Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 6382 ggr
Honestyisdead
2011-09-18 18:25

Är vi för bakterierädda i Sverige?

I Sverige är vi ju oftast väldigt noga med bästföre datum, kylförvaring osv.
Medans man i tex Thailand låter riset man äter på kvällen så framme i värmen till frukost eller lunch nästa dag. Få svenskar skulle få för sig att äta sådant ris, eftersom det faktiskt kan bildas väldigt farliga bakterier i det.

Min bror bor där borta just nu, och visst, de blir dåliga i magen ibland, men ingen blir sjuk. Vad beror detta på? Att vi överdirver angående bakterier, eller på att de är mer tåliga?

Annons:
dolfen
2011-09-18 18:46
#1

Det finns andra sorters bakteriekulturer utomlands som våra kroppar inte är vana vid här "hemma".

Att använda starka kryddor fungerar som något bakteriehämmande.

Att överdriva är inge bra. Lagom är bäst.

Glad

Anterrabae
2011-09-18 19:17
#2

Skulle säga lite av båda. Dels som dolfen säger, har man annan vana av för oss okända bakteriestammar.

sen tror jag att vi i Sverige är för oroliga också. Ta ett för mig fascinerande exempel. Det får inte lukta mat i en svensk mataffär. Förvånad Jag tycker det är konstigt.

Jag är inte rädd för mat som stått framme längre än det ska, bara det inte luktar eller smakar illa. Sen är det klart att det håller inte så länge om det står framme som det skulle göra i kylen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sophey
2011-09-18 20:40
#3

De har ju annan mat över huvudtaget också. Jag skulle inte vilja smaka på en grädde som stätt framme hela natten och halva dagen i Thailand, men dom använder ju inte sånt i sin traditionella mat, men jag tycker att svenskar ar lite extra bakterierädda.

Ju mer bakterier man får i sig desto mindre reagerar kroppen Flört

Medarbetare på matlust

SaraC
2011-09-18 20:52
#4

Jag vet inte om det är ett just svenskt fenomen eller om det finns lite överallt, men många verkar ju tro lite blint på bäst före datum och liknande. Det behövs hela tiden informeras om att "bäst före" inte betyder "oätligt efter detta datum" trots att man tycker att benämningen borde göra det självklart.

Själv är jag uppväxt i den stilen som om man till exempel tappade något på golvet så blåste de vuxna lite på det och gav tillbaka det och sa något i stil med "lite skit rensar magen". Det har väl resulterat i att jag inte är rädd för att smaka på någonting som varken ser konstigt ut eller luktar illa.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
2011-09-18 20:59
#5

#4 Nej, det finns självklart en massa andra länder som också är som vi på det sättet. Men jag tog upp Sverige eftersom de flesta på iFokus bor här Tungan ute

SaraC
2011-09-18 21:02
#6

#5 Ja, jag förstår det! Skrattande Jag bara filosoferade lite över om det bara är svenskt eller ej, rör mig inte så mycket utomlands så tycker det är intressant att höra om!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
pyromanen
2011-09-18 21:28
#7

Det är ju väldigt skillnad på vad det är för "mat" som står framme. Effekten av "bakterier" kan ju bli allt från ingen effekt alls över dålig i magen till död.

Köttfärssås som man precis på slutet slängt i lite dåligt avsköjd persilja med jordbkterier på och sen står den här såsen framme på bordet med lock på till nästa dag, då kan man faktiskt dö av att äta det. Men "rent" nykokt ris som svalnar hyffsad fort och inget annat i, då händer troligen ingenting.

Allt farligt kan man faktiskt inte lukta sig till, så att lita på det i alla sammanhang funkar inte, lite grundkunskaper och sunt förnuft i kombination behövs.

Angående det med datummärkning så var det ett kul inslag om det i senste "Landet brunsås".

Honestyisdead
2011-09-18 21:30
#8

#7 Det är just det i Thailand, där står all mat framme hos de som inte äger en kyl.

SaraC
2011-09-18 21:38
#9

#7 Ja, klart att lite sunt förnuft också måste in i avvägningen.

Men nog tycker jag att folk verkar slänga för mycket mat i onödan, rent generellt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tassy]
2011-09-18 22:30
#10

Pest eller kolera? Det här är väl det alltid återkommande debattämnet inom restaurang/livsmedelsvärlden. Är vi för noga sinkar vi immunförsvaret, slarvar vi blir vi sjuka.

En personlig åsikt är att det är för kliniskt "affärsmässigt", men ibland för dålig hygien i hemmet och på sunkiga mathak. Svårt det där. Det optimala är väl hemlagad mat som tillagas på rena ytor med rena händer. Där räcker det. Man behöver inte sprita och ha exakt temperatur på allt. Man behöver inte ha en tång för gurkan och en annan för tomat. Däremot ska man inte hantera rått kött och tillagat med samma verktyg till exempel.

MonisN
2011-09-19 00:12
#11

#0 Intressant att du nämner detta med riset som stått framme. I en annan tråd var också riset på tapeten och fick det att framstå som oätligt och giftigt bara efter en dag, vilket jag inte tror ett dugg på. Jag har rest mycket i Asien och ätit det mesta från små enkla restauranger till det minsta lilla gatustånd och aldrig varit sjuk där. Jag har även ätit hemma hos fattiga människor på Bali som saknat kyl, men fått den godaste mat man kan tänka sig. Men sjuk har jag aldrig blivit. Däremot blev jag våldsamt magsjuk på Sicilien av en simpel isbit, en magsjuka som satt i till och från i flera månader.

Generellt tror jag vi har blivit för rädda i Sverige för både smuts och bakterier. Nu tycker jag inte vi ska ska äta mer bakterier eller sluta städa, men jag tror nog att "lite skit rensar magen" och gör att vi blir tåligare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2011-09-19 00:43
#12

#11 Välkommen till mig på besök, så kan vi gå till högskolans labb och kika närmre på riset du och jag Skrattande visst rensar skit magen, och man behöver inte bli knalldålig av ris. Men jag lovar att det kan gro elände i det.

MonisN
2011-09-19 01:09
#13

#12 Visst tror jag på det du säger, men jag tror ändå inte det är så farligt som det låter. Hade det varit så farligt hade jag nog varit död nu! Ris och pasta är det jag äter mest, och här blir det ris över vid nästan varje rismåltid. Och jag slänger inte det som blir över om det räcker till dagen efter, eller dagarna efter. Det kan gro elände i all mat. Kött tror jag är farligare än ris.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
2011-09-19 03:03
#14

jo absolut, jag slänger inte heller ris sådär. Vill bara belysa att det ligger en poäng i att ris omnämns så mycket som det gör. Sen tror jag också att det beror på kvalitén på riset. Köpte lågprisris en gång, det luktade kloak dagen efter. Det gör aldrig det jag normalt har.

Jo klart kött kan bli farligare, då det kan gro botulinumtoxin i det lättare Glad ris är mest kräksjukebaciller Tungan ute

MonisN
2011-09-19 09:12
#15

Om man tittar i mikroskop och gör analyser av bakterier så förstår jag att man ser med andra ögon på saken. Tittar man till exempel på alla dom kvalster som finns i en säng så vill man nästan inte gå och lägga sig hellerFörvånad

Det jag menar är att allting blir så stort när man tränger in i saker. Detta kan ibland få tråkiga följder, speciellt om det gäller mat. Riset har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av detta. Ris är inte farligt om man gör som med alla andra livsmedel, kyler det snabbt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


pyromanen
2011-09-19 09:29
#16

Vi har flera kilo bakterier i oss! Och det ska vi ha!  Att det "kryllar" när man tittar i mikroskop behöver inte betyda det är farligt.

MonisN
2011-09-19 09:41
#17

#16 Så sant!

Vi skulle inte överleva utan bakterier.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-09-19 09:53
#18

Det finns ytterligare en aspekt på detta och det är alla kemikalier vi använder i våra hushåll! Särskilt sprejerna är faktiskt inte så lyckade ur hälsosynpunkt, då vi inandas en del av dem när vi sprejar på en yta som vi vill rengöra. Jag tror att denna ökade kemikalieanvändning är en stor bidragande faktor till många former av allergier. I en tråd inne på Kost diskuterade vi om det är farligt att använda microvågsugn och där var det flera som hävdade att det är det. Jag säger att det inte är det om man anpassar tiden i micron efter det man vill tillaga eller värma. Däremot så tar man död på såväl goda som onda bakterier vid för lång tillagning över huvud taget och detta går självklart mycket fortare i micron än på traditionell spis eller i ugn. Man ska ju exempelvis inte dricka destillerat vatten.
Beträffande bakterietillväxt i ris och andra gryner och frön, så beror ju den på att det är så enormt stor yta där bakterierna kan frodas.  Sen tycker jag att det verkar som att en hel del människor silar mygg och sväljer kameler när det gäller hygien och livsmedelshantering.Flört

Bäst-före-datum har vi ju pratat om förut och även här verkar folk inte alltid låta sunt förnuft råda, utan många kastar allt som har uppnått bäst-före-datum, vilket jag personligen anser är ett förfärligt slöseri med våra resurser! Det mesta går att tillaga och äta flera dagar efter att bäst-före-datum har passerat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-19 10:10
#19

Det där med bäst före datum ska man ta med en nypa salt, men också tänka på vad det är för livsmedel. Kött till exempel är väldigt känsligt och håller inte lika länge efter utgånget datum som mjölk, grädde och smör med mera.

För ett tag sedan hade jag glömt en oöppnad röd mjölk som stod längst in i kylen eftersom jag sällan använder 3%-ig mjölk, och när jag öppnade den för att hälla ut den så upptäckte jag till min förvåning att den var inte det minsta dålig efter två veckor efter utgånget datum. Men eftersom jag tyckte det var lite väl lång tid så hällde jag trots allt ut den. Samma sak är det med grädde, den går oftast att använda även om den är öppnad och datumet är passerat. Jag luktar alltid på livsmedel som närmar sig gränsen. Gör man det så lär man sig vad som är ätligt eller inte.

Att livsmedelsindustrin sätter relativt korta datum på vissa saker är för att garantera att det är tjänligt att äta. Alla har inte samma temperatur i sina kylar och är inte extremt nogranna med hanteringen. Har man låg temp i kylen, max +3º och inte låter maten stå framme längre än nödvändigt så håller den sig längre.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-19 12:36
#20

Det där med att mjölken höll så länge efter datum hade sannolikt med att den var oöppnad att göra. Hade du öppnat och använt den så skulle det gått bra på¨en gång men den hade blivit dålig under dagen. På ett par timmar. Har varit med om det flera gånger.

Öppnat mjölk som gått att dricka, men inte hälla i kaffet. Börjat bli dålig inom en timma.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2011-09-19 12:57
#21

Naturligtvis är det så Ida att den höll eftersom den inte var öppnad. Men jag har många gånger haft mjölk som passerat datumet ett par dagar och i alla fall använt i kaffet utan någon smakförsämring. Allt beror nog på hur ofta mjölken åker in och ut ur kylen hur länge den håller.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-19 13:09
#22

Absolut, ett par dagar upp till en vecka brukar inte vara något problem, ens i kaffet Flört. men över en vecka så brukar man se försurnigen snart efter öppnandet. Eller det är egentligen en förruttnelse, då pastöriserad mjölk är död, och därför inte kan surna..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-19 18:51
#23

Angående riset (igen) så är det viktigt att skölja det noga tre gånger i kallt vatten innan man kokar det. Jag vet att många inte gör det och då är risken säkert större med onyttiga bakterier.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dolfen
2011-09-21 13:39
#24

Kvalster i sängen: Det är mysigt med sällskap i sängen! Flört

Det får gärna krylla av bra bakterier. Det är de dåliga vi inte vill ha.

Om man föds med kejsarsnitt får man inte i sig de bra bakterier som man får i sig då man föds den "vanliga" vägen.

Elefant-ungar äter spillning från de vuxna elefanterna för att få i sig nödvändiga bakterier.

Man har kommit på att yoghurt innehåller bakterie(r(?)) som gör möss lugna. Det kanske kan ha samma effekt på oss människor!? Jag kommer att tänka på talesätten: "Lugn som en filbunke" och "Man blir vad man äter".

De som kommer från länder som producerar ris, och har sett hur riset hanteras, sköljer alltid riset.

DesK
2011-09-25 11:16
#25

Dolfen ha ha ha du är rolig du! Skrattande "Mysigt med sällskap i sängen"

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: