Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1711 ggr
Sophey
2011-08-19 14:02

God dag 11-08-19

Hej alla matlustare!

Vad ska ni göra idag?

Medarbetare på matlust

Annons:
Sophey
2011-08-19 14:04
#1

Jag ska gora ett aterbesok med kattungen och samtidigt vaccinera Dexter, kanske inte sa intressant men det blir dagens aventyr och mat vet jag inte vad det blir an Glad

Medarbetare på matlust

dolfen
2011-08-19 14:39
#2

God dagens!

Jag ska eventuellt torka ett gäng egenodlade chilifrukter idag.

Sophey
2011-08-19 17:11
#3

Det gick suverant hos veterinaren, illern uppforde sig ordentligt och vi fick massvis av berom och kattungen ar redan pa forbattringsvagen vilket kanns utmarkt.
#2 Det far du beratta mer om och forsok att ta bilder! Skrattande

Medarbetare på matlust

[TrevorS]
2011-08-19 17:20
#4

#2. Vart har du köpt chili-fröna eller har du tagit från chilifrukterna i affären?

dolfen
2011-08-19 17:39
#5

#3 - Jag vet inte riktigt vad jag ska fota.

Jag skär ner smått och mortlar. Brer ut geggan på ett ugnspapper och schuss in i ugnen på ca 80 grader några timmar. (Har kvar från förra året.)

#4 - Affären.

[TrevorS]
2011-08-19 17:48
#6

#4. Vanlig affär som slaget ICA eller Hemköp? Jag har letat som en dåre i den här staden de har inte detta ens på blomsterhallen som finns här, kanske för sent så de inte tar in.

Annons:
dolfen
2011-08-19 18:02
#7

Glömde: Efter förra årets svidande erfarenhet använder jag en engångshandske på den hand som håller i chilina.

#6 - Ja. En vanlig affär (ICA). Sett i andra också. Jag har ju skördat nyligen så närodlad chili borde ju finnas att få tag på, tycker jag.

[TrevorS]
2011-08-19 19:01
#8

Jag kom på att jag hade vanlig chilipeppar, den är ju en av de lättaste att odla, det är ju bara att ta fröna från den och torka och sedan plantera. Blir ju lite billigare.

Hur gamla är din chiliplanta? Du har inte bild på den?

Skrev en artikel om Chili, Chili & Chili där står det massor om även olika sätt att torka dem på.

dolfen
2011-08-20 16:18
#9

#8 - Jag sådde chilifrön den 29/3 i år (ser jag i mina anteckningar). När det var dags att plantera dem en planta per kruka valde jag ut antalet jag bestämt att odla + en extra och gav bort resten. Planterade om dem en gång till i en större kruka innan de hamnade i sina slutkrukor (10liter).

[TrevorS]
2011-08-20 17:20
#10

#9. De verkar bli så fina. Såg att de kunda planteras i bonsaiträd och knytas koppartråd på 2-3 ställen för att få som knölar. De såg rätt häftiga ut. Tänkte plantera i 10 literspann också till nästa år, satte faktiskt några frön nu, de hinner i alla fall att växa lite. Men några rekomenderade "förodling" att man låter dem växa under vintern (trots de växer långsamt) och planterade om dem till våren så ska de tydligen få massor av frukt till nästa år. Skrattande

dolfen
2011-08-20 17:39
#11

#10 - Man kan tydligen så dem redan januari/februari.

Läste att en chiliplanta kan bli cirka 10 år. Själv har jag inte möjlighet att övervintra chili, tomat, kapkrusbär (physalis) och liknande så jag odlar dem som ettåriga.

Att odla chili som bonzai har jag inte hör talas om. Men det är kul med nya idéer.

Att vira koppartråd runt citrus är ett sätt att "skrämma" citrusplantan att sätta blom. (Tråden tas sedan bort.)

Lycka till med chiliodlingen.

[TrevorS]
2011-08-20 17:49
#12

#11. Jo precis. Det finns så mycket om detta, jag hittade lite på något annat forum som hade en lång tråd med bara länkar, sparade inte några då jag gick in på ett 30-tal länkar och fann mycket intressant, brukar söka upp senare men vissa saker fastnade ändå.

Chiliplantor kan tydligen bli mer än 10 år, många tror de bara lever ett år. Skrattande

DesK
2011-08-20 17:58
#13

Dolfen och TrevorS detta är ju glada nyheter för mig Glad Jag satte, chili, paprika och flera tomater i våras, men paprika- och chiliplantorna kommer inte hinna få några mogna frukter innan frosten kommer. Så ni menar att jag kan sätta dem i stora krukor och ta in dem? Funkar det även med tomat? En av tomatplantorna är jättelik, så den kan jag glömma, men jag har två mindre som jag nog kan ta in. Jag har många söderfönster och även källarfönsterna är södervända, men där brukar mina pelargoner bo. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
dolfen
2011-08-20 18:50
#14

#13 - Jag har själv ingen erfarenhet av att övervintra sådana plantor men har för mig att de övervintras i en lägre temperatur än rumstemp. Kika in på Trädgård iFokus.

[TrevorS]
2011-08-20 19:01
#15

#13. Jovisst går det med tomater också de kan även odlas upp och ned så är det bara att hänga in dem innan frosten kommer. Dock är en idé att ha en lampa under tänd på natten 60W var tydligen rekomenderad.

Undrar om man kan odla chiliträd upp och ned också?

Tomatplantor bör vara max 2 plantor i en 10-literskruka eller spann (potatispann eller papperskorg fungerar)

dolfen
2011-08-20 19:11
#16

Jag har aldrig mer än en tomatplanta/10 liters kruka.

[TrevorS]
2011-08-20 19:45
#17

Oj, skulle stå max 1 per 10-liters också, lyckades bli fel. Missade länken också:

Tomater upp och ned

[Aquelegia]
2011-08-22 01:52
#18

Bara jag eller känns inte det platssparande att hänga på balkongkanterna ? slipper man ha galna grenar över hela balkongen och kan ha sittmöbler iställer medans den hänger utanför ^^

MonisN
2011-08-22 20:12
#19

Oj vad käckt med tomaterna upp och ned! Det måste jag prova nästa år. Men om man tar in en sån planta hur går det då när man vattnar den? Rinner inte vattnet ut på golvet? Detta funkar väl bara om man sätter tomatfrön så man kan dra ut den lilla plantan genom det lilla hålet. Plantor man köper är ju större.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: