Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 2413 ggr
SaraC
2011-09-03 00:46

Lingonsylt - socker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min käre karl kom igår kväll hem med denna (se bilden) last lingon. Idag när jag var på jobbet har han trixat i köket och gjort en liten sats råröda lingon och en liten sats lingonsylt lite på prov.

Vi är lite anti socker i syltarna här hemma och han tog därför bort hälften av sockret från receptet men tyckte ändå att sylten smakade lite väl sött.

Det var något år sedan jag gjorde lingonsylt och kommer inte ihåg hur jag gjorde med sockret då. Förra året gjorde jag hallonsylt och då hade jag inte i något socker alls, och det blev den godaste hallonsylt jag någonsin ätit!

Men, lingon är ju lite surt. Kanske man behöver lite sött i det ändå tänker jag?

Så jag undrar om man behöver söta med något och i så fall hur mycket?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
DesK
2011-09-03 09:40
#1

Härligt med lingon! Glad Egentligen finns väl ingen direkt undre gräns för hur lite socker man kan använda. Det finns ju de som gör sylt med hjälp av sockerersättningar typ sukrin och så vidare. Problemet man kan få är att hållbarheten på sylten försämras. Har man bra förvaringsutrymme och inte gör mycket åt gången bör det dock funka bra. Jag brukar göra 1-2 glasburkar sylt åt gången och förvara resten av bären i frysen.  Det går ju snabbt och smidigt att göra lite sylt i mikron Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-03 15:09
#2

jag tar fram bär ur frysen även jag, gör framför allt rårörda sylter och då smakar jag mig fram till vilken sötma jag vill ha. Läste dock någon som rekommenderade 1-2 msk strösocker till 400g lingon. Jag tycker det är ganska lagom.. Men börja med lite och öka tills du är nöjd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

SaraC
2011-09-03 19:25
#3

Tack så mycket för tipsen, ska testa lite i morgon. Resten åker nog i frysen!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Marianns LCHF Mat & bak
2011-09-06 20:18
#4

Jag gör min lingonsylt med erythritol och stevia. Glad

Kom nyss ut ett blogginlägg om det på min blogg!

Upp till toppen
Annons: