Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 3543 ggr
Loveradio
2011-08-24 22:35

Grapefrukt

Råkade köpa grapefrukt istället för blodapelsin (som jag älskar) när jag var och handlade. Märkte det nyss när jag skulle äta en och höll på att skala av skalet.

Grapefrukt är väl inget jag gillar direkt. Men så kom jag att tänka på en sak. Kan det vara så att grapefrukt är nyttigare än apelsin och blodapelsin? För isåfall är det ju bara att lite motvilligt trycka i sig den.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Tassy]
2011-08-24 22:44
#1

Strö lite socker på den, så blir den godare! Glad

DesK
2011-08-24 22:46
#2

Om grapefrukt är nyttigare än blodapelsin vet jag faktiskt inte. Däremot har den ett lite annat användningsområde. Grapefrukt är mycket gott i matsallad bland annat

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loveradio
2011-08-24 22:50
#3

#1 Aaah smart! Det får jag ta och prova :) håller just nu på att äta den men usch vad bittert det är. Fast den är lite syrlig samtidigt vilket är gott.

#2 Okej där ser man :) kan mycket väl tänka mig att det är godare i sallad.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

DesK
2011-08-24 22:59
#4

Ett litet enkelt salladsförslag: Gör skinnfria klyftor av en grapefrukt och lägg på ett fat, gör sedan fina skivor av en mogen avocado och blanda med grapefrukten, salta och peppra och finhacka lite rödlök och strö över. Servera tillsammans med nystekt kycklingbröst eller annat ljust nystekt kött.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loveradio
2011-08-24 23:10
#5

#4 Tack för tipset! Det lät väldigt gott :) fast köttet till skippar jag, är vegetarian.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

DesK
2011-08-24 23:14
#6

Inga problem du kan istället ha flera goda grönsaker och rotsaker till! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loveradio
2011-08-24 23:26
#7

#6 Ja eller sojaprodukter :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Aquelegia]
2011-08-25 13:19
#8

När vi var små åt vi det med druvsocker på, men jag förstår inte vad som hänt de är ju söta nuförtiden när jag var liten var den sur och besk saknar det Rynkar på näsan beskt är SUPERNYTTIGT för människan minns inte varför tyvärr Tungan ute

Loveradio
2011-08-25 13:37
#9

#8 Den jag åt var sur och besk. Kunde inte äta den trots att jag strödde socker på Tungan ute usch.

Hum okej Glad tror också jag har hört att beskt ska vara väldigt nyttigt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sophey
2011-08-25 13:46
#10

Om du tar bort skinnet blir den mindre sur, det fick jag lära mig av min gammelmormor som liten och kanske inbillar jag mig men den blir allt lite godare utan skinn.

Medarbetare på matlust

Loveradio
2011-08-25 13:57
#11

#10 Ska komma ihåg det, tack!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Anterrabae
2011-08-25 14:14
#12

Sen är grapefrukt faktiskt basiskt, till skillnad från apelsiner. Därför bättre för de flesta.Särskillt om man har känslig mage.

Apelsiner bidrar till sura vävnader, och grapefrukt till att balansera detta. Men som vegetarian burkar man inte ha problem med att vara försurad, om man inte äter extremt mycket säd. Flört

Annan kuriosa:
Grapefrukt är även bakterie-, virus-, svamp- och parasitdödande, då i koncentrerad form och gärna som grapefruktkärneextrakt.
Lever- och gallrenande
Är också antagonist till en hög läkemedel, så man bör vara lite försiktig om man går på mediciner.
En bit grapefrukt innan maten hjälper till med matsmältningen då det bittra/beska startar magsaftsproduktionerna, hela vägen från saliven i munnen, saltsyran i magsäcken till tarmsafterna längs vägen. Beskt förbereder magen på mat. (fungerar även med ruccola, jägermeister eller annat bittert)

Med andra ord en riktigt potent frukt. Och grymt god om jag får säga min mening. (gillar det beska jag)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2011-08-25 15:32
#13

Jag väljer grape, utan socker samt kylskåpskall, framför apelsin.

Oj! Nu börjar jag göra "en Pavlov". Eller rättare sagt det Pavlovs hundar gjorde. (Dregla.)

#12 - I en blandning, man kan göra själv, som används till att spruta på frukt för att få bort bakterier och bekämpningsmedel var ett koncentrat av grapefruktkärnor en av ingredienserna. Jag kommer inte ihåg de övriga ingredienserna. Skrikandes

Glad

Annons:
Anterrabae
2011-08-25 15:45
#14

#!13 Skrattande

Jag har en liggandes här, ska ta den som efterrätt! Eller kanske som förrätt, med tanke på beskan.. Jag betvivlar dock att jag orkar maten då. Ergo, annat beskt före maten och grapefrukt efter Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2011-08-26 10:36
#15

#14 så skönt när någon kan uppdatera ens bristfälliga fakta grapefrukt är favoritfrukten numera hos mig wow vilken superfrukt :D

Anterrabae
2011-08-26 14:02
#16

japp! Den är bäst! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: