Annons:
Etikettmatprat
Läst 3821 ggr
[Aquelegia]
10/19/11, 11:49 PM

Har du/ni någon speciell ordning i kylskåpet?

För att undvika att glömma av mat i kylskåpet för att det råkat hamna bakom en stor förpackning med kött till exempel försöker jag ha en ordning fördelat på hyllplanen.

Översta hyllan: Pålägg, steksmör, dylikt
Andra hyllan: Råvaror till mat såsom kött, ägg, matrester, förberedelser för dagens mat.
Tredje hyllan: Sylter, tillbehör till mat exempel saltgurka, inlagda rödbetor med mera
Utdragbara lådor: Frukt och grönt, ibland drycker såsom cola, öl, vin med mera (är rädd att de ska rulla ifrån hyllplanenSkäms)
Översta sidohyllplanet med lock: Tuber såsom tomatpasta,wasabi, kaviar med mera
Andra sidohyllplan: Flytande buljonger, curryblandningar, fisksås, Louisianna hot sauce med med mera
Tredje sidohyllplan: Flytande mejeriprodukter såsom mjölk, grädde, filmjölk. Ketchup dylikt.

Hur har du/ni?

Annons:
Liz85
10/20/11, 12:11 AM
#1

Har inga speciella placeringar i egentlig mening men har ett ganska litet kylskåp, det är bara 1/2, underdelen är frys. Kylen är ändå byggd så att matvaror automatiskt får en plats "där de vanligtvis ska placeras eller får plats".

Nör jag flyttade hit funkade inte frysen som måste varit från 1930-talet eller nåt sånt… Tungan ute

Jag fick ett splitter nytt kyl- o frysskåp där det faktiskt högst upp finns flaskhållare vilket är superskönt! Läskflaskor o liknande har annars en benägenhet att stjäla plats från annat. Kändes som rena lyxen när jag kollade in inredningen. Skrattande

Under flaskhållaren finns ett smalt utrymme där i stort sett endast äggförpackningen och annat platt får plats samt småsaker. I de två lådorna nederst hamnar autmatiskt grönsaker o rotfrukter. I dörren står förutom alla kryddor saker jag vill ha "till hands" - saft, mjölk, senap o ketchup. På de övriga hyllorna blir det lite som, där det får plats.

Liz85
10/20/11, 12:19 AM
#2

Fick för övrigt med en användarbok till den med lite tips. Där stod hur man ska göra för att den ska vara så energisnål som möjligt samt för att undvika att det blir is i frysen.

Man ska inte ha dörrarna öppna längre än nödvändigt. Alltså helst inte stå med öppen dörr och fundera i två minuter vad man ska ha till middag, för då släpper man in värme i kylen o det blir lättare is i frysen.

Dessutom om man verkligen vill var så energisnål som möjligt och vill frysa in något ska man tydligen ställa in det i kylen först för att få det lite kallt. Sedan in i frysen. Direkt in i frysen (till exempel nybakta lite varma bullar) ska göra att frysen måste ta längre tid på sig att frysa bullarna samt använda mer energi till detta eftersom de gör sin omgivning i frysen lite varmare till en början. Detta ska man slippa om man låter de bli svala i kylen först.

Honestyisdead
10/20/11, 1:29 AM
#3

Försökte ha ordning i början, men jag gav upp då sakerna på något mystiskt sätt alltid hamnade på fel ställen Flört

Namiko
10/20/11, 8:06 AM
#4

Har alltid en speciell ordning när jag städar i kylen och finns det bara plats så hamnar sakerna rätt även vid handling. Det är däremellan som det kan bli rätt rörigt. Försöker i alla fall att ha alla burkar som är för stora för att rymmas i dörren på översta hyllan och där hamnar även havredrycken. På andra hyllan hamnar margarin, ost, tofu, matlådor och liknande. Dom två hyllor som är kvar går åt till grönsaker och om något inte ryms i dörren. I dörren är jag väldigt petig med ordningen på första hyllan. Måste ha rätt ordning på margarin, oljor och vinägerflaskorna så jag kan plocka ut rätt variant utan att kolla (det ska ju gå snabbt när man lagar mat). I mittenfacket ligger mina fröpåsar och chilifrukter och längst upp står dom burkar som får plats.

Har mer ordning i frysen där hyllan går åt till bröd och kryddor, första lådan till grönsaker, andra till proteinrika saker (bönor och biffar för det mesta) och tredje lådan är till bär.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
10/20/11, 10:59 AM
#5

haha, ordning? I kylen??

När jag bodde själv var det väl hyfsat, nu när vi är tre kaosiga hjärnor i huset plus en treåring så ställer vi grejer där de får plats.

Men lite struktur finns nog.

Högst upp står flytadnde mediciner, typ hostmedicin och alvedon till dottern, Även kosttillskott. Där hamnar också pressad citron och lime samt pålägg, smör och sånt.

Nästa hyllfack är väldans smalt, där hamnar ägg, när det finns, annars blir det matlådor, och rester och sånt. Nu sist har det även varit grönsaker.

Nästa hyllfack är det stora, där kan man ställa flaskor och sånt. På detta hyllplan hamnar glaskonserver, såser, flaskor. Och i mån av plats grönsaker, sådana som är lätta och kan ligga ovanpå burkarna. Havremjölk och -grädde står här.

Nästa hyllplan, också för burkar och flaskor, men inte lika högt. Här är det mer grönsaker och rotfrukter. Sen under det har vi en grönsakslåda, som alltid är proppfull..

I dörren står flaskor som är lite för höga för hyllplanen i kylen, vitlök, buljonger, tuber, småburkar och flaskor som man inte vill tappa bort i kylskåpskaoset. Mediciner och batterier högst upp. Mitt insulin står också högst upp i kylen. (förr hade jag till och med kaffefilter i kylskåpsdörren.)

Kylskåpskaoset är totalt, men jag har ändå ganska bra koll på vad jag har! Flört

I frysen är det bättre ordning, högst upp egenkokt buljong och matlådor. nästa låda, fisk och skaldjur, Nästa kött och bönor. I stora lådan är det grönsaker, under det bröd och sist kylklampar och glass.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
10/20/11, 11:54 AM
#6

översta hyllan; till vänster finns öl, smirnoff och xide (någon enstaka flaska), till höger finns mjölk.

näst översta till vänster; juice, smörgåspålägg och smör, till höger finns ägg och steksmör.

Näst nedersta till vänster; sylt, gelé, marmelad etc. Till höger; oftast något på upptining ifrån frysen, allmän reservplats. Matlådor kan också hamna här.

Nedersta hyllan är dedikerad till grönsaker, rotfrukter, lök osv.

I dörren finns soya, vinäger och annat smått och gott.

Strikt ordning råder i min kyl Flört

Annons:
Anterrabae
10/20/11, 11:56 AM
#7

Jag blir allt lite avis Tassy! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
10/20/11, 11:59 AM
#8

hehe Skrattande

Det är dock inte enbart av godo alla gånger (fråga besökare som kommer och rör till Cool)

Anterrabae
10/20/11, 12:06 PM
#9

haha, men då är det å andra sidan ganska lätt för dig att fixa det snabbt..

Här öppnar de kylen, stänger igen och säger "jag ställer det på bänken så får du plocka in.." Så gör även maken Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
10/20/11, 12:07 PM
#10

Japp, jag är där på två röda och ordnar Flört

Anterrabae
10/20/11, 12:08 PM
#11

Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
10/20/11, 12:16 PM
#12

Här försöker man ha en liten strukturering på sakerna i kylen, men som sagt, man bor inte ensam så det blir ofta ommöblerat. Flört

Sophey
10/20/11, 12:30 PM
#13

Jag hade en riktigt strikt ordning i kylen tills mamma, pojkvän och iller flyttade hem till mig…

Medarbetare på matlust

Annons:
DesK
10/20/11, 1:10 PM
#14

#13 Inte lätt när husdjuren också hjälper till att hålla ordning i kylen! FlörtOskyldigCool

Vårt kylskåp kan nog betecknas som kaosartat! Skäms Jag brukar dock försöka plocka ordning och städa innan jag handlar. Rotsaker, potatis, lök, vissa grönsaker, de flesta inläggningar och konserver har jag dock i matkällaren. Vinäger, oljor och kryddor i skafferiet. I frysboxen använder jag kassar och lägger kött, grönsaker, kyckling, fisk, köttfärs, bröd med mera i var sina kassar och för vår del funkar det rätt bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
10/20/11, 1:52 PM
#15

Tänk om man hade en matkällare! *drömma* Glad

DesK
10/20/11, 1:54 PM
#16

Tassy ja den är guld värd! Glad När jag bodde i lägenhet hade jag faktiskt "matkällare" i mitt vindskontor under vinterhalvåret. Det funkade rätt bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
10/20/11, 2:25 PM
#17

^Åh, jag önskar mig också en matkällare! Håller på och spånar om ett av förvaringsrummen i källaren skulle passa. Jag tror det. Den kommer hålla ca 8-10 grader året om vad jag förstod. Nackdelen är att man måste gå ut och gå runt huset om man ska dit Tungan ute Mendå får maten plats i alla fall och slipper bli dålig i värme och ljus på köksbänken.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gunlog
10/20/11, 10:19 PM
#18

Vi slängde ut våra hyllor från "matkällaren". Vi glömde bort att vi hade konserver och annat där. Vad tror ni vi hittade när vi slog bort hyllorna? Jo, konserver med bäst före 2 år innan Obestämd

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: