Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7970 ggr
MaMaMade
2011-10-30 09:10

Keso (o andra mejeriprodukter) - frysa in

Vad har ni för erfarenheter av att frysa in mejeriprodukter? Bor lite vid sidan om o tänkte att det skulle vara bra om jag kunde ha lite i frysen för "de där tillfällena".

Vet att det går att frysa grädde - lättvispad tror jag att den skulle vara. Men hur blir den när man tinar den? Ändrar den i smak o konsistens? Vad är den bäst att använda till efter frysning?

Smör funkar ju bra o syrran brukade frysa ner mjölk när barnen var små (stor familj).

Keso? Vi äter den som Ris á la Keso o så gör jag LCHF-ostkaka av den. Vore bra om man kunde köpa på sig ett par extra burkar de gånger de sätter ner priset.

Annons:
DesK
2011-10-30 12:16
#1

Vanlig homogeniserad mjölk går bra att frysa  (den kan användas som kylklamp i kylboxen), likaså smör och bregott, grädde går men ändrar koncistens och "vattnar sig" när den tinar. Gammaldags mjölk och mjölk direkt från kon delar sig när man fryser den, men den går ju att använda i matlagning och bakning ändå. Fet ost går utmärkt att frysa, men vissa grynpipiga ostar kan bli väldans smuliga. Syrade mjölkprodukter funkar inget vidare att frysa, keso vet jag inte. Testa med en klick keso och se hur det blir Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-10-30 12:26
#2

Keso blir inte lika krämig efter nedfrusning. Lite smuligare.

DesK
2011-10-30 12:35
#3

Hum keso är väl inte krämig - den är ju smulig Flört Däremot kesella (quark) är krämig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-10-30 12:38
#4

Jag menar keso, svårt att förklara men även fast den är smulig är ju "smulorna" lite krämiga i konstistensen. Efter nedfrysning så blir smulorna mer smuliga. Det går alltså att frysa ner men tycker att den förlorar i konsistensenTyst

DesK
2011-10-30 12:39
#5

Aha nu fattar jag Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-10-30 12:41
#6

#5 Jag får lära mig att förklara bättre Flört

Annons:
DesK
2011-10-30 12:43
#7

Du förklarar bra, men jag är lite seg idag Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2011-10-30 13:02
#8

Får väl testa ett paket keso. Tycker inte att det gör så mycket om den är lite "smulig", särskilt om det är en "krissituation", bara inte smaken förändrar sig.

Förresten så kan jag meddela att kesopaketet som gått 2 månader efter bäst före-datum (oöppnad förpackning) smakade alldeles utmärkt. Blev en finfin ostkaka av det! Tungan ute

Upp till toppen
Annons: