Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2816 ggr
HannaM
2011-07-10 12:28

Fetaostcreme

Väldigt gott tillbehör som jag gjorde i fredags. Funkar väl till lite av varje men jag kan tänka mig att kyckling inte är helt fel. Lax borde gå, stekta eller grillade grönsaker, quorn… ja en hel del.

Det man behöver är:

100-150 gram fetaost

En burk creme fraiche

Cirka 6 soltorkade tomater

Färsk oregano (eller basilika)

Salt och peppar.

Mosa fetosten med en gaffel. Hacka upp dom soltorkade tomaterna. Hacka oregano efter tycke och smak, jag gillar när det är rätt mycket. Blanda ner alltsammans i creme fraichen och se till att det blir ordentligt blandat. Salta och peppra och sen är det färdigt.

Annons:
[Tassy]
2011-07-10 12:52
#1

Mumma, det låter riktigt gott.

Kanske man månne kan ha det som tillbehör i en matigare macka också?

DesK
2011-07-10 13:13
#2

Låter jättesmaskigt! Tungan ute Tassy det passar säkert bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2011-07-10 22:58
#3

Fetaostcreme är så gott Glad

storost
2011-07-10 23:20
#4

aaaahhhhh…. det låter gott!!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-07-11 16:10
#5

Jag har en mjölkfri variant… med vitlök i stället för soltorkade tomater Glad

http://anterrabae.wordpress.com/2011/02/14/fetarora-och-kalamataoliver/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2011-07-11 16:46
#6

#5 Den låter också jättegod och då särskilt för alla som inte tål den vanliga fetaosten. Tack för att du delar med dig! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
storost
2011-07-11 19:35
#7

#5 aahh det är inget för mig - tål inte oliver.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-07-11 20:37
#8

#7 Oliverna låg ju brevid, de har aldrig hamnat i röran, och olivoljan byter man mot en annan som man gillar. Jag råkar bara vara grymt förtjust i olivolja… Flört

#6  Den vanliga fetaosten är komjölksfri, den får inte heta feta om den innehåller komjölk. Däremot ett bra alternativ om man inte tål yoghurten eller creme fraichen… Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-07-11 21:59
#9

konstigtvis tåler jag olivolja men inte oliver. På det viset som du skrev låter det också gott för mig.Glad

Men det finns Fetaost som har alla tre mjölksorter "i sig" och denn kallas också för Feta.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-07-11 22:27
#10

Ja fram till alldeles nyss, nu får den inte heta så längre, tror det beslutet inte ens är en månad gammalt. De har blivit salladsost och liknande.

Hur som helst, jag läser alltid på och ser till att det bara är får och getmjölk i, så mig kvittar det vad de heter.. Flört

Det är inte så konstigt att du tål oljan Stephan, oljan är fri från proteinerna från oliverna, och alltså inte allergiframkallande. Samma gäller oss här hemma och ghee, det är smörolja och är därför proteinfri, därmed tål vi det. En jordnötsallergiker kan tom tåla jordnötsolja, men där är det nog dumt att chansa..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2011-07-11 22:32
#11

#10 Det stämmer bra. Blev förvånad när jag var i affären sist, den heter Salladsost nu.

Anterrabae
2011-07-11 22:34
#12

#11 Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-07-12 09:55
#13

Tack for information #10, det visste jag inteGlad

Som du kollar jag alltid på innehållsförteckningen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
2011-07-13 11:42
#14

Vilken god fetaostcreme! Den ska jag göra, det är mina smaker. Funderar på om det kan passa med turkisk yoghurt istället för Creme fraiche för att få det lite magrare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


HannaM
2011-07-14 21:26
#15

#14 Det går nog alldeles utmärkt, lite beroende på hur mycket syra man vill ha. kanske

får man ta lite mindre fetaost, yoghurten är ju syrligare än creme fraichen, tycker jag i alla fall.

dolfen
2011-07-15 16:23
#16

Med inspiration av #0, gjorde jag en röra till fiskpinnar för någon dag sedan.

Jag vasslade fil för att få rätt "creme fraich"-konsistens.

DesK
2011-07-15 16:26
#17

Dolfen värmde du filen först? Eller lät du den rinna av utan värmning?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-07-15 16:32
#18

Lät rinna av genom ett kaffefilter över natten i kylskåpet.

Om konsistensen blir för tjock är det bara att hälla tillbaks av den bortsilade vätskan. Sist använde jag mig dock av citronsaft.

DesK
2011-07-15 16:37
#19

Okej jag tror att jag ska ta mig för att göra ett jämförande test. Dels låta rinna av utan värmning och dels med värmning. Citronsaft är ju ett bra tips till från dig, Dolfen Glad

Vasslan är mycket bra att använda som degspad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-07-15 16:51
#20

Jag är en riktig tipsvulkan idag, DesK. Oskyldig Skrattande

Jag har använt vasslan en gång vid brödbak. Det brödet smakade inte gott. Jag tror inte att det berodde på vasslan utan på att det var fel på jästen.

Är lite nyfiken på varför man skulle värma.

Jag brukar ha fil i soppor som behöver piggas upp ibland. Smaken är det inget fel på, men det blir liksom lite grynigt. Kanske det inte grynar sig så om jag häller i fil när soppan inte är så varm!?

Annons:
DesK
2011-07-15 17:05
#21

Dolfen sånt gillar jag Skrattande

Om man stabiliserar yoghurt med lite mjöl ungefär som redning eller ett uppvispat ägg så blir inte varma rätter gryniga när man tillsätter den yoghurten. Jag antar att det funkar likadant med fil.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-07-15 17:26
#22

Tack för stabiliserings-tipsen, DesK. Måste testa vid tillfälle.

Upp till toppen
Annons: