Annons:
Etiketterrådtips
Läst 973 ggr
[littlecat]1
10/26/11, 6:39 PM

Sötsug?!

Alltså åh, mitt sötsug har verkligen kommit tillbaka på senaste när jag började äta godis et cetera. Tips på att få bort sötsuget?!

Annons:
DesK
10/26/11, 6:49 PM
#1

Skippa allt som innehåller socker och dra ned på kolhydraterna är väl de enklaste råden jag har att ge

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[littlecat]1
10/26/11, 7:01 PM
#2

Äter bara smörgås på morgonen och äter inte pasta, potatis, ris osv, men är ändå sugen…

DesK
10/26/11, 7:09 PM
#3

Försök att byta ut smörgåsen på morgonen mot keso, ägg, naturell yoghurt eller avocado. Håll ut, det kan ta tid att bli av med sockersug!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
10/26/11, 7:58 PM
#4

om du bara måste ha så är mitt tips rårivna morötter, sött och gott. Du kan blanda i några russin också.

Honestyisdead
10/26/11, 9:50 PM
#5

Håller med DesK. Bort med den där mackan också. Inget socker alls, och endast bra kolhydrater. Bort med allt vitt speciellt.

#4 Russin är inte att fördra om man ska bort med socker, de innehåller mycket fruktos. Tyvärr är en del så känsliga att inget socker fungerar. Inte det i frukt heller. En del kan inte heller äta sötningsmedel då kroppen luras och tror det är socker och höjer blodsockret.

DesK
10/27/11, 8:45 AM
#6

Littlecat jag glömde fråga tidigare vad för bröd du äter när du äter mackor? Det är stor skillnad på svensk sirapslimpa, vitt franskbröd och grovt osötat surdegsbröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
10/27/11, 12:52 PM
#7

#5 Jag tänkte att det vore bättre än godis, om man absolut inte kan stå emot något enstaka tillfälle.

[littlecat]1
10/27/11, 4:12 PM
#8

#6 äter lite olika, blir dock mest vitt… Ska nog prova med lite grovare bröd!

DesK
10/27/11, 5:39 PM
#9

#8 Just vitt bröd och även grövre bröd med sirap i kan ställa till problem, så testa att äta grovt osötat surdegsbröd, när du vill ha en macka.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[littlecat]1
10/27/11, 6:14 PM
#10

Okej :) tack för tipset!

[Mairah]
10/27/11, 7:23 PM
#11

Du har fått många bra svar här redan, så det enda jag kan tillägga är också att äta regelbundet. Både mellanmål och riktiga måltider. Sådant tar också bort sötsuget. Förutsatt att du käkar mat med lågt GI, så du håller dig mätt länge.

[littlecat]1
10/27/11, 7:57 PM
#12

Försöker dock att äta mindre portioner, så man går väl lite hungrig… Kan väl vara att det triggar igång sötsuget mer!

DesK
10/27/11, 8:03 PM
#13

#12 Ja så kan det vara! Ät alltså lite mer när du äter mat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Aquelegia]
10/27/11, 11:58 PM
#14

Fyller man behovet för alla smaker: Sött, surt, salt och beskt så bör sötsuget avta. Har min mor alltid tipsat om. Ska ha något att göra med att sötsuget sätter igång då man inte uppfyllt alla behov. När sötsuget slår in som mest brukar jag börja tänka på vad för mat jag skall äta istället. Jag förbjuder mig själv att äta godis tills jag ätit riktig mat. Då är jag oftast inte sugen på godis längreGlad Därför många säger till sina barn "godis efter maten"

[Mairah]
10/28/11, 7:05 PM
#15

Ja, godissuget brukar ge sig efter ett tag om man inte ger det så mycket uppmärksamhet, utan fokuserar på något nyttigare tänk som # 14 säger

#12 Du ska inte gå hungrig heller, det är inte bra. Det är då det slinker ner en massa onödigt.

dolfen
10/29/11, 6:00 PM
#16

Själv har jag inget direkt sug efter godis. Men ibland blir jag sugen på "något". Då kan det vara bra (tycker jag) att ha en burk sill i kylen (det finns ju olika inläggningar att köpa/göra) att lite då och då "plocka" ur.

DesK
10/29/11, 6:03 PM
#17

#16 Det är ju ett toppenbra tips! Glad Salt, sött och surt på en och samma gång Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Noriisen]
10/29/11, 7:28 PM
#18

Ät dadlar :) tar alltid bort sötsuget!:)

Upp till toppen
Annons: