Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 2071 ggr
MaMaMade
11/27/11, 9:21 AM

Julbord- recensioner

Nu är det ju julbordstider och jag tänkte att det kunde vara kul att lägga in var vi varit och ätit - och recensioner på borden. Det kan ju finnas fler som bor i närheten eller tänker åka bort en helg o vill äta julmat. Annars kan man kanske få inspiration till något nytt till sitt eget julbord.

Själv var jag och Guben bjudna på julbord av hans urmysige boss igårkväll. Det hölls på Hotell Vännäs i Vännäs, Västerbotten. Betyget blev 5 av 5 för god, variationsrik och nyskapande julbord i en trevlig restaurang.

"Så då har man in absurdum bedrivit den 6:e dödssynden - det gick till och med trögt att få ner frukostmackan nu på morgonen! Hög poäng till Hotell Vännäs för ett mycket trevligt julbord, massor av kalla fisk- o köttsorter, en liten buffé med varmrätter + ett spännande efterrättsbord.

Sill av olika slag: basilikamarinerad, citronmarinerad, lime- o vodkamarinerad (supergod), "vanliga", ättiks- o vitlöksströmming (vansinningt god). Lax: 2 sorters gravad, kallrökt, varmrökt, inkokt. Där fanns rökt sik o gravad - tror jag att det var, röding, rullströmming, laxpaté, laxmousse.

Skinka, rökt ankbröst, torkat ren- o älgkorv, rökt älgstek, leverpastej, kalvsylta, rullsylta, "prickigkorv", rensteksröra i snapsglas, kommer inte ihåg mer! På varmhållningsbordet stod omelette, prinskorv, savoykål, köttbullar, oxsvansragu (litet kryddad, annars god), grisfötter…o säkert nått mer också.

Mimosa- o rödbetssallad, olika senapssorter o majonnäs, gravlaxsås, romsås o säkerligen mer som jag inte kommer ihåg.

Efterrättsbordet; några dessertostar, kex o frukt, struvor o några olika kaksorter, några skålar med olika sorters godis, större snapsglas med: vit o mörk chokladmousse, hallonmousse med grädde, ett par olika sorters fruktkräm med grädde, en tiramisú à la jul med pepparkaka o jordgubbar (ingen hit i mitt tycke) samt en moccapannacotta med hjortronkaramell. Den sistnämnda måste kommas ihåg för den var god, först skum men sedan vann den, inte så sliskigt söt o hjortronkaramellen bröt fint mot den lätta moccasmaken."

Julmust att dricka till för det var ju Gubens firmafest, så han fick ta en öl, en snaps o en konjak till kaffet, otränad som han är numer så sov han gott inatt! Flört Lagom är bäst, vi steg upp kl 8 o nu dammsuger han, Gullefjun! Själv ska jag svära upp julstjärnorna i fönstren alldeles strax.

Önskar allahopa en fin 1:a advent!

Annons:
Upp till toppen
Annons: