Annons:
Etikettmatprat
Läst 1026 ggr
[WX5]
7/30/11, 3:27 PM

Enkel lista över dieter/metoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du tankar på att förändra ditt liv till något annat genom kosten? Då har jag skapat en liten lista över de mest populära dieterna /metoderna.

Atkins - En viktminskningsdiet som startades på 1960-talet av Robert Atkins. Han menade att männsikor äter alldeles för mycket raffinerade kolhydrater (vitt mjöl och socker). Dieten går ut på att minska ner kolhydraterna rejält och fylla på energidepåerna med proteiner och fett.

Medelhavsdieten - Byt ut smör och margarin till olivolja. Byt ut socker till honung och rött kött till kyckling. Genom att äta denna diet så sägs det att man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

LCHF - En variant av atkins. LCHF (Low Carb High Fat) så skall du minska ner kolhydraterna till max ca 20 gr per dag och smöret skall vara av äkta animaliskt fett och inte margarin. Metoden tillåter dig att äta proteiner och fett tills du blir mätt istället för att snåla in på maten och gå hungrig. Helst skall det du äter vara ekologiskt.

Viktväktarna - en viktminskningsdiet där du räknar poäng. Alla maträtter har olika poäng. Varje vecka får du en bonus uträknad efter din vikt som du får spendera på tex en bulle eller en chokladbit. Poängen räknas ut efter din vikt.

Kaloriräkning - med denna metod så räknar du kalorierna och håller koll på vad du äter. Det krävs att man väger maten eller mäter upp den så det blir ett korrekt resultat. Det gäller även att skriva upp varenda liten matbit/snacks som man stoppar i munnen. Lättast är att använda någon form av matdagbok så man håller koll på dagens intag.

GI - med denna diet så skall du äta efter Glykemisk Index. GI mäter hur länge en maträtt håller dig mätt. Man skall äta långsamma kolhydrater och det finns i tex fullkornspasta och fullkornsbröd. Ju lägre ett GI är desto bättre är det.

VLC - pulverdieter som man blandar med vatten och dricker istället för en måltid. VLC står för Very Low Calorie och det är just det låga antalet kalorier som man är ute efter. I en pulverdiet skall du byta ut måltider, delvis eller alla, mot dessa shaker. Tuggabstinens kan uppstå men då finns det bars att ta istället till tex ett mellanmål. Det finns massor av smaker och företag på marknaden och de kan köpas i vanliga matbutiker.

Stenålderskost - förr så trodde man att folket under stenåldern inte levde så länge och hade en massa sjukdomar och hål i tänderna, men nu vet man att det inte alls var så, utan det är den mat som människan började odla som gjorde männsikan sjuk. I denna diet så äter du magert kött, fisk och kyckling. Inga mejeriprodukter och raffinerat socker. Vill man ha lite sött så tar man honung och smöret/margarinet byter du ut mot lite oliv- eller rapsolja.

Tallriksmodellen - Livsmedelsverket har riktlinjer för hur vi skall äta och denna modell går ut på att äta hälften av tallriken med grönsaker, 1/4 del protein och 1/4 del kolhydrater, en brödbit av fullkorn till och mjölk till maten. Helst skall det vara fettsnålt.

RåkostRaw food som den också kallas är en metod som går ut på att man inte äter något som är tillaga över 42,5°c. För det mesta äter man grönsaker och frukter och baljväxter och liknande. Det sägs att man får bättre hälsa genom att äta rå mat.

Dukan - Denna diet går ut på att äta mera proteiner, lite fett och få kolhydrater. Dieten är indelad i fyra olika faser.

Skriv gärna mera i tråden om ni kommer på flera dieter eller metoder.

Originalartikel skriven inne på Kost av mig.

Annons:
dolfen
7/30/11, 4:16 PM
#1

En dietist som hade ett föredrag på kunskapskanalen ville krossa myten om att bantning skulle vara ett bra sätt att gå ner i vikt.

Hon menade att istället för att genomföra upprepade bantningskurer är det bättre att andra sina matvanor (typ för gott).

Detta är ju en metod att gå ner i vikt. Glad

DesK
7/30/11, 7:41 PM
#2

Emilia tack för att du delar med dig av din fina sammanställning Glad

Dolfen flera av metoderna /dieterna ovan visar vägen till bättre matvanor och bör således betraktas som varaktigt kosthåll Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
7/30/11, 7:58 PM
#3

DesK - Ja. Jag kan tänka mig att man kan plocka bra idéer från olika dieter och använda till den metoden som jag skriver om i #1.

Exempelvis finns det de som enbart äter frukt. Sockerinnehållet i frukten ger dem tandskador. Att äta frukt är ju något som uppfattas som nyttigt. Men…

Om det jag skrev i #1 uppfattas som negativ kritik till WX5:s artikel så blev jag feltolkad. Gillar artikeln och skrev en metod i #1 eftersom artikelskriverskan eftersökte fler metoder (dieter).

Glad

(Det var flera föredragshållare under rubriken "Myten om maten". Intressant!)

Upp till toppen
Annons: