Annons:
Etiketterrådtips
Läst 39598 ggr
emmyyy
8/18/11, 3:28 PM

Gamla nötter

Idag var jag såå sugen på nötter, hittade en påse med kanske 10-15 pistagenötter och åt det. De smakade lite gammalt men inte väldigt, jag läste på påsen sedan och såg att de skulle ha gått ut i mars(!) gamla nötter utvecklar ju ett ämne som heter aflatoxin typ som är väldigt cancer framkallande. Tror ni att jag borde oroa mig? Rynkar på näsan

Annons:
MonisN
8/18/11, 3:33 PM
#1

Det tror jag absolut inte du behöver. Tror man måste äta stora mängder för att få cancer av nötter. Du kan slappna avGlad

Något att tänka på är att förvara öppnade nötpåsar i kylen då dom innehåller mycket fett som härsknar om de får ligga i rumstemperatur efter öppnandet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


emmyyy
8/18/11, 3:36 PM
#2

Tack för svaret hoppas verkligen det stämmer! usch jag blev helt hysterisk, är livrädd för att cancer..

dock var påsen var öppnad och inte ens försluten med en påsklämma och hade stått i skafferiet i rumstemperatur jättelänge :(

MonisN
8/18/11, 4:42 PM
#3

Ta det lugnt. Du behöver inte oroa dig. Det är en sån liten mängd du eventuellt fått i dig, så det gör nog varken från eller till.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


emmyyy
8/18/11, 6:05 PM
#4

Tack så jättemycket! nu kan jag andas igenTyst

DesK
8/18/11, 6:11 PM
#5

Det är nog ingen fara, precis som MonisN säger, så krävs stora mängder för att det ska ge något utslag. Jag förvarar nötter och mandel i frysen, det funkar också bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
8/18/11, 11:16 PM
#6

Jag tror inte att du behöver oroa dig, du behöver nog äta enorma mängder gamla nötter för att få cancer och förmodligen under en längre period också. Flört

Medarbetare på matlust

Annons:
emmyyy
8/18/11, 11:55 PM
#7

#5 Smart, ska nog ta och göra det nästa gång jag har köpt nötter, så slipper jag att det blir såhär igen Tungan ute

Väldigt skönt att ni tror att det inte är någon fara, hade förmodligen gått och tänkt på denna händelsen i flera månader om jag inte jag hade hittat hit (hör att det låter helt konstigt men sån är jag)

MonisN
8/19/11, 1:02 AM
#8

Du kan absolut släppa detta nu, ingen fara är skedd. Köp nya nötter och njut av dom, men förvara dom kallt eller i frysen om du inte äter upp alla på en gångTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Maria
8/19/11, 10:04 AM
#9

#7 Det är massor av ämnen som är cancerframkallande men som det skrivs innan här i tråden så gäller det då att utsättas för detta en längre tid. mycket och ofta och inte bara vid ett enstaka tillfälle.

Så skulle det hända igen med något annat så behöver du inte bekymra digFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emmyyy
8/19/11, 12:14 PM
#10

Skrattande

[Tassy]
8/19/11, 1:46 PM
#11

Jag håller med övriga. Det brukar vara såpass stora mängder man behöver komsumera över så lång tid när det kommer till cancerframkallande ämnen i mat, att man nog skulle få kämpa länge för att ens eventuellt behöva oroa sig lite.

Bjornen
8/19/11, 6:00 PM
#12

Aflatoxiner är extremt farligt och det är ännu det starkaste gift som finns. Det bildas då vissa nötter möglar.

Nötter är fettrika och härsknar lätt, men är inte farligt.

[TrevorS]
8/19/11, 7:10 PM
#13

Fast nötterna innehåller inte detta ämne utan det bildas efter en mögelsvamp, men detta är mer vanligt i majs och ris. Så länge de förvarats torrt och svalt är det ingen fara. Värre om de utsatts för värme och fukt under längre tid.

Ursäkta detta är säkert svarat på, men haft diskussion med livsmedelsverket tidigare om detta. Skrattande

Dock om man är orolig kan man rosta nötterna. Om du är rädd att de ska härskna på grund av fettet kan du förvara dem i frysen.

Annons:
[TrevorS]
8/19/11, 7:14 PM
#14

Citat: "Sverige ska bli akut sjuka av aflatoxin är mycket liten. Även risken för att få cancer av aflatoxin bedöms som låg."

Aflatoxiner - Livsmedelsverket

MonisN
8/19/11, 10:45 PM
#15

Aflatoxin må vara farligt, men att få cancer som TS är rädd för, tror jag absolut inte efter den extremt lilla mängd nötter hon har ätit. Dessutom har hon inte ens sagt att dom var mögliga.

emmyyy, låt dig nu inte skrämmas av detta, du kommer inte att bli sjuk av dom stackars nötterna du ätit.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/19/11, 10:59 PM
#16

Nej man måste förtära detta med stora doser under flera års tid dagligen för att få cancer av detta. Vill inte låta dum, så misstolka mig inte, det är större risk att bli påcyklad i vattnet.

Så du kan äta detta lugnt.

DesK
8/20/11, 8:39 AM
#17

#12 Japp så är det! Glad

#15 Instämmer!

#13 och #16 Bra information och nu måste jag skratta "det är större risk att bli påcyklad i vattnet" Ha ha Skrattande Den var riktigt bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bjornen
8/20/11, 10:46 AM
#18

Aflatoxiner bildas av vissa mögelsvampar och har du fått i dig aflatoxiner har du varit död redan. Ännu har man inte lyckats tillverka så farliga gifter på syntetiskt väg.

[TrevorS]
8/20/11, 10:55 AM
#19

#18. Det där stämmer inte. I större doser kan man få leverskada, men man måste förtära det under längre perioder. Men det finns som sagt stränga regler i Sverige som gör att allt måste kontrolleras noga.

Upp till toppen
Annons: