Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7746 ggr
laalii
11/24/11, 12:48 PM

Tips på storkok

Hej.

Vi är en familj på 6 personer. Är så trött på att laga mat och har så svårt att hitta bra recept.

Är det någon som har tips och recept på storkok man kan göra som gärna "lagar sig självt"?

Varje måltid

# behöver vara till 9-10 personer (matlådor dagen efter)

# Gärna nyttigt och mättande, i alla fall inte snabbmat som makaroner

# helst inte hel /halvfabrikat

# minsta möjliga arbetsinsats/tid

# gärna budget då vårat matkonto skutit i höjden för varje månad Obestämd

Har tröttnat på att stå vid spisen 2-4 timmar om dagen Gråter men vill ju att vi ska äta ordentlig mat.

Annons:
Wand
11/24/11, 12:55 PM
#1

Höstgryta med rotfrukter kanske är ett alternativ? Gryta med rotfrukter, potatis och fläskkorv eller kött. Man kan blanda ihop det hur man vill och blanda med vilken buljong man vill, det ska kokas ihop ordentligt så det "möas"(befarar att detta är ett norrländskt ord, men det är det mest passande ordet jag kommer på..).

Har man stor gryta så kan man få ett riktigt stort ihopkok.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Chestnut
11/24/11, 1:20 PM
#2

Köttfärssås, hemgjorda färsbiffar, köttgryta gjord på grytbitar, skinkstek, soppor…

Med vänliga hälsningar
Chess

MaMaMade
11/24/11, 2:39 PM
#3

Kan du tänka dig att offra en heldag några gånger emellanåt? (Är man två som hjälps åt blir det mycket gjort o det blir mycket roligare!) Kan du tänka dig att köpa hem ett helt eller halvt djur o stycka själv - styckar man själv kan man få ner priset litegrann.

Sist ställde sig min man o jag o gjorde en massa olika biffar o köttbullar samt 10 påsar à 2 liter basköttfärsröra. Det tog cirka 4 timmar, då malde vi köttet själva också - gott att finna i frysen. Köttfärsröran tar jag fram o kryddar o "såsar till" som känner för just vid mattillfället, går fort, eller gör en köttfärslåda - går också bra att variera i smak.

Idag har jag kokat en stor kittel med fläsklägg (25 kronor /kilot på min ICA-affär), vi är 5 personer o då går det åt cirka 4-5 kilo lägg (vi är matglada) på en middag + att det blir 1-2 lunchlådor till mig. Mycket svinn med benen men det brukar bli mycket buljong o den fryser jag ner o har som bas till köttfärssås, soppa, i grytor med mera. Köttgrytor är perfekta att frysa in, för de smakar alltid godast om de fått "stå till sig", tycker jag i alla fall.

Soppa; har du en god buljong - släng ner ett gäng basgrönsaker o låt koka upp o frys in. Sedan kan du stoppa ner vad du känner för; pasta, en bit kassler i tärningar, stekt köttfärs eller den där biten stek som är "över". Släng ner lite andra grönsaker (till exempel broccoli som kan bli lite mosig om man stoppar ner den redan vid första "koket") o krydda med olika kryddörter.

Har även gjort flera pajskal som jag fryser in, färdiga att fylla med vad man känner för o ibland gör jag färdiga pajer o fryser in, perfekt när man har lite rester som är för lite för en måltid. Brukar se till att ha några burkar med bönor hemma för att "fylla ut" det animaliska proteinet vid "krismiddagar", linser funkar också fint - gott i soppor. Ägg är superbra mat o vi äter mycket lådor o paj med äggstanning - mycket näring, mättar bra o "fyller ut".

När löken är billig köper jag mycket o ibland får jag ett ryck o hackar, steker o fryser in för "lata dagar", mycket behändigt. Samma med rotfrukter, blomkål, broccoli med mera. Har man sådant i frysen går det fort att slänga ihop nått.

Lasagne är en utmärkt rätt att laga stort av o frysa in o kan fyllas med så mycket gott; köttfärssås /fisk och /eller skaldjur /vegetarisk. Också mycket godare att värma upp efteråt då pastan har kunnat suga åt sig alla smaker ordentligt!

Se till att ha hemma couscous /bulgur /matkorn - vad ni nu föredrar - har man lite grönt o rester i kylskåpet /frysen kan det vara räddaren i nöden när man kommer hem o har glömt bort att planera middagen. Rör ihop allt o kalla det för sallad!

Angående budget så går det att äta riktigt billigt. Det senaste året har vår matbudget legat på 4000 kronor /månad - 5 personer o 4 husdjur - men då gäller extrapriser o *inte* ekologisk med mera - bara det absolut billigaste. Ingen tryffelolja eller torkade tomater o oliver i parti o minut - dock proteinrika varor o mättande fetter; grädde, riktigt smör, mjölk (till matlagning mest, vi dricker vatten), ägg o lite crème fraîche till kall sås ibland. Odlar en del grönsaker samt bär själv, plockar bär o svamp i skogen. 2000 kronor /år går till min mans älgjakt men ger en hel del älgkött i retur, ibland blir det ett rådjur och /eller ett par gäss också.

Lycka till!

League
11/24/11, 2:50 PM
#4

Jag är uppväxt i storfamilj och har väldigt svårt att laga till 2, nu börjar jag närma mig rätt propotioner efter 4 år!

Men recept var det Glad

En Fryst stek i lagom storlek (du vet ju vad som går åt hos er, i kilo räknat)

Rotfrukter: morot, lök, kålrot, potatis med flera / vad du känner för.

Dela frukterna i lagom delar, lägg allt i cirka 100 grader i ugnen, täckt med lock /alu-folie på kvällen innan du går o lägger dig, och vid lunchtid har du en färdig rätt, bara att duka upp och äta Glad

jag gör även en variant på köttgrotta /köttfärslimpa:

Köttfärs med ägg o kryddor. en "bulle" och täckt med lock /alu-folie

Ställ in i ugn vid lunch om du ska äta det till middag (4-5 timmar cirka 150 grader i ugnen.)

Sista 20-30 minuter innan du ska äta lägg ris runt köttfärsklumpen, så är allt klart Glad

DesK
11/24/11, 3:14 PM
#5

Nu har du redan fått en hel del bra tips här Glad Så jag fyller bara på.

Om du har en stor ugnsfat form, gjutjärnsgryta eller lergryta kan du använda den till storkok i ugnen. Fördelen med att koka /steka i ugnen under lock är att risken att det kokar torrt är avsevärt mindre och man kan göra helt andra saker medan maten står i ugnen. m ni gärna äter potatisgratäng ch andra gratänger, så gör gärna dessa i långpannan eller om du har varmluftsugn i 2 långpannor och frys ned i lagom middagsportioner.

Pölsa och ärtsoppa är 2 gamla hederliga klassiker som lämpar sig utmärkt för storkok. Pastagratäng kan man också göra i långpanna. Hemgjord pizza gör jag alltid minst 2 plåtar av och fryser ned resterna i portionsbitar att ta fram när det är bråttom.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

laalii
11/24/11, 3:20 PM
#6

Mamamade:

Vi har tänkt göra så, laga mat en hel dag varje helg, men blir aldrig av Obestämd

Vi har letat efter någon som säljer helar /delar av djur här men inte hittat något annat än vildsvin att köpa, vilket vi har gjort några gånger men tyvärr gillar jag inte smaken av vildsvin.

Oj, då går det nog åt lite mer hos er Glad fast vi är rätt matglada med. Jag brukar räkna på 2 kilo kött åt oss och då har vi alltid massor med grönt och annat till, och det är väl precis så det räcker - än så länge är det bara 3 i familjen som äter som hästar.

Vad brukar du göra för rätter med ägg? det lät väldigt intressant Glad Gärna recept Glad

Kanonmycket tips i hela inlägget tackar jättemycket! Glad

Annons:
laalii
11/24/11, 3:25 PM
#7

#4 det måste jag testa, lät gott Glad hur många timmar i ugnen ska det stå?

#5 Jag har både gjutjärn och lergryta  Ska bli bättre på att använda dom. Men har sån idétorka jämt Obestämd

Frysa in hembakt pizza var smart Glad

League
11/24/11, 3:30 PM
#8

laalii

Eftersom steken ska vara fryst när du ställer in den så tar den ju även tid på sig att tina (det smarta i det hela)

Så om du ställer in den i ugnen vid 22-00 på kvällen så är det klart vid 12-13, altså lunchtid Glad Älskar att laga mat på detta sättet, det tar ingen tid och det blir gott Glad Om du vill ha sås till, så häll ur skyn som blir i formen /grytan och krydda lite och red av Glad

DesK
11/24/11, 3:38 PM
#9

Ugnspannkaka är en bra äggrätt, den kan fyllas på flera olika vis eller göras helt ofylld och då kanske serveras med någon god sylt.

Ugnsomolett med en god stuvning till är också gott.

Här är vi också matvrak och 5 personer + 2 rätt stora hundar Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

laalii
11/24/11, 3:46 PM
#10

#8 Ja det är ju så det ska vara, minsta möjliga arbete utan det sköter sig självt =)

#9 Ugnspannkaka gillar jag inte :( äter det dock ibland då barnen gillar det.

men ugnsomelett vore något Glad det måste jag oxå testa.

Ska iväg och storhandla imorn så ös gärna med idéer och recept =)

MaMaMade
11/24/11, 10:55 PM
#11

Vi äter ganska så mycket åt LCHF-hållet o prioriterar protein o fett så gott det går på lite pengar. Försöker hålla oss till ovanjordsgrönsaker förutom potatis som vi odlar själva.

Konsum o ICA brukar sälja hel /halv gris här hos oss (Umeå-trakten), just nu 49.90 kronor /kilot. Efter jul brukar man kunna köpa billiga styckningsdelar som "blivit över" efter julrushen då det mest går skinka o revbensspjäll. Osålda skinkor brukar säljas jättebilligt, så håll utkik!

Brukar göra en köttfärslåda där originalreceptet kommer från Kolhydrater iFokus.

Jag tar cirka 1 kilo färs, bryn den o smaksätt med salt, peppar o eventuellt nått annat som du gillar samt några deciliter riven ost, häll i en ugnsform.

Vispa upp 2-3 ägg, en skvätt grädde o 2 deciliter crème fraîche. Häll detta över färsröran o grädda i ugn, 200 grader tills stanningen "stannat".

Gott med en klick Crème Fraîche o en grönsallad till.

Ibland har jag i torkade tomater o oliver, ibland paprika eller currypulver, svamp

Är lite dålig på recept, tar oftast o rör ihop nått av det som finns hemma. Vi bor långt ifrån affärer o är fostrade till att "hamstra" av bondesläkt som vi är, så vi har 2 frysboxar o 2 frysskåp, så det finns alltid nått man kan använda.

O du - är ni två som ägnar nästan en hel dag till matlagning - då behöver ni inte göra det varje helg! Se till att planera upp momenten o dela upp mellan er, när ni blivit vana flyter det på o går fortare o fortare! Sedan gör jag nästan alltid dubbelt upp de gånger jag lagar mat, för att ha en middag extra i frysen eller till matlådor. Ska man liksom söla ska man göra det ordentligt, brukar jag säga o det tar oftast inte mycket längre tid att hacka o blanda en dubbelsats av nått.

ettlitetalias
11/25/11, 12:38 AM
#12

Köttfärsgryta!

Köttfärs, potatis och morötter kokas upp med -  vad mamma nu använder Tyst Blir sopp /grytaktigt i alla fall så antar att det är buljong eller soja eller nåt!

MaMaMade
11/25/11, 7:51 AM
#13

Mamma gjorde ofta så, som en köttsoppa i grunden men med köttfärs istället för köttbitar o så mindre buljong - *gott*!

Annons:
laalii
11/25/11, 9:24 AM
#14

Problemet här är att gör jag extra mycket för att kunna frysa in så äter alla tills det finns exakt en matlåda kvar Obestämd

min man har börjat lära sig att inte äta tills det är slut så den här veckan har det funnits matlåda åt oss alla dan efter vilket nästan aldrig har hänt Obestämd

tack för alla tips! Ska iväg nu och handla, ska bli kul att testa lite nytt, är så trött på den mat vi alltid äter Skrattande

Sophey
11/25/11, 9:55 AM
#15

Det kan ju bli lite lattare om du skriver en lista pa vad eran familj tycker om/inte tycker om eller om det ar nagon matratt som verkligen inte fungerar eller nagonting som fungerar super i nuvarande situation.

Det blir lattare att planera och ge tips da Flört

Medarbetare på matlust

MaMaMade
11/25/11, 7:42 PM
#16

Då får du inte sätta fram all mat på bordet. Laga till o ta undan det som ska sparas o sätt fram resten. Det gäller att lära sig känna efter när man är mätt, äter man tills maten är slut kan det bli för mycket o det är inte bra för hälsan.

JessieS
11/26/11, 1:10 AM
#17

Grekisk pyttipanna :)

laalii
11/26/11, 2:12 PM
#18

# 15

Oj, jättesvårt att komma på vad vi gillar Glad

Men det jag vill göra mer av är mat i ugn på plåt /lergryta /form

Vi äter nästan bara Fläskkarré, kyckling, köttfärs, falukorv och försöker bli bättre på att äta mera fisk.

Köpte hem några fläskkarrébitar igår som jag ska försöka mig på i ugnen.

Grytor skulle jag gärna vilja ha tips på. Lagar nästan bara portergryta.

Gärna tips på god hel kyckling i lergryta, har testat några gånger men inte lyckats fått det så gott jag vill ha det.

Har funderat på att köpa hem hel lax och testa laga i ugn så det får gärna någon ge recept på om nån har Glad

Är nästan bara jag som är kräsen i familjen, dom andra är rätt duktiga med maten Glad

#16

I veckan så gjorde jag faktiskt så att jag la upp mat på allas tallrikar och inte dukade fram maten utan lät den stå på spisen. Helt otroligt så var det ingen som tog mer efter första portionen. Blir ju mysigare på bordet oxå så jag ska försöka fortsätta göra så Glad

#17 vad e grekisk pyttipanna?

MaMaMade
11/26/11, 2:58 PM
#19

Lax: jag oljar in en plåt, slänger på en laxfilé, lite salt, peppar…el ngn annan krydda som man gillar, in i ugnen (ev en liten skvätt vatten så att det inte bränner fast så mkt o så tycker jag att fisken inte blir lika torr i köttet pga ångan som blir).

Där får den stå tills den är lagomt genomkokt, vilket helt o hållet beror på tjocklek o antal grader, jag har ugnen på ngnstans mellan 175-200 grader…den är gammal o börjar bli lite knäpp. Skrattande Under tiden gör man ngn god sås till, varm el kall, samt andra tillbehör. Ett bra sätt om ngn i fam är lite petig med hur saker tillagas.

En variant vi gör ofta är att salta o peppra fisken, strö över *rikligt* med hackad purjolök, strö lite farin-(el rå-) socker över o skvätta lite soya över det…några skivor hyvlat smör över förhöjer smaken ytterligare. In i ugnen som ovan. Jättegott med en klick vanlig crème fraîche till.

Inkokt lax är lite pyssligare men supergott! Finns recept både till höger o vänster på internet.

JessieS
11/26/11, 2:58 PM
#20

Det är jättegott. :) Vi brukar göra det när vi bjuder över folk på middag.

http://www.tasteline.com/Recept/Grekisk_pytt-i-panna

Vi brukar använda kyckling istället för fläskfilé för att göra det lite billigare. :p

Annons:
Chestnut
11/26/11, 3:13 PM
misty09
11/27/11, 10:15 AM
#22

Detta är ett recept som passar utmärkt att koka på söndagen för snabb middag på måndagen. Godare ju större mängd man kokar blir det också. Dessutom billigt då högrev ofta finns till extrapris.

http://www.matklubben.se/recept/biffstroganoff_paa_billigare_koettdetaljer__73691.html

DesK
11/27/11, 10:20 AM
#23

#23 Det fungerar inte att länka till Matklubben eftersom bara deras medlemmar kan läsa hela receptet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

misty09
11/27/11, 10:43 AM
#24

Då gör vi så här istället. Receptet är mitt så jag stjäl ingen annans i allafallFlört

Denna biffstroganoff ska inte göras på innanlår som är det vanligaste sättet utan på högrev, fransyska eller vanliga grytbitar. 

Den långa koktiden ger en helt otroligt mustig och god sås som nästan får en att slicka tallriken när måltiden är klar och det är det som är hemligheten med denna biffstroganoff. Den långa koktiden gör att smakerna "gifter" sig med varandra. 

Den är ännu godare dagen efter så jag gör den ofta på söndagen så vi får en snabb middag på bordet på måndagen. Går jättebra att frysa och billigt blir det!

Ingredienser

1 kilo benfri högrev eller fransyska
1 gul lök
3 köttbuljongtärningar
400 gram passerade tomater
1 liter vatten
3 deciliter grädde
Salt
Peppar

Gör så här

Putsa köttet och finstrimla det i "stavar". Finhacka löken.
Stek köttet i omgångar i en kastrull så det inte vätskar sig och blir kokt istället, det ska få lite färg. Stek löken. Slå ihop allt med de passerade tomaterna, buljongtärningarna och hälften av vattnet. Låt koka cirka 1,5 timme eller tills köttet är mört. Ibland behövs mer tid, smaka. 

Fyll på med mer vatten under koktiden så att det inte kokar torrt. Vätskan ska täcka köttet hela tiden. När köttet är mört slår man i grädden , kokar cirka 5 minuter ,smakar av med salt och peppar samt om det verkar blaskigt reder av med 1 matsked potatismjöl utrört i ½ deciliter vatten. Servera med kokt ris. Njut!

laalii
11/27/11, 11:02 AM
#25

#24

Det där ska jag testa idag, det lät gott Glad

Upp till toppen
Annons: