Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2117 ggr
[TrevorS]
2011-07-29 20:18

Rättikagratäng - Veggo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha köpt hem en 3 kilos rättika så måste jag ju ockskå äta upp den också!

Rättikagratäng:
½ kilo rättika
2½ deciliter sojagrädde/havregrädde
2 vitlöksklyftor
salt och peppar
½ tesked potatismjöl
sojaost - går att utesluta

Gör så här:
Koka upp vatten med lite salt i. Under tiden skala rättikan och skiva i cirka ½ centimeter tjocka skivor och låt dem koka tills de börjar mjukna. Häll av vattnet och låt rättikan stå en stund för att svalna något. Koka upp sojagrädden med potatismjöl, pressad vitlök, salt och peppar efter egen smak. Lägg rättikskivorna i en ugnsform och häll över grädden och eventuellt riven sojaost på. Grädda i 225°C i 15-20 minuter.

Annons:
DesK
2011-07-29 20:40
#1

Ha ha då hittade du verkligen en jättelik rättika! Glad Rättikagratäng är jättegott och ditt recept verkar bra Glad Det funkar också bra för dem som måste hålla kolhydratsintaget nere. Knepet med rättika är just att den bör förkokas lite innan gratineringen. Det finns mycket gott som man kan göra med rättika Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-07-29 20:42
#2

Jag blev nästan chockad har aldrig sett så stora i hela mitt liv. Jo hemligheten är att man kokar den innan så man slipper den syrliga smaken av "rädisa" (de är ju trots allt släkt). På så sätt blir den mer som potatis, påminner mycket om potatisgratäng det här receptet i smaken tycker jag. Skrattande

Bjornen
2011-08-06 12:48
#3

Troligen var det istället jätterädisa. Det är stor språkförbistring mellan rädisa, rättika och jätterädisor.

Rättika kräver korta dagar för att utvecklas, men jätterädisor kan också växa under längre dagar.

DesK
2011-08-06 15:38
#4

#3 Så du menar att de stora avlånga vita sakerna som säljs i affärerna egentligen är jätterädisor och inte rättikor?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bjornen
2011-08-06 19:03
#5

Ja visst.

[TrevorS]
2011-08-06 23:00
#6

Bjornen, du tänker på "Mooli" även kallad "Daikon"? Det är en jätterädisa, men det jag köpte ska varit rättika, dock inte odlad i Sverige, den var odlad i något lite mer varmare land. Frågade även i affären eftersom jag själv inte sett. Men de kan ju haft fel också så jag ska nog inte säga så mycket mer, men gjort på mindre också och de smakar likadant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: