Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1850 ggr
Anterrabae
2011-06-29 14:13

Lins"tofu"

Ja nu har jag då experimenterat klart.

Så här blev det. Jag blötlade röda linser i några timmar, mixade sedan linserna med vatten och kokade upp gröten.

Fick under uppkoket tillsätta ganska mycket mer vatten då linser tenderar att bli gröt. Till slut hade jag i alla fall en tjockflytande soppa som jag kokade upp och lät sjuda under omrörning två gånger. (Min man är känslig för just linser så jag var noga med att inte underkoka, eller blötlägga för kort tid. Vill inte att han ska bli dålig om han äter detta sen.)

När jag sen skulle sila bort fibrerna eller det som hos soyabönan kallas för okara behövdes det en ganska tät nätsil för att få bort böset.

Vällingen som blev kvar kokades upp på nytt och fick tillskott av syra, cirka 2 matskedar /liter. När den delat sig så silade jag den genom silduk.

Det blev mycket, gegga att sila igenom. Den är lätt grynig så först trodde jag att det var massa ”lins-okara”, men sen såg jag att det inte var något kvar i vätskan som kom ut på andra sidan så jag insåg att detta var ”maten”.

Nåväl, efter mycket silande, rörande och knådande hade jag i alla fall en hyfsat stadig massa som placerades i stort durkslag med silduk och en tyngd på. Detta fick stå på bänken över natten och så här såg det ut när jag öppnade den i dag.

Den är inte skivbar den heller, men god, syrlig och ganska krämig. Inte som den på ärtor och vita bönor men helt ok som ost eller grytbas.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2011-06-29 15:41
#1

Roligt med ett lyckat experiment! Glad Bra för alla som inte kan äta soyabönor. Tack för att du delar med dig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2011-07-01 18:04
#2

Spännande Glad

Anterrabae
2011-07-01 22:42
#3

åt den idag, stekt som biffar och kryddad med taco-kryddor.. hur gott som helst.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2011-09-07 02:08
#4

Vad är det för syra du använder ? min syster är både vegetarian och laktosintolerant så detta skulle bli ett glädjande tilskott i hennes mat !

Anterrabae
2011-09-07 13:44
#5

Jag har skurit både med citron, vinäger och ättika. Man tar det man har hemma Flört

Enligt denna tråden om köttersättningar så berättas det att ju mer syra, till exempel vinäger man har när man skär mjölken desto fastare blir tofun. Jag har inte testat med linstofun just, men jag kan tänka mig att det hjälper då den blir ganska mjuk.

Annars går det ju utmärkt att blanda i lite stärkelse typ maizena eller potatismjöl och steka biffar av, som en variant på bönbiffar.

Jättegott är det i alla fall!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: