inte förväxlar det längre. Men det fungerar bara på lättare allergi som sagt.

Det här med att proverna visar falskt är tyvärr väldigt vanligt Rynkar på näsan

Rovanja
12/20/11, 5:28 PM
#10

Jag får testa lite olika helt enkelt och hoppas på det bästa :)
Testerna är ju inte direkt att lita på …

[Tassy]
12/20/11, 7:37 PM
#11

testa små bitar i omgångar, så du slipper onödigt stora reaktioner ifall det inte fungerar. Glad

Upp till toppen
Annons: