Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1728 ggr
dragonstar
2011-08-06 20:21

Tipps på lätta måltider

Jag är jättedålig på att äta, äter oftast frukost rejäl måltid när jag är hungrig och sen småäter jag på kvällen .Nu har jag bestämt mig för att börja äta bättre men behöver lite tipps.

jag ska alltså äta frukost

mellis

Lunch

Mellis

Middag

och något fika på kvällen

Har frysit in lite storkok med Köttfärssås. Soppor och Chili con carne som är lätt att tina och gott att äta, för att ha till Lunch då jag är själv hemma arbetsdagarna.

Men mer förslag behövs. Speciellt lättare mellis som ändå är matigt och  vaierande. Jag vill äta nyttigt och gott (jag har desutom IBS så min kost får inte vara baserad på mycket grönsaker, groft bröd eller fibrer, mer än någon enstaka gång)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
DesK
2011-08-07 11:53
#1

Sjömansbiff, porterstek och gulasch är 3 andra bra gryträtter som passar fint att frysa. Man kan göra mycket gott av kycklingfiléer också, exempelvis wok, stekta med gräddsås eller fyllda med fetaost och kryddgrönt. Omelett av alla slag är också snabblagat och enkelt att ta till. Om du äter en rejäl frukost och bra lunch och middag behöver du nog inte så mycket mellanmål och kvällsfika. Vill du ändå ha något litet till en kopp kaffe är det gott med banan, päron eller äpple. Lite tinade bär i grekisk yoghurt toppad med lite krossad mandel är också gott ibland. Vid IBS är det ofta bra att äta kolhydratreducerad kost och att undvika alla former av lättprodukter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
2011-08-07 14:36
#2

Jag äter för närvarande på kvällen och ska nu börja försöka äta bättre. Jag går hos en KPT psykolog och min läxa just nu är att göra upp ett bra ätchema och följa det så jag jobbar på idéer vad man kan äta och vad jag kan ta till som inte är mycket jobb med men gott.

#1 Gillar dina förslag älskar porterstek! Speciellt såsen jag skulle kunna äta den som soppa! sjömansbiff ska jag kolla närmare på.

Jag har problemet att Ris, potatis och pasta får en annan smak när det värms upp och jag gillar den inte så jag får svårt att äta maten.

Lättprudukter äter jag inte, eller undvier dom allt jag kan.

Jag har märkt att jag inte klarar av fibrer, fiberpasta och liknande går absolut inte och för mycket grönt och färskt klarar jag inte heller av,. vilket är synd för jag är intreserad av stenålderskost blandat med husmanskost!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

DesK
2011-08-07 14:48
#3

Sjömansbiffen innehåller ju vanligen potatis, men du kan prova att göra sjömansbiff med förkokade rättikaskivor istället, det blir också bra.

Stenålderskost är ju en form av lågkolhydratkost. Prova om du klarar vissa grönsaker bättre än andra. Testa med kokta morötter, kokt broccoli eller kokt blomkål med exempelvis ostsås. Såsen till porterstek kan du ju också ha på de grönsaker som du klarar av att äta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
2011-08-07 17:10
#4

Ja jag har tur på så sätt - alla rotsorter jag ätit kokta har funkat super. Är dock lite försiktig med blomkål då den precis som bönor och annat gasbildande kan ge besvär. Lök funkar bra för mig.

Har svårt för bönor då jag inte hittat några jag gillar smakmässigt, förutom vita i tomatsås.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: