Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4006 ggr
MaMaMade
2011-08-30 08:11

Bäst före-datum: hur noga...?

Jag håller på att frosta av frysarna o hittar naturligtvis en del skumma saker, samt mat med utgånget datum på - *långt* utgånget datum. Hur länge vågar ni spara maten; vilken sort o hur länge alltså?

Själv är jag fundersam över 2 kg kräftor som gick ut i oktober 2010 - vågar jag äta dem?

Annons:
DesK
2011-08-30 11:50
#1

Jag brukar alltid tina det som är djupfryst och kolla om det fortfarande är okej, i sådana fall äter vi det, men just med skaldjur och fisk är jag lite mer försiktig, känns lite osäkert att äta kräftor som gick ut för snart ett år sedan Obestämd

Magert kött, kycklingfiléer, grönsaker, frukt och bär håller bra länge efter bäst-före-datumet har gått ut.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hus-musen
2011-08-30 11:52
#2

Håller med, fisk och skaldjur ska man vara försiktig med, så jag hade inte ätit dem. 
Kött och grönsaker ser man ju om det är frysskadat, ser det ok ut och inte luktar konstigt så är det ok att äta.

Qui dormit, non peccat

 


Honestyisdead
2011-08-30 12:52
#3

Håller också med, skulle inte chansa på nästan ett år gamla kräftor.
Men det mesta brukar jag tina och kolla.

MaMaMade
2011-08-30 15:45
#4

Jo, det känns lite kymigt när det är skaldjur…attans också! Måste börja skriva upp vad jag har o tar i/ur frysboxarna!

[Tassy]
2011-08-30 18:18
#5

Säger släng omedelbart. Just skaldjur kan man ju bli så sjuk utav, bara dumt att chansa.

Carmarino
2020-05-31 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hittade den här påsen med edamamebönor längs in/ner i frysen. Den har blivit liggande, eftersom det numera går att köpa skalade sojabönor. Fast inte trodde jag att den hade legat fullt så länge i frysen - bäst-före-datum är 28 oktober 2012!

Nåväl, jag kokade dem enligt instruktionerna, och de flesta var fortfarande helt okej att äta. Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2020-05-31 17:58
#7

Jag luktar tittar och smakar.Bryr mig inte om datumet-

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
2020-05-31 18:28
#8

Jag kollar aldrig datumet. Jag upptäcker nog om något är dåligt ändå. Just skaldjur har jag dock aldrig förvarat särskilt länge. Enda skaldjur jag äter är räkor och jag tycker dom blir frostskadade så snabbt så numera så köper jag det bara när jag vet att det går åt inom några dagar. Sen har jag stålmage och ovanan att vara lite mer oförsiktig än jag borde, så övriga har säkert rätt om att man ska vara försiktig med fisk och skaldjur

Förutom frostskadade räkor tror jag inte någon mat blivit dålig i frysen för mig. Jag bor dock i studentkorridor och delar kök, så jag har bara en låda/hylla i frysen. Det finns inte utrymme att glömma mat då. Ser även till att lägga nyköpt mat underst så att jag tar av det som legat längst först. Har dessutom bara bott här i två år så länge än så kan ju inget ha legat. Är väl en av få fördelar med att bo litet :)

Jag såg någon som hade en liten whiteboard-tavla uppsatt på frysen, med en snygg lista på vad som fanns i frysen (och även på vilken hylla). Det skulle jag kunna tänka mig att ha om jag hade så stor frys att det blev ett problem


//Jessie

Carmarino
2020-05-31 19:26
#9

#7 Samma här. Det mesta håller mycket längre än vad datumet visar, så det är bara onödigt att slänga.

#8 Det är nog möjligt att jag har en påse räkor i frysen, men den är troligen ungefär lika gammal som edamamebönorna, så jag tror inte jag ger mig på att äta dem om det visar sig att jag har dem kvar. 🙂

Min frys är på 267 liter och jag har inte jättekoll på vad som finns i alla lådorna. Fast jag brukar kolla igenom den lite då och då, men nu är det ett tag sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2020-05-31 19:42
#10

Som sagt, bäst före, betyder inte otjänlig efter… allt beror på hur väl ev kylkedja har hållits mm. I t ex Tyskland kör man med minst hållbart till, vilket kanske vore bättre även här. Nuvarande märkning är ju bäst före och sista förbrukningsdag, där jag rekommenderar att följa sista förbrukningsdag, men smaka, lukta, känna på varor med bäst föredatum

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2020-05-31 22:33
#11

Det är samma i Danmark. De har också minst hållbar till. Mycket bättre tycker jag. Sista förbrukningsdag brukar jag hålla, men köper inte sådana varor så ofta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-05-31 22:35
#12

Äter fortfarande mina ägg som var bäst före 1 april

Carmarino
2020-05-31 22:37
#13

Ja, ägg håller ju 2-3 månader efter bäst-före-datum om de förvaras rätt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2022-10-14 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Rensade kylskåpet häromdagen och längst in hittade jag en oöppnad burk inlagd gurka. Den har bäst-före-datum 8 mars 2015, så jag väntade mig det värsta när jag öppnade den. Dock visade det sig att det inte var något som helst fel på den. Den smakade precis som den brukar, så nu äter jag inlagd gurka på min kvällsmacka varje kväll. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2022-10-14 11:53
#15

#14 Som sagt, rätt förvarat håller många matvaror långt efter bäst föredatum.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2022-10-27 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

#14: Vid kylskåpsrensningen för ett tag sedan hittade jag även den här längst ner i kylen. Bäst före 28 november 2016. Den smakade som den brukar, så jag kokade ett par portioner pasta och blandade med såsen. Det räckte till tre middagar. 👍

(Gurkan är för övrigt slut nu. 😊)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2022-10-27 14:12
#17

#16 Vad bra att den kom till användning.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
2022-10-27 17:57
#18

#16 Kanske dags att kontakta tillverkaren och säga till dem att flytta fram bäst-föredatumet! 6 år för en kylvara, får väl ändå sägas vara lång tid 😊 (Undrar vad den innehåller som gör att den håller så länge?)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2022-10-27 18:11
#19

#18: Har inte vågat läsa innehållsförteckningen. 😄

Fast jag tror det är en förpackning som fungerar som en konservburk, d.v.s. den är pastöriserad på något sätt.

Hittade även några förpackningar vaniljvisp, där bäst före var 2015 har jag för mig. Testade en av dem, men det gick inte att vispa upp den till vaniljsås. Smaken var det dock inget fel på, så jag frös in den och åt den som vaniljglass istället. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
2022-11-06 08:27
#20

Jag är inte nojig med vad vi äter. Odlar de mesta grönsaker själv och då kan det bli lite mycket en del år, Bara att spara och minska på just de grödorna år 3 (när vi sår år 2 vet vi inte hur mycket som finns kvar till hösten). Äter nu ur konserver som min svärmor gjorde år 2000, inget fel på dem.

Visst är färsk fisk och skaldjur extra känsliga. Men om man köper djupfrysta kräftor och stoppar de direkt i frysen så förstörs de inte med automatik bara för att det legat ett år eller flera i frysen. Såvida paketet inte tinat nät man frostat av frysen förstås.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Upp till toppen
Annons: