Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1679 ggr
examynia
2011-11-22 20:44

hjälp med glutenfria bullar..

försöker få lite hjälp här åxå då Tungan ute

undrar om någon här inne vet vilken typ av mjöl som är bäst om man ska baka glutenfria bullar? hade tänkt att göra saffransbullar fast då med fyllning som i vanliga bullar.. typ vaniljfyllning..men de mjölet vi brukar ha är mer av potatismjölsorten å det är inte bra att baka med så tänkte ifall nån vet vilken typ av mjöl som passar till bullar..

tack Glad

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2011-11-22 20:49
#1

Du kan hitta recept på lussekatter helt glutenfria av kokosnötsmjöl.

examynia
2011-11-22 20:52
#2

tack! men det var mycket i det receptet jag inte fattade Obestämd eller går de bara helt enkelt byta ut vanliga mjölet till det mjölet? smakar de kokos?

Anterrabae
2011-11-23 00:37
#3

Jag har bakat saffransbröd, med full kolhydrathalt, har dock som glutenallergiker aldrig lyckats få bullar att vara bra annat än nybakta. Eftersom de tenderar att bli torra om degen ska gå att kavla.

Såhär har jag gjort:

Bas-brödsrecept från min blogg

När jag gör bull-deg av denna bas byter jag bara vattnet mot mjöl, oljan mot smör om man tål det och ökar sockermängden till 2 deciliter. Sen tillsätter jag saffran för motsvarande bullbak på en liter degvätska. (tror det är två påsar) Har även haft lite vanilj i degen.

Jag trodde i ärlighetens namn att jag dokunenterar mina saffransbak i bloggen, men tydligen inte. Men jag lovar, jag har bakat det enligt detta receptet, och det blev jättegott. Ska dokumentera nästa gång. Det lär ju inte dröja allt för länge.

jag har funderat på att testa att göra en "bull-stubbe" med fyllning, men i stället för att skära upp dem innan gräddning så låter jag den jäsa och gräddas hel, och skär sen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Marianns LCHF Mat & bak
2011-11-23 07:13
#4

#2 Nej man bör inte byta ut det, för då vet inte jag om det fungerar. Nej de smakar inte kokos, då kokosnötmjöl knappt har kvar sin kokossmak.

examynia
2011-11-23 10:23
#5

#3 okej hum jag får kolla på det, har ju lite tid på mig att "misslyckas" på innan jul åxå så Tungan ute hehe

#4 okej får kolla upp det alternativet åxå

Anterrabae
2011-11-23 20:51
#6

mitt kokosnötsmjöl smakar kokos. Och jag tycker det slår igenom. men vi upplever alla olika, så bäst är väl att testa.

Receptet på saffransbullarna ser jättegott ut Mariann

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: