Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1137 ggr
Anterrabae
2011-09-18 21:12

Linscurry - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hettade upp
0,5 - 1 matsked olja i en gryta och brände av
cirka 1 tesked av vardera curry, paprikapulver, koriander och spiskummin.

Fräste sedan
en hackad lök och
två rivna vitlöksklyftor och
en och en halv matsked tomatpuré i kyddoljan.

Hällde i cirka en halv liter vatten och en grönsaksbuljongtärning (buljongen är inte nödvändig men jag tycker om mycket smak så den fick bli som en botten, kryddorna och salt räcker bra). Lät koka upp.

La i en riven morot och
2 deciliter linser. Jag tog cirka 4-4,5 matskedar av vardera små svarta, röda och belugalinser (alla av märket risenta) man väljer helt enkelt de sorter man har hemma. Går utmärkt med bara en sort också.

Låt koka i cirka 15-20 minuter tills linserna är klara. Smaka av med mer salt vid behov. En god variation är att precis innan grytan är klar röra i 1 - 1,5 tesked Garam Masala. /(Jag glömde dock den idag.)

Servera med basmatiris, majschips/papdums eller Naan, raita om man gillar och tål, och inlagda chilifrukter (typ fefferoni) Färska grönskaker såklart och syrlig frukt passar också utmärkt till.

(missade fotot, men lägger upp det vid nästa tillfälle.)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2011-09-18 23:55
#1

Tack Ida för receptet! Det här ska jag prova, låter väldigt gott. Jag älskar vegetariska grytor.

En gång i min ungdom hade jag en vegetarisk period och åt ofta på en vegetariskt lunchrestaurang. Där serverades varje dag bland annat underbart hemlagat potatismos till alla rätter vilket passade väldigt bra till diverse grytor.

Nu vet jag i alla fall dagens rätt en av dagarna nästa veckaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-19 12:45
#2

Det kan behövas mer vatten efter hand, beroende på vilka linser och/eller bönor man vill använda. Glömde skriva det i receptet.

Sen är den ljuvlig som soppa också, då kan man med fördel lägga i tärnade rotsaker och pumpa. En klick creme fraiche eller yoghurt i om man vill. Nybakt surdegsbröd med ost till.

Skrattande

Berätta vad du tyckte sen, och om du gjorde egna anpassingar. Variationer är alltid roligt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-20 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag gjorde jag den här goda curryn. Till och med dottern som inte gillar linser och böner åt en tallrik. Hon hoppade väl inte lika högt som jag, men hon åt i alla fall, vilket får räknas som ett gott betyg för denna rättenGlad

Jag använde 1 deciliter röda linser och 1 deciliter svarta belugalinser. Tog 1 matsked tomatpuré och 2 grovt hackade morötter. Jag tyckte de svarta linserna behövde längre koktid så dom kokande nog cirka 30 minuter, trots det var det en lite hård kärna i dem. Jag hade potatismos till som passade väldigt bra.

Jag kommer absolut att göra denna curryn igen! Tack Ida för recepetetGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-20 19:00
#4

Åh, det ser jättegott ut med mos! Det blir det nästa gång. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-20 19:58
#5

Ja, det måste du testa! Jag har alltid i en rejäl klick smör, varm mjölk och persilja. Vispar det fluffigt med elvispenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-20 20:59
#6

Låter som jag då, innan mjölkallergin Flört Nu kör jag samma fast med mjökfria alternativ.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: