Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1439 ggr
Marianns LCHF Mat & bak
2011-10-28 20:23

LCHF gröt - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LCHF-gröt 1 portion

2 ägg
1 deciliter grädde
knappt 1 matsked kokosnötsmjöl
vaniljpulver och kanel
30 gram smör + eventuellt smörklick för smöröga på gröten

Gör så här:

Vispa ägg och grädde väl, vispa ner kokosnötsmjölet och krydda upp med vaniljpulver och kanel. Stek på medelhög värme i stekpanna och fös försiktigt gröten fram och tillbaka, den får absolut inte stekas hårt. Självklart går den att göra i kastrull också.
Servera gärna med gammaldagsmjölk och kanel. Varför inte låta en rejäl klick smör smälta på gröten, så kallat smöröga!

Detta är dotterns frukost varenda morgon och hon har via en del experimenterande kommit fram till denna gröt. Står sig mellan 7-15 på denna!?

Jag kan tänka mig att kardemumma också kan vara gott.

Säkert en bra mycket mer hälsosam gröt för barna istället för dessa “pappgröter”!

Annons:
Honestyisdead
2011-10-28 20:40
#1

Tack för tipset Skrattande

DesK
2011-10-29 10:03
#2

Bra recept!  Glad Många har ju svårt att komma på vad de ska äta till frukost Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-10-29 12:13
#3

Konsistensen blir lite lik äggröra? Vart får du tag i kokosmjöl? Inte lite småsugen jag blev nu då Glad

Marianns LCHF Mat & bak
2011-10-29 13:15
#4

Kokosnötsmjöl hittas ibland på hälsokosten, eller så kanske de kan ta in det. De flesta grossister till dem har det.

Annars handlar jag gärna från LCHF butiken på nätet.

Det blir åt äggrörehållet till, dock mjukare då man har mer grädde och smör. Smakar dock inget ägg enligt alla som provat.
Kika bloggen för mer kommentarer om den och andra recept med kokosnötsmjöl.

Min specialité! Cool

Upp till toppen
Annons: