Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 8161 ggr
[Aquelegia]
11/21/11, 6:25 PM

Fisk eller hummerfond?

Ja, jag står var endaste gång och funderar i affären "vilken var det nu som var godast" och jag lyckades snappa rätt denna gången. Fiskfonden är helt klart godast enligt mig och svärmor.
Hummerfonden har någon skum bismak.
Bara att ha i tomatpurré i såsen så fuskar man till sig hummersåsen.
Ja ni har ertappat mig jag använder vissa färdiga saker Flört

Vilken föredrar ni?

Nämn gärna också om egengjorda/ köpta favoriter i buljongträsket.

Annons:
DesK
11/21/11, 6:41 PM
#1

Jag har tyvärr aldrig lyckats bli sams med färdig fiskbuljong, så jag har faktiskt aldrig testat de två du nämner. Bara för att vi gillar att laga mat från grunden, behöver det inte innebära att vi aldrig använder några färdiga produkter Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
11/21/11, 11:20 PM
#2

jag använder fiskbuljongtärning och hummerfond. Kan inte riktigt säga att jag föredrar ena framför den andra då de används i så olika rätter.

Anterrabae
11/21/11, 11:23 PM
#3

Grönsak..  Glad både hemmagjord och köpt. Har dem till olika saker. Köper jag så är det ALLTID utan smakförstärkare och maltodextrin och sånt.

Kött och fågelbuljonger gjör vi alltid själva. eller gjorde. Flört Samma med fisk och skaldjursvarianter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
11/24/11, 4:25 PM
#4

Skulle vilja laga med egna buljonger men tycker alltid att de blir så mesiga i smaken, det blir inte den där extra skjutsen som med köptSkäms Har gjort en riktigt god kycklingbuljong en gång men inte fått till det sedan dess.
I många år har jag inte kunnat laga såser utan buljonger men börjar lära mig nu. Inser att kryddorna klarar det ofta på egen handGlad har hellre i en skvätt, whiskey, rödvin med mera istället för buljong.

Anterrabae
11/24/11, 6:10 PM
#5

Om buljongen är för mesig så har den kokat för kort tid, eller är för tunn.

När jag gör köttbuljong kokar jag den mellan fem och tio timmar. Sen silar jag den och kokar ner den så den blir lika tjock som fond man köper. Då är den perfekt att frysa i istärningspåsar och ta två stycken till en gryta. Det blir som en buljongtärning eller en msk fond.

Att tänka på när man kokar egen. Syra i är nödvändig, förutom kryddor, grönsaker och ben vid köttbuljong. Syran i form av vin eller vinäger eller citron väger upp lättar upp den annars ganska tunga smaken. Man får smaka hur mycket man behöver, det varierar på buljong.

Sen nummer två, Buljongen kan ha massor med smak, som inte riktigt kommer fram på grund av för lite salt. Bättre att ha en lågsaltad buljong och salta maten när man avnänder den men har man gjort det så kan man uppleva buljongen som klen, för att man saltat för lite.

jag tycker du ska testa igen, och jag är övertygad om att du kommer lyckas. Ren grönsaksbuljong är svår att frysa, så den blir bäst om man kokar lite och har i kylen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: