Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2068 ggr
Chestnut
2011-12-02 21:14

Sugen på thaimat, har ni tips?

Jag äter sällan asiatisk mat men de senaste dagarna har jag fått sug efter det där lite syrliga och krispiga som jag förknippar thailändsk mat med.

Men har inte en susning om vad jag ska hitta på, har ni några förslag? Glad Har följande ingredienser hemma bland annat:

  • Nudlar
  • Potatis
  • Soya
  • Fisksås
  • Sweet chilisås
  • Hönsbuljong
  • Tomatpure
  • Champinjoner
  • haricot verts
  • Krossade tomater
  • Körsbärstomater
  • Paprika
  • Lime
  • Spansk peppar
  • Ingefära
  • Citrongräs
  • Gurka
  • Cosmopolitan sallad
  • Majs
  • Vitlök
  • Gul lök
  • Alaskan pollock
  • Nötfärs
  • Ägg

Har mycket annat också men det här är vad jag kommer på på rak arm. Skulle behöva använda en hel del grönsaker, de börjar bli gamla..

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-12-02 21:17
#1

pad thai Glad

Sök på det här på sajten, så ska det finnas recept.

Chestnut
2011-12-02 21:24
#2

Pad thai känns lite njae, inte superförtjust i det med alla jordnötter… Ska klura på om man kan göra någon variant av det dock! Men tar gärna emot fler tips Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-12-02 21:27
#3

det går att göra utan ju Cool

hus-musen
2011-12-02 21:31
#4

Alla grönsakerna och löken hackas/strimlas och wokas tillsammans med lite fisksås, soja och och citrongräs o vitlök.  Tina fisken, panera den och stek den.

Jättelätt och jättegott! Äts gärna med majs och riven morot till.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2011-12-03 11:10
#5

Blir något wok-aktigt i alla fall med fisken, grönsakerna och nudlarna. Ska ge mig ut till köket nu och skapa! Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrevorS]
2011-12-03 12:55
#6

Du kan ju dela champinjonerna, steka dem i lite fett, skär paprikan så de blir som ringar istället för att hacka. Koka upp vatten med ingefära, citrongräs och gul lök. Häll i champinjonerna, krossade tomater. I en annan kastrull dela ett ägg i en slev, i kokande vatten sänk ner och forma ihop ägget så det blir som en boll, lägg ovanför och servera med lite nudlar i.

Ursäkta om det lät flummigt. Skrattande

Annons:
Chestnut
2011-12-03 13:18
#7

#6 Det där lät spännande!

Gjorde en misslyckad nudelwok, glömde maten på spisen när telefonen ringde..

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-12-03 14:08
#8

ajdå! Bättre lycka nästa gång Rynkar på näsan

penphotography
2011-12-03 15:05
#9

Fiskkakor med het ananassås.

Fiskkaksrecept kan man googla fram. Ananassåsen gör du på 3 delar ananasjuice och en del thai chilisås. Koka tills hälften återstår. Servera med jasminris.

Jag brukar strimla kött (nöt, fläsk, kyckling) och bryna i en wok eller stor stekpanna. Ta åt sidan. Fräs ett paket frysta grönsaker, smaksätt med riven/pressad vitlök, sambal oelek, soya och sweet chilisås (thai). Tillsätt köttet och blanda ner kokta nudlar. Klart! Riktig snabbmat! Flört

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[Aquelegia]
2011-12-05 19:41
#10

Hittade ett superenkelt recept på Yam Kung sallad:

1/2 rödlök i grova skivor
1 tomat i klyftor (eller några halverade körsbärstomater)
1/2 gurka
4 salladslökar
2 röda chilifrukter
16 råa jätteräkor (antar att det går bra med fisk)

Dressing:
2 matskedar fisksås
2 matskedar pressad limesaft
2 vitlöksklyftor finhackade
1 matsked socker
1 matsked koriander

Blanda dressingen, blanda sallad, dressing och fisken försiktigt i en skål och servera på tallrik /större fat. Eller ha allting för dig självFlört

DesK
2011-12-05 19:50
#11

#10 Det där låter jättegott! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-12-05 20:06
#12

Gjorde en liknande på min systers födelsedag supergod, fick tipset av thaitjejerna på jobbet. Dom brukar blanda till mat till mig för jag är helt tokig i thaimat Kyss Just det där fräscha, krispiga och nyttiga!

[Tassy]
2011-12-05 20:19
#13

Håller med om att det låter supergott! Men är fisksåsen vad jag tror att det är? Tyst Den där "himmelskt" luktande saken i liten flaska Tungan ute

Annons:
[Aquelegia]
2011-12-05 20:29
#14

#13 Om det är samma som du och jag tänker på så jaTungan ute Den där smaken man blir helt lyrisk utav!

Glömde tipsa om recept på röd curryfisk-gryta!
Mixa röd chilipeppar med citrongräs, limeskal /saft, ingefära.
Koka med kokosmjölk, fisksås, potatis, morot och fisk. Servera som den är eller med ris. Potatis används i bland annat Thailand som "grönsak" i många rätter.

Chestnut
2011-12-05 20:34
#15

Oj vad mycket jag har att testa här Glad Blir nytt försök med fisk och ris imorgon!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2011-12-05 20:38
#16

Jag föråt mig på thaimat ett tag men skall sväva ut och testa lite fler saker, framförallt sallader!

[Tassy]
2011-12-05 20:50
#17

#14 Jo, den har väldigt god smak, men luktar typ surströmming Tungan ute

[Aquelegia]
2011-12-05 21:08
#18

Yes det finns dock olika fisksåser, dom som är lite grummligare och sedan finns det med svamp den är den godaste fisksåsen jag ätit! Minns inte vad den heter dock .

[Tassy]
2011-12-05 21:46
#19

Har spanat efter svampsåsen men inte fått tag i den Gråter hittade bara vanlig fisksås på maxis världsmatsvdelning.

[Aquelegia]
2011-12-05 23:45
#20

Ska fråga mina thaitjejer (säger mina för de skämmer bort mig) de köper ju alla sina råvaror här i Skövde tror det är thai-butiken vid ica kvantum som är bäst på sånt om jag minns rätt. Där hittar du färska limeblad, med mera. Även den där svampsåsen Flört Maxi hittar du inga "riktiga" grejer bara försvenskadeTungan ute Sedan hittar du stora vakumförpackade påsar med bambu på willys vid thaimaten, hyllan längst ner för 10:-  Jag som alltid undrat varför willys inte har bambu vid konserverna.

Annons:
[Tassy]
2011-12-06 14:08
#21

ash, jag var till den butiken och letade för ett tag sedan, men hittade inte där heller Obestämd

Upp till toppen
Annons: