Annons:
Etikettmatprat
Läst 2374 ggr
DesK
10/3/11, 2:48 PM

Är alla matprogram seriösa?

Min ena tonårsdotter är rätt road av bakning och matlagning, vilket gör att hon då och då tittar på något av matlagningsprogrammen på teve. När vi tillsammans lagade mat för en tid sedan, sa hon: Mamma den där tevekocken som alltid tar sig i håret, vet du vem jag menar? (Ja det visste jag) Han är väl ingen bra förebild för folk som vill få inspiration till matlagning! Likaså tjejen som har halvlångt hår och aldrig har det uppsatt! Jag fattar inte att programmakarna inte säger åt sådana tevekockar att de borde sätta upp håret och absolut inte kladda med håret medan de lagar mat eller bakar! Detta borde vara lika självklart som att man tvättar händerna innan man sätter igång med matlagning och bakning.

Så vad säger ni? Tycker ni att det är okej att tevekockar har håret hängande över maten och kladdar med sitt hår? Eller tycker ni som min dotter (och jag) att det förtar mycket av programmet och gör det oseriöst?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
10/3/11, 4:42 PM
#1

Usch ja, jag äcklas var gång både Per och den där arga kocken kladdar med håret. Det gör man helt enkelt inte och så ser det ju inte ut ute i ett kök.

Likadant med att dom smakar med en sked som dom sedan stoppar ner i maten igen..

[Tassy]
10/3/11, 5:09 PM
#2

Herr Morberg är en riktigt liten "nöff nöff" i köket, urk Tungan ute

Nej jag tycker definitivt inte att det är okej. Jag reagerade faktiskt på att Ramsay´s gäng inte har uppsatt hår, han som brukar gorma så över snuskiga saker i övrigt? Obestämd (Pratar om the F word tror jag programmet heter)

Emaljoh4
10/3/11, 6:12 PM
#3

HAHAHHAHA, alla verkar äcklas av Per, men tror han bara provocerar.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tassy]
10/3/11, 7:49 PM
#4

#3 Ja, jag gissar att det är en del av hans "image" att vara ett dyssel framför kamerorna Tungan ute

Emaljoh4
10/3/11, 8:41 PM
#5

#4 Haha, ja!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

MonisN
10/4/11, 12:08 AM
#6

Jag har också reagerat över Morbergs flottiga hår som han drar i stup i ett. Det känns minst sagt äckligt. Men jag är ändå road av hans program. Att säga till honom är nog som att köra huvudet i väggen, det går nog inte! Får han inte göra som han vill så blir det nog inget program.

Att man inte har uppsatt hår i Gordons program är också anmärkningsvärt, liksom smycken. Detta har dom flesta på sig i alla matprogram. Är det någon som kan föreställa sig hur mycket bakterier det finns på en vanlig slät ring? Jag lovar, det kryllar.

Gordon är annars min absoluta favorit. Missar aldrig Hells kitchen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Sophey
10/4/11, 8:12 PM
#7

Jag blir äcklad av en del matlagningsprogram på teve. Jag brukar inte titta på dom så ofta men jag har sett en del avsnitt och jag har reagerat på en del saker.

Jag anser dock att Morberg är en av dom som får magen att vända sig.

Medarbetare på matlust

MaMaMade
10/5/11, 8:19 AM
#8

Orkar jag inte med personen som leder det ser jag det inte. Bryr mig inte så mycket om hur de gör för övrigt om det är mer "hemma-hos" men när en "riktig" kock som jag ser står i ett restaurangkök är ohygienisk; tesked-smakandet, smycken och så vidare är det jätteäckligt o jag känner mig osäker på om jag vill gå ut o äta någon fler gång.

Teve är ju ett slagkraftig medium o de bör tänka på att de föregår med exempel. Man kan dra paralleller till hur dagens journalister skriver o barnen tar efter.

DesK
10/6/11, 7:31 PM
#9

Morberg är väl skådesspelare egentligen, men om han nu gör ett matlagningsprogram så tycker jag att det är rimligt att han följer de vedertagna hygienreglerna när han är i sändning. Precis som #8 säger så är teve ett slagkraftigt medium som påverkar många.

Mona det är klart att Motbergs hår blir flottigt, så ofta som han drar sina flottiga fingrar genom det! Flört Den där gormande Gordon blir jag inte klok på - som du säger smycken och icke uppsatt hår och sen springer Gordon runt och har synpunkter på vad andra gör?!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
10/6/11, 8:31 PM
#10

Teve fungerar på det viset. Flört

Medarbetare på matlust

MonisN
10/6/11, 10:04 PM
#11

#9 Det är inte bara i Gordons program som smycken används, det gör dom i ALLA matprogram, senast Niklas i kvällen matprogram. På restaurang och bageriskolor får man lära sig stenhård hygienkunskap, men få verkar följa den kunskapen i verkligheten. Det är ganska skrämmande. Men jag älskar Gordon ändåFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


SaraC
10/7/11, 8:59 PM
#12

Ärligt talat så har jag inte tänkt så mycket på det förrän nu när jag läste det här. För mig är det självklart att man tvättar händerna (och tar av ringar) innan man lagar mat, men jag håller inte alls mitt hår uppsatt varje gång. Men inget av det har med tv-kockar att göra, utan det är bara vad jag fått lära mig från början.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Martin
10/9/11, 1:24 AM
#13

Jag gillar både Morberg och Gordon, men jag lever inte som de lär. Glad

Morberg gör ju mycket annat än bara matprogram, han är väl i grunden skådespelare men säljer numera produkter i eget namn, gör en tidning, jagar och så vidare Jag säger inte att jägare är macho - därtill känner jag för många jägare som inte är det. Men Morberg odlar gärna myten om sig själv som en "Bad guy", fullt medveten om att det går hem på många håll (och inte alls på andra). Slänger och dänger med rådjurssadlar, köttstycken och allt annat.

Teve är i grunden ett underhållningsmedia även om man kan lära sig mycket av det också och visst vore det önskvärt att folk som är i teve och är förebilder inte knarkar, inte begår brott, föregår med gott exempel och så vidare. Jag gillar inte heller Morbergs flottiga hår eller slafsiga stil i köket (även om jag efter att ha skalat rotfrukter till en gratäng kan tänka att det är skönt att andras kök - i alla fall på teve - ser värre ut än mitt ibland Glad

För mig är det alltså okej att teve-kockarna inte föregår med helgott exempel, för det gör ju inte alla andra heller. Det blir förvisso inte mer rätt för att fler gör fel, men det är väl där vår egen källkritik /egengranskning kommer in precis som när vi läser morgontidningen eller för all del sitter i skolbänken och lyssnar på en lärare.

I vården är smycken helt förbjudna, av risken för att föra smitta eller bakterier mellan patienter. Då borde det rimligen vara så vid matlagning också - (även om jag skall erkänna att jag ibland bommar att ta av mig ringen).

mvh Martin

Annons:
Honestyisdead
10/9/11, 1:47 AM
#14

#13 Morberg gick faktiskt i kockskola och jobbade med mat före teaterkarriären började Glad

Martin
10/9/11, 11:01 AM
#15

Ja, dessutom! Glad

mvh Martin

Anterrabae
10/30/11, 6:25 PM
#16

Är inte så känslig för hur de gör, jag är inte där och ska inte äta den maten. Däremot gillar jag personer som kan inspirera. Gillade till exempel Leyla, ända till jag upptäckte hur många konstiga tillsatser som hon periodvis stoppar i sin mat. Sånt upplever jag som värre.

Morberg skulle aldrig laga mat utan mössa proffesionellt, när han är hemma i sitt kök är det mer image. Har sett honom som proffskock också, helt annat ljud i skällan. Men visst kan han vara ofräsch.

Och som Hera säger, Morberg är kock i botten, sen blev han skådis. Han blev upptäckt när han lagade mat åt Bergman bland annat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
10/31/11, 7:19 PM
#17

Nu är inte jag någon stor fanatiker av att se på matprogram, fast nog kan de väl sköta sig och inte snuska till det, tycker jag. Hygien är väl A och O vid matlagning. Så ja, jag tycker nog också att det spårar ur emellanåt. Man får ju se lite reklamsnuttar på dessa program ibland.

Apropå matprogram så tycker jag däremot att hon den där tyska kvinnliga kocken, som ofta talar på radion, är rolig att lysnna på. Minns nu inte hennes namn. Kanske någon annan som vet det?

DesK
11/1/11, 8:17 AM
#18

#17 Du menar nog Karin Fransson på Öland Glad Ja hon är trevlig och kunnig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Mairah]
11/1/11, 7:30 PM
#19

# 18 Precis! Så hette hon ja Skrattande

[Mairah]
11/1/11, 7:44 PM
#20

Apropå annorlunda matprogram. Ta en titt på denna FlörtFörvånadSkrattande

Annons:
Sophey
11/1/11, 7:54 PM
#21

Den har jag sett…. helt sjukt Tungan ute

Medarbetare på matlust

Anterrabae
11/1/11, 11:25 PM
#22

Har ni sett den om smörgåstårtan? Samma gäng.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
11/2/11, 12:26 PM
#23

# 22 Menar du den här? Den är också kul Glad

Anterrabae
11/2/11, 12:29 PM
#24

japp! Helt hysterkiskt!

Jag tycker att det kan vara lite småroligt, men för mycket.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
11/2/11, 12:30 PM
#25

Den här är också lite av favorit Skrattande Kolla in hur han hanterar korven.. Förvånad

[Mairah]
11/2/11, 12:31 PM
#26

Visst kan det lätt bli lite för mycket Tungan ute

Anterrabae
11/2/11, 12:36 PM
#27

haha, den vär bättre, inte lika skrikig.

jag gillar vegan black metal chef, finns fyra avsnitt ute i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
11/2/11, 12:39 PM
#28

men på DesKs fråga om alla matprogram är seriösa kan vi väl unisont enas om ett rungande Nej! Oavsett om det är nätprodukioner eller visas i ett seriöst sken på TV.. Flört

Jag gillade SVTs Landet brunsås om Mat i media.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
11/2/11, 12:44 PM
#29

Ha ha, ja nog finns det olika sorters matprogram allt för alla smaker  Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Mairah]
11/2/11, 12:49 PM
#32

Oj vad många inlägg det blev..Kan någon ta bort några? Var inte meningen Oskyldig

Anterrabae
11/2/11, 12:53 PM
#33

Sådärja, två dubbelposter borttagna. Glad

iFokus gör lätt så när den hackar. Så även om man bara postar en gång så kan man få flera kopior. ObestämdTungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/2/11, 1:08 PM
#34

Haha swedish mealtime Cool helt underbara, men oj vad man våndas ibland Tungan ute

Annons:
Anterrabae
11/2/11, 1:25 PM
#35

Jo vånda är ett bra ord för att beskriva hur det känns! Förvånad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Emo
11/2/11, 7:03 PM
#36

Så fort något med matlagning visas på TV skiftar min man program (han håller i fjärkontrollen). Det vanliga är ju att man blir så fruktansvärt äcklad av snusket att man mår dåligt.

Då är det bättre att leta upp ett annat program.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mairah]
11/4/11, 12:46 PM
#37

# 33 Tack Glad

Upp till toppen
Annons: