Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 4683 ggr
[Aquelegia]
2011-10-11 00:59

Vilken är din favoritpastasort?

Jag brukar tycka att pasta är långtråkigt att äta. Massa tuggande och ändå tar maten aldrig slut på tallriken. Igår kom jag dock att ramla över en ny sortrs pasta som heter "Mafaldine" Den var helt fantastisk! Bred med välvde kanter så att såsen hängde med och man slapp slabba runt. Den var fast och otroligt god. http://en.wikipedia.org/wiki/Mafaldine Min absoluta favorit numera!

Vilken pasta lagar ni helst pastarätter med? Skriv gärna även din favorit pastarätt!

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2011-10-11 01:11
#1

Var köper du sådan pasta?

Jag gillar durumpasta och ogillar pasta som innehåller ordet "snabb.."

Honestyisdead
2011-10-11 01:12
#2

Äter inte pasta längre. Men gillade fullkornspasta i formerna makaroner eller spagetti.

Loveradio
2011-10-11 01:24
#3

Tagliatelle gillar jag skarpt Glad Kokar upp den, häller av vattnet. Her i en stor klick pesto och rör om. Sen tillsätter jag soltorkade tomater och svarta och gröna oliver. Salt och peppar tycker jag inte behövs, men vill man ha det så strör man på lite. Och rör om i kastrullen.

Sen tar jag fram en tallrik, på med lite sallad. Sen lägger jag på pastan, lägger på lite extra soltorkade tomater, några körsbärstomater och oliver. Och toppar med lite fetaost.

Mums!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Aquelegia]
2011-10-11 01:26
#4

#1 Willys i Skövde de är helt underbara med sitt utbud! De har verkligen allt man kan önska sig. Det är en durumpastaFlört Snabbpasta går för snabbt för mig åt det som student någon gång men lyckades alltid bli gröt.

#2 Fullkornspasta är bara så gott! Tyvärr överåt vi det som små då vi enbart åt fullkorn så det tar lite emot att köpa Skäms

[Tassy]
2011-10-11 01:50
#5

Jag gillar Kungsörnens vita fiberpasta. Allt som heter "fullkorn" eller "snabb" ratas här. Jag föredrar vanliga makaroner, gammaldags idealmakaroner till stuvning.

Har aldrig smakat färsk pasta tyvärr, tänkte försöka komma till skott snart med det också.

Jag gillar inte pasta formad som diverse krumelurer,  fjärilar,  hjul, pennor, spiraler och annat klumpigt elände. Spaghetti går an på nåder, men helst inte.

[Aquelegia]
2011-10-11 02:13
#6

#3 Tagliatelle, så jag skäms jag har verkligen inte förstått mig på grejen. Uppvuxen med spaghetti så tagliatelle var bara en konstig sorts spaghetti för mig Tungan ute God men konstig att äta! Med pesto slinker allt ner!

#5 Då är vi två om det där med färsk pasta. Det är sådan vana att grabba tag i ett paket pasta istället för att rota i kyldiskarna. Måste dock testas!

Glömde ju skriva min favoritpasta. Simpel Spaghetti stekt med mycket smör, vitlök och blanda i färsk persilja i slutet. Toppa med ost. Mums!

Annons:
Loveradio
2011-10-11 06:22
#7

#6 Hehe okej Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

DesK
2011-10-11 08:12
#8

Färsk ofylld pasta begriper jag mig inte på, känner ingen som helst smakskillnad mellan den och vanlig torkad pasta. Däremot så är de fyllda sorterna, tortellini, ravioli och så vidare bäst att köpa färska eller göra själv. I vårt skafferi finns alltid gammaldags makaroner, spaghetti och asiatiska nudlar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-10-11 18:53
#9

Penne och tagliatelle är mina favoriter och efter det kommer nog färsk tortellini med mozzarella- och spenatfyllning.

Medarbetare på matlust

Chestnut
2011-10-11 19:40
#10

Tagliatelle och gnocci är favoriterna. Gärna vit fiberpasta.

Med vänliga hälsningar
Chess

Spruca2
2012-11-14 23:08
#11

Jag gillar penne mest faktiskt:)

[Aquelegia]
2012-11-14 23:13
#12

#8 När det gäller färsk ofylld pasta så är regeln att koka den lite mindra än torkad pasta för att få till den där fina "al dente" något jag absolut undviker med torr pastaför det blir alltid en hård kärna i mitten då så den måste jag alltid genomkoka. Färsk pasta skall bara snabbt in och ut ur pastavattnet. Sedan den som baseras helt på durumvetemjöl och ägg är SÅ galet god!

Nuföritden är spaghetti favoriten, på lördag skall vi äta på Vapiano i gamla stan i Stockholm så då får vi se om det finns någon ny pastasort att testa.

Älskar ju tricolorepasta med men ej den med morotsfärgade. Skall vara med spenat, rödbeta och naturell.

Anterrabae
2012-11-15 09:30
#13

Färsk pasta är jättegott, men har inte hittat någon äggfri sort än. Har gjort egen ravioli, det var ljuvligt! Annars föredrar jag makaroner, eller spaghetti. Någon gång är gnocchi bra. Annars är lasagne en favorit, om den är rätt gjord. Så dessa plus asiatiska nudlar av div slag finns alltid hemma. Potatisgnocchi var godast att steka på låg värme, länge. ;) gärna med vitlök.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
jagga-ewe
2012-11-15 10:04
#14

Äter väldigt sällan pasta nuförtiden, för mycket kalorier. Men tidigare åt jag gärna "tottelini" som ungarna sa. En riktig favvis som lunch när man vabbar. Gärna med citronpeppar och ost. (Tortellini alltså)

Farfalle är nog annars min favorit när det gäller vanlig pasta.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

fridaas
2012-11-15 13:07
#15

Barilla spaghetti eller kungsörnens gammeldags idealmakaroner är det som äts här hemma. Någon ynka gång har ett paket snabbmakaroner följt med hem, men snabbt (förutom på nudlar), fullkorn och fiber brukar ratas stort här hemma Flört

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Honestyisdead
2012-11-15 13:14
#16

Vad kul med en gammal tråd :)

Äter fortfarande inte pasta, men kom på en sort som jag gillade. Risoni tror jag den heter!

Som ris fast pasta :)

dolfen
2012-11-16 20:40
#17

Om jag ska välja mellan makaronis och spagettis, väljer jag nog makaronis. Enklare att "sleva" upp med gaffel, kanske!?

Fast, av någon konstig anledning tycker jag att
"Spaghetti all´aglio e olio" passar bättre till spagetti än till makaroner.
*grubbel*
Vet, i skrivandets stund, inte riktigt varför.

[sakring]
2012-11-16 22:46
#18

Lasagne, för det är också pasta om än i plattformSkrattande

ettlitetalias
2012-11-16 23:17
#19

Jag gillar mina gamla hederliga svenska makaroner! (för de italienska är ju faktiskt inte samma sak)

Annars så går både spagetti och tagliatelle ner utan problem med. Ogillar konstiga och onödiga former som fjärilar och liknande dock.

DesK
2012-11-18 18:18
#20

För min del beror det på vad jag ska ha till pastan Glad Ska jag äta en sån där riktigt enkel pastarätt med få ingredienser som exempelvis pasta Alfredo, då vill jag helst ha färsk fettuccine. Om jag däremot ska äta en vanlig köttfärssås till då duger det gott med vanlig spaghetti. Till lasagne gäller plattor och i soppa är det gott med stellini eller annan minipasta. Fjärilar och makaroner kan vara kul nån gång Glad

Numera blandar jag nästan alltid pastan med strimlad, morot eller squash Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Björn.B]
2012-11-20 16:37
#21

Jag gör alltid min egen pasta, det slår all köpepasta.

[Aquelegia]
2012-11-20 21:44
#22

Köpte en pastamaskin idag som kan göra spaghetti, tagliatelle och plattor (till ravioli, tortelini, lasagne) med mera så nu blir det färsk pasta så det smäller framöver.

Endezeichen
2014-05-19 08:30
#23

Äter fullkornspasta samt vit pasta med spenat! Det gillar jag. Och det får mig att känna mig så nyttig det bara går att bli när man äter pasta. Jag gillar spagetti ganska mycket, det är nog min favorit. Men även lasagneplattor, penne, fusili och farfalle. Tagliatele åt jag mycket som barn, tyckte om det. Fast då hette det enligt mitt huvud "bantspagetti" (våra föräldrar sade "bandspagetti" men vi barn uppfattade det som och uttalade det "bantspagetti", av någon anledning kommer jag alltid att tänka på viktminskning när jag hör ordet "tagliatele"…). Avskyr makaroner i alla former. Tycker det är jättedumt, onyttigt (av någon anledning) och odrägligt.

Endezeichen
2014-05-19 08:31
#24

Och så svarar jag 2 år efter senaste person. Förlåt, blir så när man bläddrar bakåt *skäms*.

Maria
2014-05-19 19:57
#25

Jag är lite inne på Desks tankar.

Det beror på vad pastan ska serveras till/med.

Skruvar t.ex tar åt sig såsen på ett bra sätt i "vecken" medan Penne blir mer som en kompakt pasta och kan passa i en gratäng.

Fjärilar kan vara fint i en pastasallad och vanlig spagetti kan vara kul att blanda med svart spagetti som är färgad av bläckfisk.

Jag har heller aldrig tyckt att färsk pasta är så mycket godare än torr. Det är lätt att få den överkokt däremot tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: