Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 8010 ggr
Chestnut
2011-11-18 18:30

Hur få entrecôte riktigt god?

Vi får besök imorgon och bestämt oss för att bjuda på entrecôte med lite blandade tillbehör. Men hur får man den så där riktigt mör och god? Vad är knepet?

Har inte lagat till eller ätit entrecôte på några år faktiskt…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
2011-11-18 18:47
#1

Entrecôte blir superbra när man grillar den. Ett bra sätt att ge den smak är att marinera den med lök, hemgjord eller köpt grilloja + lite extra kryddor. När du sen ska grilla den så låt den bara rinna av lite, om du istället väljer att steka den så torka av den med hushållspapper. Tänk på att inte steka /grilla sånt här fint kött för länge, då blir det ofta torrt och tråkigt. Lycka till med middagen! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2011-11-18 22:16
#2

Tack för tipsen. Blir en snabbmarinering imorgon och sedan stekpannan. Lite för ruggigt för att grilla tycker jag Flört

Hur tjocka skivor brukar ni skära?

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2011-11-19 08:44
#3

Beror på hur blodig man vill ha sin biff. Till 3 av oss skär jag cirka 3 centimeter tjocka skivor och till 2 av oss cirka 1.5 centimeter Glad Vad ska du servera till biffarna? Ha så trevligt på middagen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2011-11-19 08:49
#4

#3 Då får det nog bli 1,5-2 cm tjocka skivor. Vi har lite svårt för kött som är ljusare än medium-well Flört

Till blir det inlagd fetaost, grönsallad, steakhouse fries, rostad ciabatta, bearneisesås (kall). Vitt vin eller mineralvatten till maten och sen väntar en limecheesecake med pepparkakstwist i frysen. Ska eventuellt göra en lite fruktsallad till den.

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2011-11-19 08:58
#5

Låter jättegott Tungan ute Vitt vin till mörkt rött kött är rätt ovanligt, men kan funka Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2011-11-19 09:02
#6

#5 Kör på Relax som jag själv tycker är ett jättebra allroundvin, brukar ha det till det mesta faktiskt…Tungan ute Är bara jag i sällskapet som ens dricker rött och det är inte någon favorit faktiskt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-11-19 13:17
#7

kul med andra som kör vitt vin till rött kött Cool

DesK
2011-11-20 12:58
#8

Jag har svårt för alla halvtorra och halvsöta viner, vill ha vita viner som är knastertorra och torra röda viner eller ädelsöta Tungan ute Relax verkar annars vara ett bra vin med behaglig lite lägre alkoholhalt och bra pris. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-11-20 17:01
#9

och jag dricker inte vin alls! hihi Skrattande hoppas entrecoten blev lyckad!

Medarbetare på matlust

[Aquelegia]
2011-11-21 18:18
#10

För att kött inte ska bli torrt är knepet VILA det bästa. Man tar helt enkelt bort köttet från värme och slår in i folie i några minuter så blir det helt gudomligt bra!

Upp till toppen
Annons: