Annons:
Etiketterrådtips
Läst 942 ggr
ettlitetalias
2011-10-23 20:26

Slut på inspiration och kinkig partner

Har stångat in totalt i väggen när det kommer till middagarna här hemma!

Jag är så otroligt TRÖTT på allt vi brukar äta, och min pojkvän vägrar i princip prova något nytt såvida det inte är "tried and tested" så att säga! Kött och potatis är hans melodi. Pasta går ner också, men inte för mycket. Att prova saker som linser och gryn går inte alls, såvida det inte är lite couscous i en sallad eller linser i en gryta..

Jag försöker variera det lite genom att piffa upp köttet med diverse fyllningar, kryddningar och tillagningssätt, men mest så blir det bara osmakligt eller fel. Och jag är så så trött på att han sitter och petar i maten och frågar "vad har du gjort?" och sen lämnar hälften och gnäller över att jag inte kan laga mat.

Vad finns det för vanlig, smakfull, mat som jag kan tänkas ha missat? Jag håller på att tappa all motivation till att vara i köket, och han kan ju inte laga mat!

Läser Dagens middag-trådarna, men det är så mycket nytt och spännande däri som jag vet inte skulle gå hem hos han här hemma!

Dessutom lever vi på tajt budget, och jag försöker göra så mycket jag kan själv, utan halvfabrikat (även om jag fuskar ibland med pommes och så vidare).

Frågan gäller alltså inte tips på nya fräscha ideer, utan gamla och välprövade som jag kan tänkas ha glömt av!

Annons:
DesK
2011-10-23 20:43
#1

Oj men jag tycker att du ofta kommer med bra middagstips i middagstrådarna! Faktum är att jag ofta inspireras till lite ny smaksättning eller annat sätt att tänka just av dina inlägg Glad

Jag förstår ditt problem och en del av den tråkiga sanningen är nog att du har skämt bort guben din. Du jobbar och står i och han gnäller när han inte tycker att det passar honom för dagen. (Jag gissar lite här och menar inget illa) Det framgår också att du inte bor i Sverige, vilket till del kan vara problemet om din gube är barnfödd där ni bor just nu.

Att leva med tajt budget kan faktiskt skapa en mycket god och hälsosam matordning, så misströsta inte för det. Tänk positivt! Vad tycker ni båda om att äta? Försök att göra veckomatsedel tillsammans, det hjälper mycket. Särskilt när ekonomin är skral är det extra viktigt att göra veckomatsedel och hålla reda på rester med mera. Man sparar massor av pengar genom att äta upp sina rester istället för att kasta dem! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Namiko
2011-10-23 20:51
#2

Vill du testa ny mat så kan du ju göra storkok en dag av något som pojkvännen äter och medan han äter rester dagarna efteråt så kan du testa ny, spännande mat som du vill ha. Alternativt så får han lära sig att laga mat och ta över matlagningen några dagar i veckan så du slipper frustrationen av att laga samma mat hela tiden.

En tredje variant är att sakta introducera nya saker i maten, först i små mängder och sen ökar du på eftersom tills han har lärt sig att äta lite nya ingredienser.

Och sen det sista tipset är att helt enkelt laga mat som du vill ha när du känner dig less på allt så får han antingen äta eller svälta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
2011-10-23 23:29
#3

Du är snäll du! Glad Som anpassar dig så!

Ett par förslag, grytor, med mindre mängd olika beståndsdelar, tex sjömansbiff, kalops

Kokt rimmat fläsklägg med rotmos brukar också vara en populär smakkombo. kokt blomkål med skinksås och potatis likaså.

Kyckling med currysås, där du först bryner kycklingdelar och sen kokar dem med lök morot och lagerblad, när kycklingen är klar silar du buljongen och använder den till en bottenredd currysås. Fräs mjöl och curry i smör, späd med såsen. Äts med ris, eller potatis. Jättegott. Godast med höna om man får tag på det.

Annars håller jag med ovanliggande inlägg.

Jag tycker att principen  ät eller låt bli är ganska bra. Pojkvännen är väl vuxen. man kan inte tvinga någon att äta, eller ändra sig om han/hon inte vill.. men berätta hur du känner. Att du blir trött och ledsen när du försöker och det inte passar. Han kanske faktiskt inte tänker på att han sårar dig. Passar det sen ändå inte, vet då att felet ligger inte hos dig, det gör det inte oavsätt, men jag menar att då har du till och med gjort honom medveten om hur du känner.

Här hemma kör jag lite av "Jag lagar det jag vill ha, ät eller låt bli." Jag är dessutom vegan, vilket övrig familj inte är. Jag lagar min mat till alla, vill maken ha något köttigt så kan jag absolut fixa det, men han får berätta vad han vill ha, säger han inget så bestämmer jag. Det får passa eller inte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2011-10-25 22:29
#4

Min sambo äter inte kokta grönsaker men jag älskar det så därför lagar jag ofta grunden till grytor ihop och delar sedan upp i 2 olika kastruller och tillsätter det jag gillar i min. Eftersom han är så kinkig med kokta grönsaker så behöver det inte vara så kreativt. Han får skylla sig själv helt enkelt! Flört Be honom nämna maträtter han vill äta och lägg upp ett matschema. Jag gav min sambo hans kokobok i famen och sa "LÄS" Han lagar numera köttbullar, korv stroganoff, gör egna nuggets, kan laga mos, koka potatis, pasta. Blanda egna såser. Jag lät honom överäta sig på friterad mat så nu har han tröttnat på endast det och säger ofta vad han vill äta även om jag oftast får komma på smaksättningarna. 2 gånger i veckan ska vi uppnå att han lagar maten! Börjar han sura är det hans problem. Låter hårt men det funkar faktiskt  Tungan ute Något åt han ju innnan han träffade dig! En tajt budget kan du dryga ut med storpack. Ett storpack kotletter kan bli: Gryta, Spett, stekta kotletter, Panerade kotletter. Då har du 4 maträtter färdig för veckan. Det som brukar gå ner för kräsna är ju kött sås och potatisGlad Köpa halva priset köttvaror sitter fortfarande i sedan studenttiden och då fryser du in det direkt som inte äts upp samma dag eller lagar iordning inför nästa dag. Finns massor med tips för kräsna killar. Stora bitar som lätt går att plocka ur funkar med. Lite virrigt skrivet men känner igen frustrationen över gnälliga miner trots att man lägger ner så mycket energi på matlagningen.

League
2011-11-24 15:22
#5

Känner igen det där med gnällig sambo, han har fått en egen kokbok och han försöker faktiskt Glad Jag lagar något, han petar i maten.. dock har jag märkt att det är MYCKET värre när vi är hos hans föräldrar. Hemma äter han det mesta, men när vi är hos hans föräldrar äter han nästan inget Skrikandes

Jag har satt mig ner med honom och pratat om att jag upplever det som ett problem, och han försöker ändra på det.

När vi träffades kunde han inte ens göra snabbmakaroner Förvånad Och igår så blev vi så glada när han lyckades steka bacon! och han får själv sätta upp delmål i sin matlagning.

Mitt tips är väl: Säg ifrån och be honom att laga mat själv om det inte passar. Maten du lagar är inte giftig, utan bara något annorlund emot vad han är van vid.

MaMaMade
2011-11-24 23:03
#6

*OJ*! O det är det snällaste jag säger…fick en del ord i munnen som ville poppa ut men eftersom jag är väluppfostrad TystFlört

Hur ung är din kille? Mammas gosse o bortskämd? Ser att ni i alla fall bor såpass till att han inte borde vara alltför patriarkaliskt uppfostrad. Följ råden här ovan med att ha ett snack, förklara att han också får bjuda till både med förslag, hjälp med matlagningen samt att även du måste få äta det du vill ibland! Ge honom en kokbok - kanske Jamie Oliver går hem!?

Lycka till o stå på dig! Kyss

Annons:
ettlitetalias
2011-11-25 02:28
#7

Oj den här tråden hade jag glömt av! Tack för alla jättebra råd och tips! Skrattande

Jamie Oliver är faktiskt en stor favorit av hans, men bara på papper tror jag Flört Han gillar han "rustika" matlagning, men betvivlar starkt att han skulle äta det haha!

Han är 27 och har bott själv sen han var 17, och mest ätit burkmat om jag ska vara ärlig….

Men det är för övrigt för mycket bättre nu! Jag propsar på att han hjälper till att planera matsedeln för veckan, och sedan dess så äter han mycket bättre, och uppskattar även hur mycket jobb jag lägger ner på att planera, köpa och laga maten i veckorna Glad Han lagar till och med när jag slutar sent och inte orkar eller har tid att fixa mat efter jobbet, även om det blir rätt basic stuff Tungan ute

MaMaMade
2011-11-25 07:50
#8

Då är han på god väg - skönt att höra! Sådana där saker måste man tänka på att reda upp innan det eventuellt kommer små fötter som klampar omkring för annars kan man vägga rejält.

Det låter som en banal sak men jag lovar att det är så. Jag o Guben har alltid varit rejält samspelta när det gäller det mesta men när barnen gjorde sitt intåg blev det en helt annan fart här hemma. Då var det tur att det redan funkade så bra mellan oss som det gjorde!

Upp till toppen
Annons: