Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 8310 ggr
[TrevorS]
2011-12-06 12:10

Sjuk av saffran!

Min kompis skulle lyxa till det när hon bakade och hade i extra mycket saffran, åt ett saffranbröd till fisksoppa med saffran i och senare saffransvåfflor. (förstår inte hur man klarar så mycket saffran), hon kände sig dålig och tillslut valde hennes gubbe att ringa till ambulans.

Tydligen kan saffran vara giftig och även dödlig i stora doser. Hon mår bra idag!

Hon hade fått i sig 4 gram. Nu blir man ju supernojjig! Vågar jag knappt köpa hem det mer. Obestämd

Annons:
Lamina
2011-12-06 12:14
#1

Ja, saffran är giftigt i större mängder. Kan dock inte förstå hur man skulle kunna få i sig så stora mängder, får rätt nog av smaken efter typ 1-2 bullar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TrevorS]
2011-12-06 12:51
#2

Jo och det är ju oftast 1/2 gram i varje påse, vet inte hur mycket men hon hade något gram i fisksoppan. Samma med våfflorna. Obestämd Har inte frågat ut henne heller, känns inte så kul heller, blev mest chockad när hon ringde och berättade hon var på sjukhuset.

jizzy
2011-12-06 13:41
#3

Jag trodde det var allmän kännedom att Saffran är giftigt? I vissa delar av världen används det i speciell dosering som en drog. Till exempel i Iran.

Synd att hon skulle få vetskap om dess effekter på det här viset bara… Står det ingen varning på paketen förresten? Det borde det nog göra!

[TrevorS]
2011-12-06 13:45
#4

Varken fram eller baksidan.

[Tassy]
2011-12-06 13:53
#5

Jösses, vilken otur!

Jag kände dock till det här med saffran sedan innan, men kanske borde man varna bättre.

DesK
2011-12-06 14:38
#6

Bra att detta uppmärksammas, eftersom många tydligen inte vet att saffran är gifitgt. Synd om tjejen bara.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-12-06 15:05
#7

Jag som ändå är rätt påläst, känner till om muskot, minns varning när en kokbok gav ut ett recept där det stod deciliter istället för gram.

Men just saffran kände jag faktiskt inte till, står ju inget på dem. Muskot har jag även sett varningslapp på någon gång.

Kanske skriva till Santa Maria och ICA? Att skriva dit en varning?

[Tassy]
2011-12-06 15:23
#8

jag tror till och med att de infört åldersgräns på muskotnötter, då det var ett gäng ungdomar som försökte missbruka dem för något år sedan. Vet dock inte om det fortfarande gäller, men det var ett väldans rabalder ett tag. Någon mer än jag som minns?

Lamina
2011-12-06 15:27
#9

#3 Trodde jag också. Vart lite förvånad av den här tråden faktiskt.

Men tja, man kan ju knappast informera för mycket om det eller muskot. Synd bara att det skulle gå så illa för TS vän. Hoppas hon mår bättre nu i alla fall. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TrevorS]
2011-12-06 15:36
#10

Nu när man läser om just saffran hittar man mycket på folk som inte visste. När jag tänker kan jag inte ens komma på att någon påstått detta.

Hur är det med "Mexicansk Saffron" den är ju inte från samma blomma och billigare dessutom, smakar saffran men är den också giftig?

Hon mår bra får snart åka hem, hon hölls bara för att se att det inte händer något allvarligt, hon hade betett sig konstigt, men kan inte säga så mycket mer eftersom jag inte vet. Hon ville bara lyxa till det med lite extra mycket saffran i huset. Hon lär ju aldrig äta saffran igen.

Lamina
2011-12-06 15:40
#11

Tja, egentligen är det ju inget som lärs ut i skolan direkt. Nej, varningstext på påsen tycker jag. finns ju lagar om det för cigaretter och sånt sk*t, som ju folk faktiskt vet är farlig! Så varför inte saffran och muskot och sånt..? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TrevorS]
2011-12-06 17:20
#12

Var precis ute och handlade med en kompis, frågade henne om hon kände till att saffran var giftig i stora doser. Hon kände inte ens till det, hon trodde det bara var en lyxkrydda.

Honestyisdead
2011-12-06 20:58
#13

Hur i allsindar kan man få i sig 4 gram?
Tur det blir bra med henne.

Själv visste jag detta.

Annons:
[TrevorS]
2011-12-06 21:08
#14

#13. Ingen aning, ska fråga henne.

Hon är hemma nu i alla fall! Ska prata med henne imorgon hon är trött.

MonisN
2011-12-06 22:47
#15

Jag kände inte heller till detta. Men hade hon verkligen fått i sig all saffran själv? Det är ju 8 kuvert. Tack att du berättade detta och hoppas din vän snart blir frisk.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-12-06 22:50
#16

Vet inte om det var exakt 4 gram hon hade fått i sig, men hon hade använt mycket. Hon hade gjort våffelsmet och haft i 2 gram, fisksoppan hade hon haft i 3 gram för att dölja fisksmaken. Obestämd

Men hon är hemma och mår bra, fast trött!

Honestyisdead
2011-12-06 22:56
#17

#16 Okey, men gjorde hon en portion av sakerna eller var det fler som åt? Hade nämligen varit kul att veta hur mycket som krävs/eller lite, för att man ska bli förgiftad av det.

Får se vad hon säger sen när du ska prata med henne. Bra att allt är bra.

[TrevorS]
2011-12-06 23:05
#18

#17. Vill inte frågesätta heller, känns inte rätt, skulle själv inte velat bli frågesatt om jag hade råkat göra något sådant utan att veta om det.

jizzy
2011-12-08 15:54
#19

Här står lite om Muskot och det är ju OCKSÅ något folk använt i tusentals år både som krydda och berusningsmedel. Det beror ju helt på hur man doserar och jag kan förstå att det blir fel om några ungar slänger i sig en massa utan att veta vad de gör. Tur att det verkar ha slutat bra i alla fallen, inte så trevligt om någon drabbas av lever/njursvikt och dör. Samma med TrevorS's vän som ju inte visste. Jag tycker också det borde stå varningstext på paketen för båda dessa produkter.

Sen tror jag att de här exemplen nog är lite tecken på att idag är kännedomen om olika saker från naturen lägre än den var förr. Idag är vi vana vid att allt är paketerat, datummärkt och med varningsrutor från socialstyrelsen om det är "farligt" - men grundkunskaperna är det sämre med. Förr handskades man ju mer med råvaror.

Ingen kritik från mig till dessa privatpersoner dock, man kan ju inte rå för att kunskapen inte förs vidare lika mycket mellan generationerna längre. Jag minns bara att t.ex. min mormor hade järnkoll på sånt här. Glad

Bjornen
2011-12-09 14:50
#20

Allt är livsfarligt i stor dos. Rent vatten är livsfarligt att dricka om man dricker 10-12 liter i rask takt.

Saffran har använts som drog och är livsfarligt i höga halter. Nu är priset så högt att risken inte borde vara så stor. När saffran började användas i matlagning inträffade många förgiftningsfall och även med dödlig utgång.

Annons:
Bjornen
2011-12-09 14:52
#21

Alla krokusarter är giftiga och alltså även saffranskrokus. Jag misstänker att just märkena är mera koncenterade av giftiga ämnen.

dolfen
2011-12-09 18:36
#22

Är "saffran" från saffranskrokusen lika giftig som hos annan krokus?

Om så: Varför står det att man inte kan ta saffran från vilken krokus som helst, utan enbart från saffranskrokusen?

Är skillnaden att det smakar mindre "saffran" av andra krokusar än saffranskrokus?

Bjornen
2011-12-09 18:57
#23

En stor skillnad är ju att saffranskrokus blommar på senhösten. Nu finns det ytterligare några höstblommande arter också. (blanda inte ihop det med tidlösa som är mycket giftig och har används i växtförädling för att framkalla mutationer.)

Jag vet inte om det finns någon smak på övriga krokusarters märken. Det jag vet är att det inte fungerar som färgämne eller är mycket svagt som färgämne.

[Mairah]
2011-12-11 20:22
#24

Fy vad läskigt! Hade heller ingen aning om det här med saffran.. Oskyldig

Anterrabae
2011-12-12 23:20
#25

Förvånad Jag har aldrig tidigare hört om någon som faktiskt blivit förgiftad, men jag tycker mig känna igen att saffran är giftigt, men hade inget minne av det..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2011-12-14 19:11
#26

Borde stå en varningstext på påsarna ju Obestämd

jizzy
2011-12-20 14:15
#27

#22: Jag tror nog att bara saffranskrokus smakar saffran. Glad

Annons:
isafisa
2011-12-20 14:21
#28

Usch så obehagligt. Har vetat om att det är giftigt, men vet även flera som har varit helt ovetande innan jag nämnt det. Varningstext borde absolut införas!

Farwuq
2011-12-21 08:14
#29

Jag hittade detta när jag sökte:

"Saffran är ett nervgift och väldigt olämpligt i större mängder. Runt 10 gram för en vuxen kan vara dödligt, och för småbarn kan så lite som ett par tiondels gram ge en förgiftningsrisk."

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

jizzy
2011-12-21 12:23
#30

Apropå saffran så vill jag försvara det lite: Visst ska man kanske vara lite försiktig (som med allt) MEN… finns det något godare än saffran? Inte enligt mig. Skrattande

Upp till toppen
Annons: