Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 3135 ggr
Gunlog
2011-09-21 20:35

25 september firar vi Äpplet...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…som man kan göra sååå mycket av. Äpplet är så utspritt över hela världen med ca 7000 olika arter, så jag tänker inte dra upp en massa olika sorter här. Jag vill däremot göra äpplet uppmärksammat genom att ge några egna recept på vad som kan göras. Har ni tråkigt? Vill ni vara ett gäng som träffas, men som saknar ett tema? Det nya temat: äpplen!

Sedan barnsben har jag ätit äppleris. Det är bara gott. Har man haft en stressig dag på jobbet, eller om man är sjuk och inte orkar laga mat! Ta fram lite äppleris och värm, häll på gräddmjölk och sätt er ner i soffan och njut! Ett av mina varmaste minnen är från min mormor, när man fick sitta i hennes varma och sköna hem med en tallrik ljummet äppleris med gräddmjölk på! Du kan få uppleva samma underbara, kärleksfulla smak som jag. Detta är enkelt.

1½ deciliter grötris
8 deciliter vatten
5 hekto äpplen
½-1 deciliter socker
1 stång kanel

Koka upp vatten och risgrynen och låt detta koka i 15 minuter. Skala och dela äpplena i bitar och lägg dem i riset tillsammans med socker och kanelstången. Kanelstången kan du ha i från början istället och ta upp den när du känner att du har tillräckligt mycket kanelsmak. Observera! Det är inte samma sak med malen kanel. Det blir en helt annan smak då.

Låt allt koka långsamt tills ris och äpplebitarna är mjuka.
Häll upp i en skål och låt det svalna.

När det är ljummet så serverar du detta med gräddmjölk.

Sockerkaka med äpplen

Ta fram ett recept med vanlig hederlig sockerkaka. Skala 2 mindre äpplen och vänd dem i en blandning av strösocker och kanel. När du har gjort smeten, häller du i hälften av smeten i formen. Lägg i äpplebitarna och häll därefter i resten av smeten. Grädda i ugn enligt receptet på sockerkakan. Ljuvligt gott!

Äpplepaj

125 gram margarin
1 deciliter socker
3 deciliter vetenjöl
1 kryddmått salt

Blanda alla ingredienserna i en matberedare med knivarna. Det är enklast, tycker jag, men du kan ju också knåda.

Tryck ut degen i en pajform med lite högre kanter. Sätt in i ugnen i 225*C i 10 minuter. Ta ut formen och lägg på äpplebitarna. Riv fruset margarin över, samt strö lite socker ovanpå. Sätt in i ugnen igen i 20 minuter.
Servera pajen med vaniljvisp och en god kopp kaffe.

Du kan göra många varianter av denna paj. Du kan blanda i rabarber, men det är risk för att "syran" går igenom. Har du rabarber i frysen? Det perfekta sättet att bryta ner syran är att dränka rabarberbitarna i strösocker. När detta har smält så är syran utdragen från rabarbern. Om du använder rabarbern så uteslut att strö socker på. Det kommer att bli sött nog ändå.

Denna pajdeg är mycket "tacksam" då du kan göra det mesta i goda pajer med den, dock inte matpajer. Tänk bara på att trycka upp väggar med pajen, då den sjunker ganska mycket.

Köttgryta

800 gram fläskkött i bit. (Kotlett, karré, filé, eller liknande)
1 vitlöksklyfta
1 purjolök
2-3 deciliter matgrädde
1 burk creme fraiche
4-5 äpplen
Även egna grönsaker som ni vill ha i själva, efter tycke och egen mängd.
½ köttbuljongtärning

Stek upp köttet tillsammans med den krossade vitlöksklyftan och lägg i den halva buljongtärningen i små delar när köttet har börjat vattna sig. Dela purjolöken först på längden och dela den sedan i mindre bitar. Skölj den därefter i ett durkslag/sil. Använd den nedre delen där det finns mest smak. Häll i creme fraichen och grädden och låt detta koka upp. Släng därefter i era grönsaker och låt dessa bli mjuka. När 5 minuter återstår så slänger ni i äpplena som är skurna i bitar. Eventuellt kan ni hälla i lite maizenamjöl om ni vill.

Detta serveras med ris och någon grönsallad.

Mycket annat kan göras av äpplen såsom saft, mos med mera.

Fyll gärna på med egna recept på vad man kan göra med äpplen.

Hoppas ni smakar något av mina recept!

Smaklig spis! Tungan ute

(Kopierad från http://kalas.ifokus.se)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Gunlog
2011-09-21 20:40
#1

Jag lade in min text ang äpplen här inne också, för jag så gärna ville dela med mig av recepten, speciellt äppleriset och pajen. Pajen går att frysa, så sätt igång och gör några pajer med olika frukt i!

Berätta gärna vad ni tyckte! Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
2011-09-21 21:14
#2

Tack för recepten! Äppleriset ska jag prova. Här älskar alla risgrynsgröt, och den här varianten kanske kan passa som mellanmål, ungefär som risifrutti?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gunlog
2011-09-21 22:16
#3

Ja, man kan säga att det är som risifrutti. Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
2011-09-21 22:33
#4

Ser nu att riset bara kokas i vatten och inte i mjölk. Blir inte det lite "tunt"?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gunlog
2011-09-21 22:43
#5

Det är det som är skillnaden - och smaken - Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

DesK
2011-09-22 10:23
#6

Gunlog, tack för trevliga recept! Glad

Undrar om äppelriset skulle gå att göra på råris istället för vitt ris? Margarinet i pajen byter jag ut mot smör Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Gunlog
2011-09-22 19:23
#7

MonisN! Du har rätt! Skrattande

Det ska ju vara liiite redning i om man tycker det blir för tunt! Oskyldig

Det har jag glömt!!! Skäms

DesK, vill du lägga till:

"Häll i lite redning i slutet (helst potatismjöl alt. maizena i vatten)"

efter "Låt allt koka långsamt tills ris och äpplebitarna är mjuka."

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
2011-09-22 19:38
#8

Gunlog, kan man inte bara ta lite mindre vatten så det kokar in i riset så man slipper redningen? Jag har aldrig kokat grötris utan vatten så jag vet inte hur det smakar eller är i konsistensen, så det var en tanke!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gunlog
2011-09-22 19:39
#9

Prova! Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

DesK
2011-09-25 12:11
#10

Idag är det äpplets dag! Hur tänker just du fira det?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-25 13:38
#11

Skulle baka en äpplekaka, men det bidde en smulpajTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dolfen
2011-09-25 19:10
#12

Jag har funderat på om jag skulle våga att testa med att ha med lite äpple i exempelvis tomatröra. (Sötma och/eller syrlighet.)

Heja äppelet!

Glad

DesK
2011-09-25 19:13
#13

Dolfen det har jag också! Glad Vem av oss hinner testa först? Sen har jag tänkt at ha rivet äpple i matbrödsdegen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
dolfen
2011-09-25 19:24
#14

DesK - Kanske man kan ha äppel/äppelsylt i kanelbullar? (En sorts äppelpajsbullar.)

Har inga äpplen hemma. Har bananer. Kanske även testa att göra "bäppelsylt" när jag fått hem äppel?

DesK
2011-09-25 19:28
#15

Åppelsylt eller småbitar av äpplen i kanelbullar är supergott! Tungan ute

Gör gärna bäppelsylt och berätta hur det smakar! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-25 20:20
#16

Äpplebullar är så gott! Äpple i matbröd likaså.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


chapp
2011-09-25 21:33
#17

Min favorit är äpplen tillsammans med färskost och mörk choklad. Gärna en kopp kaffe till också.

Äpplen och salami är gott också. Men jag kan nog äta äpplen till det mesta. Inte i maten dock eftersom jag tycker det är helgerån! Äpplen ska avnjutas råa!! Krispiga och syrliga, rumstempererade och svenska, helst direkt från trädet.

Även jycken gillar äppelbitar.

DesK
2011-09-25 21:35
#18

Chapp jag kan bara instämma! Glad Äpplen är bäst råa! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-09-28 16:26
#19

Det var i veckan en kock i TV som hade gjort några olika soppor. Om en soppa frågades det varifrån sötman kom. Svaret var äppelmust. Man kan även få syrlighet av äpple, sa kocken.

Hmm. Kanske köpa mig en råsaftcentrifug.

Tareq i Trädgårdsfredag "råsaftade" några olika äpplen och de smakade dels på varje äpples saftsmak och sedan blandade han olika äppelsafter. (Tänker på vin. En del viner är ju "vinblandningar".)

Kan man även kalla äppelsaften, man får ur en råsaftcentrifug, för must (eller kanske juice)?

#15 - Har gjort bäppelsylt nu. Det blev hyffsat. Funkar nog i filen. Äpplena jag använde var väldigt syrliga. Ska eventuellt ha mer banan i nästa gång (om jag använder lika syrliga äpplen) för att väga upp syrligheten.

Gjorde även ett litet sylttest till blodpudding mellan bäppelsylt och nektarinsylt. Där tyckte jag att nektarinsylten vann.

Mangiwi funkar till blodpudding. Jag får göra ett test någon gång mellan Mangiwi och nektarinsylt. (Till blodpudding.)

Glad

MonisN
2011-09-30 10:16
#20

Att ha i lite rivet äpple i currysåsen förhöjer smaken och ger lite sötma åt det lite beska i curryn. Jag gör också vanligtvis vildjäst på äpplen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Carmarino
2018-09-25 11:05
#21

Idag är det Äpplets dag. Har ni planerat att laga något med äpple idag?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-09-25 12:05
#22

Dags för äpplets dag igen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2019-09-25 12:09
#23

Ska köpa svenska äpplen på torget idag 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-09-25 12:10
#24

Perfekt tajming. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-09-25 13:53
#25

Vilken härlig gammal tråd🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-09-25 15:39
#26

Det finns många trevliga trådar som tyvärr är bortglömda. Vi kanske skulle starta en "upptäckartråd" där vi tipsar om gamla, men fortfarande läsvärda, trådar? 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: