Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2887 ggr
pius314
6/22/11, 6:20 PM

Var hitta kimchi paste?

hjälp! Nån som vet var jag kan köpa detta? Gärna i stockholms norra förorter och snabbt, ska laga kimchi till midsommar Skrattande

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
DesK
6/22/11, 6:40 PM
#1

Eftersom det är en asiatisk ingrediens, så kan du nog hitta den i nån asiatisk butik eller nån invandrarbutik. Kim chi är ett slags fermenterad eller mjölksyrad kål blandad med grönsaker med starka kryddor. Frånsett hettan så påminner den om surkål och andra mjölksyrade grönsaker. Så om du inte får tag på äkta kim chi skulle du i nödfall kunna krydda upp färsk vacuumpackad surkål med chili. Denna typ av inläggning är faktiskt den enda typ av inläggning som bevarar c-vitamin och faktiskt ökar vitamininnehållet hos grönsakerna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pius314
6/22/11, 6:46 PM
#2

Ja det är själva chiliblandningen som halvfabrikat jag är ute efter. Eftersom jag bara har imorgon eftermiddag på mig tänkte jag höra om någon vet att den finns i en speciell butik. Annars får jag chansa eller bara använda chili och vitlök kanske… Tack för svar Glad

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[mingdie]
6/23/11, 5:03 AM
#3

Om du inte får tag i det så går det snabbt att göra i en matberedare. Du använder 1 matsked finskuren vitlök, 1 matsked färsk ingefära, 2 matskedar finskuren vårlök och 1 tesked av röd chilli flakes.

Släng ner allt i matberedaren och på en minut så har du din chilliblandning för Kim Chee. Det finns en massa varianter och man använder också fisksås till exempel.

Använd kinesiskt kålhuvud om du kan få tag i det. Det viktiga med Kim Chee är att det skall stå och jäsa vilket ger den annorlunda smaken.Den är alltså inte inlagd som man gör med gurka och liknande med vinäger utan den skall jäsa precis som surströmming.

Vi bor i ett område med en massa Koreaner så vi har många affärer där vi kan köpa färdiggjord Kim Chee.

pius314
6/23/11, 5:51 AM
#4

#3 tack! Då kör jag nog från grunden :-) Fast så vidare jäst hinner det ju inte bli till i morgon… Har ett recept som är med groddar och gurka så det är nog bara kimche-inspirerat. Får göra the real deal när jag väl gjort en stor batch paste. Supertack för tipset!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
pius314
7/9/11, 6:16 PM
#5

#3 visst ja. Tack igen för tipset, det blev jättebra!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Upp till toppen
Annons: