Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 3775 ggr
Anterrabae
2011-09-07 23:08

Pad Thai -recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja, nu har jag kollat av och skrivit ner receptet som jag i normala fall höftar. Den största förändringen jag har gjort gent emot det "orginalreceptet" jag följer är att jag strukit sockret nästan helt. Jag sötar efteråt, tills det får en bra brytnig. Det blir en till två matskedar totalt jämfört med 2-3 deciliter! Förvånad

Börja med att lägga risnudlar i blöt och tofun i press, delad i lagom stora bitar. (vill man inte ha tofu så struntar man i det och tar mer grönsaker i stället)

  • Krossa cirka 150-200 gram jordnötter, ganska fint och lägg dem i en skål tillsammans med
  • 2 matskedar tamarind
  • 1 matskedar grönsaksbuljong av god kvalitet (alternativt en smulad tärning)
  • 1 kryddmåttt cayenne eller annan chili som mant tycker är god, vill man ha starkt tar man mer
  • 1,5 matsked vinäger eller pressad lime vilket man gillar bäst
  • 2 deciliter vatten
  • 2 stora vitlöksklyftor, rivna
  • 2 teskedar vitlökspulver
  • 1 matskedar osötat jordnötssmör
  • 0.5 deciliter finhackad färsk koriander
  • 1-2 matskedar socker, efter smak så smaka!

Rör såsen så allt som kan löser sig och blandas.

Hacka de grönsaker du vill ha i som behöver hackas /ansas. Tomat är en bra bas att ha i då den jämnar ut smakerna. idag hade jag tomater, röd lök, böngroddar, pak shoy, och tempeh i stället för tofu.

Börja med att fritera eller woka tofu /tempeh om du vill ha i det. Sen tomaterna. Sen tillsätts övriga grönsaker och såsen. När allt kokat upp läggs nudlarna i och kokar med en minut tills dess att de är klara. Väljer man glasnudlar i stället ska de inte blötläggas.

(Vill man inte ha rätten vegansk kan man vispa upp ett ägg och hälla i när såsen och nudlarna är klara. Stek med snabbt så man får äggbitar jämt i hela rätten.)

Så var det det här med beige och ihopblandad mat, det är svårt att få att se gott ut på bild. Men vi VET ju att det är tokgott!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-09-07 23:11
#1

Man tar såklart de grönsaker man gillar och trivs med. jag tycker det är super att ha champinjoner i också..

jag har snott och modererat med receptet i filmen nedan! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2011-09-08 07:48
#3

Stort tack för receptet Ida! Kyss Här har vi alla möjligheter att göra en god rätt oavsett smak och kosthåll.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-08 22:03
#4

Skrattande

Var så god! Hoppas det smakar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2011-09-08 22:12
#5

Tack för receptet Glad

[Tassy]
2011-09-09 01:34
#6

tusen tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: