Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2192 ggr
ettlitetalias
2011-11-14 22:11

Lammköttfärslimpa med soltorkade tomater och feta

Gjorde en väldigt lyckad köttfärslimpa idag som jag tänkte dela med mig av.

Höftade mestadelen av receptet, men på ett ungefär så blev det:
375 gram lammfärs
200 gram nötfärs
2 ägg
2 deciliter mjölk
1/2 deciliter ströbröd
1/2 deciliter couscous (för att slippa den tråkiga och torra "brödsmaken" som kan bli av för mycket ströbröd)
1 deciliter finhackad färsk svamp (för att göra limpan saftigare)
2 vitlöksklyftor
salt
1 nötbuljongtärning
peppar
vitpeppar
massor av persilja
lite viltkrydda
lite herbs de provance kryddblandning (oregano, basilika, rosmarin och timjan)
1 matsked smör

soltorkade tomater i olja
fetaost

ströbröd och smör till formen

soja och cirka 1 matsked smält smör

+++++

Blandade färsen, kryddorna, mjölken, ströbrödet, couscousen, vitlöken, äggen och cirka 2 matskedar av oljan från tomaterna.
Stekte svampen och löken i smöret och blandade i smeten (inklusive allt det smälta smöret).

Lade ut ett ark bakplåtspapper på arbetsytan och bredde ut smeten i en cirka 1 1/2 centimeter tjock rektangel på pappret. Hackade upp tomaterna och fetaosten och lade upp i en sträng i mitten av smeten. Kryddade hela rektangeln igen med ett lager persilja och peppar. Rullade sedan ihop till en perfekt rulle med fyllningen i mitten med hjälp av pappret (den blir cirka 6-7 centimeter hög, 10-15 centimeter bred och 20-25 centimeter lång när den läggs ner i formen).
Smörade och brödade formen och lyfte ner limpan.

Penslade med soja blandat med det smälta smöret.

In i ugnen på 175 grader i 20-30 minuter. Dra ner temperaturen till 50 grader och låt limpan "vila" sig klar i ugnen på den låga värmen medans du lagar till tillbehören. Låt skyn rinna av (och gör sås på den om du känner för det), skiva och servera!

Jag serverade min limpa med mos, brysselkål och en fetaostsallad med balsamvinägerdressing.

Ska se om jag kan få till en bild på vad som är kvar av den också Glad

Annons:
[Mairah]
2011-11-15 11:30
#1

Det här lät gott! Tack för tipset. Skall prova. Glad

DesK
2011-11-15 12:37
#2

Vilket toppenbra recept! Glad Tack för bra inspiration Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-11-15 13:18
#3

Jag hade jättegärna testat receptet men jag har lite problem med feta Obestämd

Medarbetare på matlust

ettlitetalias
2011-11-15 16:06
#4

#3 Tror nog att det skulle bli gott med annan ost eller fyllning också, så länge den inte smälter helt! Mozzarella kanske? Eller varför inte inlagd zuccini? Eller oliver?

DesK
2011-11-15 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu står limpan i ugnen och det luktar förföriskt i huset! Tyvärr hade jag inga soltorkade tomater så jag lät svampen vara i skivor och la den i mitten tillsammans med fetaosten. Sen hade jag ett paket vanlig helgskinka som också fick komma med i fyllningen. Här är den på väg in i ugnen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-11-15 17:11
#6

#4 Jag kommer nog kunna äta fetaost om ett tag igen det är bara en liten otrevlig upplevelse jag går igenom just nu som får mig att ogilla fetaost just nu.
Jag kommer däremot säkert testa det med mozzarella eftersom jag älskar mozzarella Skrattande

Medarbetare på matlust

Annons:
Upp till toppen
Annons: