Annons:
Etikettfågel
Läst 1495 ggr
Anterrabae
10/30/11, 8:16 PM

Kyckling i balsamvinegrett - recept

För en tid sedan blev jag bjuden på en underbar kycklingfilé, smaksatt med balsamvinäger och rosmarin. Idag gjorde jag en variant med kycklingklubbor och salvia.

Lägg valfria kycklingdelar i en ugnsform, inte för tätt.
Häll på en vinegrett bestående av lika delar olivolja och balsamvinäger.
1 kruka rosmarin eller salvia lövas av och bladen blandas i vinegretten, Jag grovhackade salviabladen för att öka på smaken lite.

Kycklingen örtsaltades och placerades i ugnen på 150 grader med stektermometer. Klar vid 75 grader innertemp. Man kan med fördel ta ut den redan vid 73 grader och låta den vila sig upp under folie till 75. Tycker man att den ser lite blek ut kan man höja tempen den sista lilla stunden och slå om på grill för att få yta. Men jag tyckte det blev bra som det var idag.

Servera med stor blandad grönsallad och risotto, polenta, eller klyft- eller råstekt potatis. Ett gott vin sitter inte heller fel.

Jag tror för övrigt att det är ett ica-recept från början, men jag är inte säker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
10/30/11, 10:42 PM
#1

Det låter då inte dumt! Ska testa detta dock med hel kycklingGlad

Sophey
10/31/11, 8:28 AM
#2

Precis som Aquelegia säger låter det faktiskt inte dumt alls Skrattande Det kanske vi ska prova någon dag.

Medarbetare på matlust

Anterrabae
10/31/11, 10:18 AM
#3

Det var fånigt gott när jag åt det (för ett tag sen) och försvann till sista droppen igår. Flört Så familjen var nöjd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
10/31/11, 7:13 PM
#4

Herregud, jag började nästan dregla när jag läste receptet. Lät väldigt gott det där.  Skrattande Älskar kyckling. Det här ska jag också testa.

Martin
10/31/11, 10:02 PM
#5

Tack för tipset, tål nog att testa!

mvh Martin

Anterrabae
10/31/11, 10:12 PM
#6

Berätta gärna när ni testat, vad ni tyckte! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: