Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 6493 ggr
[Aquelegia]
2011-11-28 12:06

Mexicanasoppa

Efter jag läst sopptråden började mitt huvud gå på högvarva och tänkte på alla soppor jag älskat och ätit sedan jag var liten och kom att tänka på en soppa som faktiskt tro det eller ej betytt mycket för mig. Mexicanasoppa! Första gången jag åt den var när vi flyttade till Sverige 99 och vi inte orkade laga mat. Jag åt för första gången i mitt liv köpt pulversoppa och den var så god jisses! Sedan dess har jag bänkat mig i skolmatsalen från första minuten till sista när det var mexicanasoppadags. Som student "unnade" jag mig denna soppan ibland och åt det hellre än pizza.
Nu när man lärt sig mer om tillsatser har jag tagit avstånd från soppan och letat som en tok efter ett bra recept att göra hemma. Alla recept jag hittat är med tacokrydda /spiskummin. Men det är inte så den skall smaka.

Vill ha ut den där fylliga tomat-grönsakssmaken. Har ni något bra recept på mexicanasoppa och kan rädda mitt enorma sug efter denna minnesvärda soppan?

Skriv gärna egna minnen med mat som följt er genom livet Glad

Annons:
[Aquelegia]
2011-11-28 12:43
#1

Såg precis på knorrs hemsida att de hade tagit bort glutamaten, det innehåller dock e304 och e307.

e307 förstod jag vara ett nyttigt e-vitamin.E304 däremot förstod jag inte mycket avSkäms

Nåja jag var så pass finurlig att jag läste innehållsförteckningen för mexicanasoppa och skall nu använda det som receptGlad Testar i veckan och återkommer om det blev den smaken jag hade hoppats på!

DesK
2011-11-28 13:31
#2

Äkta vara har en jättebra E-nummerlista med förklaringar, men jag kom inte in på deras sajt nu. Här är i alla fall Wikipedias E-nummerlista så länge Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2011-11-28 13:42
#3

Äsh, man lever bara en gång och jag tror inte det blir så himla dåligt av att unna sig sin favoritsoppa någon gång ibland. Glad Ifall du inte får till det bra hemma själv menar jag.

DesK
2011-11-28 15:19
#4

Tassy du har helt rätt, vi behöver ju inte bli fanatiska mot alla tillsatsämnen bara för att vi helst vill ha bra mat lagad från grunden Glad

Här är en länk till Äkta varas E-nummerlista med förklaringar.

Ett av mina fina matminnen är sommarlovens grillkvällar hos far, vi hade en stor fast utomhusgrill omringad av bänkar och bord, där kunde man sitta med goda vänner och grilla långt in på småtimmarna. Utöver et grillade köttet, som kunde vara lamm, nöt eller gris och ibland någon smakrik korv, så fanns det alltid diverse småplock och gott surdegsbröd och sallad Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-11-28 16:47
#5

#3 Med tanke på att det inte var så jättefarliga ämnen i ska jag nog faktiskt cykla iväg och inhandla en påse sådan underbar smakupplevelse. Jag är nogrann med att välja tillfällen då jag intar tillsatser, försöker hålla det vid godis och buljong, korv, då får man inte i sig mer än man kan hålla reda på i alla fall. Är uppväxt med det tänket så det är inte att jag går och får panik om jag råkat äta en sked färdigsås eller så men kan jag undvika gör jag det oftast. Vet att jag inte kommer dö av det på direkten men man vet ju aldrig, jag vill gärna bli 90friska år Cool

#4 Tack Desk för listan smidigt att kolla upp och lära sig mer! Åh det låter helt underbart att sitta runt elden och bara umgås! Hittade några fina ställen här i skövde där det är möjligt med sådana kvällar Glad

Anterrabae
2011-11-28 23:31
#6

Är inte minestrone ganska lik mexicanasoppan, med den skillnaden att mintestrone har mer grönsaker och mexicanasoppan mer pasta?

Jag håller med, jag älskade verkligen mexicanasoppan i skolan. Dock tror jag inte den skulle falla mig i smaken nu, då jag vant mig av vid smaken av tillsatster. Ska kolla runt lite och se om jag hittar ett recept.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2011-11-29 00:16
#7

Den köpta var god men tror nog lätt som en plätt att jag får ihop den själv (måste medge att jag lade till mer majs, paprika och pasta). Leta gärna recept vore trevligt med lite måttangivelser på innehållsförteckningen står ju inte såntTungan ute Var inga smaktillsatser eller förtjockningsmedel rätt förvånad faktiskt, Knorr satsar på "organic" Däremot så ryser jag till varje gång jag biter på de där kycklingbitarna, inget mig emot att göra egen Glad

Upp till toppen
Annons: