Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1425 ggr
Pajjen
2011-10-04 10:57

Chai, vilken är godast?

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta inlägget, så det fick bli här.

Jag undrar nu, **Chai.
**När man ska göra eget chaite/latte hemma. Vilket te är godast/bäst tycker ni att använda?
Där är ju YogiTeas Green chai, sweet chai och black chai. Men sen är där ju också KUSMI eller vad de heter som man kan köpa på Espressohouse tror jag det är?

Vilken är godast? Eller jag kanske snarare ska säga så här:

Vilket chai tycker NI är godast?

Länka gärna eller skicka med bild eller skriv bara namnet. för jag vill ha den godaste chaien någonsin Skrattande typ!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annons:
DesK
2011-10-04 11:02
#1

Chai är ju en dryck, så detta är helt rätt grupp! Glad

Jag har inte provat så många sorter, men köpte en i lösvikt i en liten te & kaffehandel och den är god Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
2011-10-04 11:47
#2

Ska jag köpa färdigblandat chai blir det masala chai svart från en kaffe och te-handlare i stan som jag helt glömt bort namnet på bara för det.

Men allra godast är att göra det själv från grunden. Riktigt starkt så det nästintill bränner, kanongott en regning höstkväll. Måste ta mig i kragen och göra nytt någon dag.

Då har jag i:
kanel, kardemumma, kryddnejlika, färsk ingefära (detta är basen, alltså det som det innehåller mest), stjärnanis, svartpeppar, chili, fänkålsfrön, enbär ibland, darjeeling eller ceylon (svart te), mjölk och socker.

Har lika mycket kanel, kardemumma, kryddnejlikor och ingefära som får koka länge tillsammans med stjärnanisen, svartpepparn, chilin, fänkålsfröerna och enbären. De sista 2-3 minutrarna häller jag i teet, mjölken och sockret, innan jag silar av allt och njuter Tungan ute Ju starkare te man vill ha, desto längre kokar man kryddorna, eller så har man bara i mer ingefära, svartpeppar och chili.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

DesK
2011-10-04 11:53
#3

#2 Tackar det ska jag prova att göra! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
2011-10-04 11:56
#4

#3 det tycker jag verkligen stt du ska  Glad

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Pajjen
2011-10-04 12:11
#5

det lät väldigt gott ja! Glad

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

[Tassy]
2011-10-04 14:56
#6

Oj, Chai är ju en hel vetenskap!

Jag brukar brygga mitt eget chai, så blir det precis som jag vill ha det Glad Annars köpte jag en god sort i odense en gång, men det står bara "chai" på påsen, inget specificerat tyvärr.

Annons:
[Aquelegia]
2011-10-05 00:53
#7

Monins Chaitee är så gott Oskyldig Går att köpa i kaffe/te butiker

johannaG
2011-10-09 20:04
#8

Indiska har en jättegod chai-blandning som jag köper ibland, annars är favoriten Yogi - black chai!

Upp till toppen
Annons: