Annons:
Etiketterrådtips
Läst 9806 ggr
Stephanie
12/8/11, 10:34 AM

Vad göra med Brie?

Köpte en brieost härom dagen, men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Älskar den som den är men blir lite mycket med en hel sån! Så nu skulle jag jättegärna få lite tips på vad man kan göra med brieost! Gärna i matlagning och inte bara tilltugg Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
DesK
12/8/11, 10:39 AM
#1

Brie kan med fördel användas i sås, då tar man bort det vita "skalet" och använder bara det mjuka inre. Sen kan man göra smarrig efterrätt genom att hacka ihop torkad och färsk frukt med exempelvis valnötter och steka med lite vätska och kryddor och sen ösa hela härligheten över brieosten Glad Här är en tråd om topping till brietårta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sweli
12/8/11, 12:40 PM
#2

Man kan göra kalvrullader.

Lägg en bit brieost, timjan eller franska örter i och bind ihopp till en rullad.

Stek i stekpanna och gör en sås på stekspadet.

Låt de koka en liten stund i såsen.

Servera med Shirataki ris eller sallad.

Stephanie
12/8/11, 12:54 PM
#3

#2 Det lät gott!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sweli
12/8/11, 1:19 PM
#4

Det är gott, använder även bluecheese i rullader.

League
12/8/11, 5:21 PM
#5

På sommaren blir mina brie-bröd uppskattade, aldrig gjort dem inne utan på grillen, men det funkar säkert i ugn.

Pinnbröds deg: gör gärna degen dagen innan, lägg i påse i kylen.

5 deciliter vetemjöl

2 teskedar salt

2 teskedar bakpulver

2 deciliter vatten.

gör lite som när man bakar kanelbullar, fast cirka 10*20 centimeter och lägg bitar av brien i, efter rulla ihop så ingen ost "tittar ut" och grilla Glad

Supergott till grillat/stekt kött, eller till soppan kanske?

MaMaMade
12/8/11, 10:13 PM
#6

Efterrätt…brieost med kolasås…serverad med färska jordgubbar dessutom - då går jag i trans! Hur gott som helst…vilken tur att jag såg den här tråden, har ju *massor*av brieost i kylen! Tungan ute

Annons:
Eine
12/11/11, 5:50 PM
#7

Man kan göra brietårta med getost emellan.Mosa ihop getosten med vispgrädde och joxa ihop   med hackade valnötter,rostade pinjenötter,torkad hackad aprikos och russin.Gräslök och persilja efter smak,kan läggas ovanpå och runt kanterna.Kläm till och låt stå ett tag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Jessica_91]
12/14/11, 1:10 AM
#8

Inte kreativt direkt men tycker det är ruskigt gott med brie på hamburgare ^^.

Lissekullan
12/15/11, 4:02 PM
#9

Superenkelt: Skär snitt i en färsk laxfilé och proppa med brie och in i ugnen!

Sophey
12/15/11, 8:30 PM
#10

Jag brukar ha brie pa ett gott brod typ ciabatta eller valnots- och aprikosbrod  ihop med pinjenotter honung och finskivade tomater eller till en sallad eller hamburgare. Glad

Medarbetare på matlust

[Fiction]
12/15/11, 10:00 PM
#11

Friterad brieost är jättegott!

Recept:

Skär upp trekantsformade tårtbitar av brien.
Ställ fram tre skålar med var sin ingrediens i varje: vetemjöl, vispat ägg, ströbröd.
Först doppar du brien i vetemjöl, därefter i ägg och sist i ströbröd.
Fyll en liten kastrull med rapsolja c:a fyra cm från botten (så att osten täcks helt) och sänk ned osten. 
Fritera osten någon minut i 180 grader.

Servera tillsammans med hjortronsylt som du värmt upp i en kastrull.

Stephanie
12/15/11, 11:00 PM
#12

Vad många och otroligt blandade förslag! Skrattande Tyvärr blev det inget mer avancerat än briefyllda färsbiffar och nu tror jag att brien kanske har varit öppen lite för länge också…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Anterrabae
12/23/11, 6:42 PM
#13

Har man en hel brie, det vill säga en där det är "skal" hela vägen runt om Så är det bland det godaste jag ätit bakad brie.

Packa in den i bakplåtspapper, baka i ugnen på 175 grader tills osten är mjuk rakt i genom. Cirka 20 minuter.

Ta fram och skär upp den smälta osten och servera med rårörda hallon, eller andra bär man gillar.

Sjukt gott vill jag lova. Som camenmert med hjortron fast mycket gidare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: