Annons:
Etikettmatprat
Läst 1824 ggr
DesK
2011-08-24 11:35

Ekologiska råvaror?

Vad tycker ni om ekologiska råvaror? Är de bättre eller godare än traditionellt framställda råvaror? Finns det andra för- eller nackdelar med ekologiskt framställda råvaror?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
fridaas
2011-08-24 14:06
#1

Vi köper nästan aldrig ekologiska råvaror då de är mycket dyrare än andra och våran matbudjet är väldigt liten just nu. Men de gånger vi har köpt tycker jag det smakar som det andra som inte är ekologiskt. Däremot smakar det annorlunda med de egenodlade gurkorna, tomater, morötter, gul lök och bönor som vi får från pappas svärmor, där är det inga kemikalier inblandat, fast i och för sig är de solmogna istället och det är de väl oftast inte i butik..

Sen är jag av tron att det är samma skrot och korn i vilket fall (av det man köper i butik), bara att det låter finare med ekologiskt, som mjölken till exempel, där kör de det i samma mjölkbil och blandar det i samma tankar, så vem vet vad som är ekologiskt eller ej? Nu kanske de har ändrat så de faktiskt separerar det, men så var det inte tidigare i alla fall när en kompis jobbade på ett av mjölkföretagen.

Nackdelarna med ekologiskt är priset, helt klart! och att det är precis likadant som oekoligiskt.
Fördelarna hum, ja det är väl kanske eventuellt lite snällare mot miljön, men jag tvivlar faktiskt på det..

Hoppas det inte blev allt för snurrigt..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

SaraC
2011-08-24 21:35
#2

Ja, oftast mycket godare.

Jag försöker odla lite själv under de månader det går här och sedan frysa in. Likadant tar jag gärna till vara vad släktingar har över i sina trädgårdar och vad naturen erbjuder och fryser in.

I övrigt handlar jag ekologiskt i den utsträckning det går och efter hur viktigt det är för smaken. Köper inte några ekologiska tomater för dubbla priset om jag bara ska ha dem i en tomatsås till exempel, men gärna om jag ska äta dem som de är.

Bättre är det ju såklart i den mån att du inte får i dig bekämpningsmedel och andra konstigheter om det gäller frukt och grönt, och att du stödjer en bra djurhållning om det gäller animaliska produkter. Dessutom är många ekologiska produkter fria från en massa onödiga tillsatser, köper man ekologiskt får man oftast "rena" produkter.

Sedan får man ju även kolla lite på det här med närproduktion, i vissa fall kan det ju vara bättre eller lika bra att köpa en närodlad produkt istället för en ekologisk som kommer från andra sidan jordklotet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2011-08-24 21:46
#3

Man kan resonera på många olika vis kring detta och många gånger får plånboken styra vilket man väljer. Jag tycker att det är bra att det faktiskt allt oftare är så att de ekologiska varorna kostar lika mycket som de traditionella varorna och ibland till och med mindre Glad

Sara "Sedan får man ju även kolla lite på det här med närproduktion, i vissa fall kan det ju vara bättre eller lika bra att köpa en närodlad produkt istället för en ekologisk som kommer från andra sidan jordklotet." Mycket klokt sagt! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-08-25 14:53
#4

Jag köper ekologiskt när det finns varor som passar och håller måttet, de får inte vara orimligt mycket dyrare. jag är glad att ekotrenden växer, så utbudet blir större och bättre. Annars väljer jag hellre närproducerat framför ekologiskt. Helst både och såklart.

Rättvisemärkt känns viktigt också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Martin
2011-09-08 14:42
#5

Hos oss prioriterar vi ekologiskt och närodlat, och väljer inte bara efter plånboken utan betalar gärna för att få bra varor (och jag uppfattar de ekologiska varor vi använder som av bra och hög kvalitet). Tyvärr går det inte att alltid handla ekologiskt eller närproducerat kött t.ex. där prisskillnaderna är störst tycker jag, men vi väljer inte heller alltid det billigare alternativet.

Vi försöker att då och då handla i rena köttbutiker då jag tycker det köttet överlag är bättre än det man köper i butikerna, och dessutom kan man ofta hitta ganska prisvärda "veckopaket".

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: