Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 6948 ggr
MaMaMade
2011-05-27 08:22

Björkprodukter - nån som har recept?

Tänker samla in björkblad till helgen att torka o ha som te. Hörde en kvinna berätta att hon brukade göra gelé på björkblad men då det var på jobbet (jag var inte med i samtalet) så kunde jag inte fråga hur hon gör. Är det nån här som har gjort det o har recept?

Sedan borde det ju även gå att göra dricka på björkblad…borde smaka friskt o gott!

Annons:
Åsa
2011-05-27 09:43
#1

Jag vet tyvärr inte hur man gör gele av björkblad men vi har ätit bladen som sallad (de små tidiga) och vi har saft gjord av björk. Den har vi köpt så jag vet ej hur man gör den heller. Tidiga lönnlöv kan man också äta har jag hört men det har vi ej prövat än. För att återgå till #0 så tycker jag att björkgele låter intressant så jag hoppas någon vet.

[TrevorS]
2011-05-29 12:13
#2

Inte hört att man kan dricka fast jag vet att man tar bladen direkt när de slagit och fortfarande är små, kokar och silar bort löven, sedan användes vattnet om man har klåda, kunde konsenveras och hållas i flera månader om man tillsatte lite starksprit i.

MaMaMade
2011-05-29 13:04
#3

Intressant Trevor, Minstan har ju probs med det. Kanske man kan dra i olja? Får luska lite mer, frågan är när man får tid!

Dessutom är de redan rejält utslagna här men regnet har öst ner hela helgen, så att torka är uteslutet.

[TrevorS]
2011-05-29 13:36
#4

Jag sysslar med alternativmedicin och har massor av bra recept och husknep. Kan kolla upp recept till dig om du vill?

Sedan tror jag inte man kan koka gele på bladen men tappa sav, vad nu det är och koka fungerar. Vad tänkte du ha gelen till?

MaMaMade
2011-05-29 14:25
#5

Hörde bara i förbifarten den här kvinnan nämna att hon brukade koka björkbladsgele. Hon sa att det är jättegott o jag blev nyfiken.

Har testat att tappa sav men den smakade unket i mitt tycke. Försökte mig på att koka sirap för vinterhostan men isch det gick inte att få i sig. Gjorde kanske fel?

Lägg gärna in/PM:a recept som du tror att jag skulle gilla.

Tar gärna emot ett bra recept på kråkbärsdricka!

Bjornen
2011-05-29 16:51
#6

Björksaven har mycket kort hållbarhet och bara några få dagar i kylskåp, men den går att frysa.

Att koka gele på bara björkblad låter inte troligt eftersom björkblad knappast innehåller någon mängd av pektin.

Annons:
Brynhilde
2011-06-05 23:38
#7

Jag googlade björkbladsgele och fick upp det här.

Innehåller:

Vatten, socker, citronsyra, saft av björkblad, pektin, kalisorbat, natriumbensonat.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

MaMaMade
2011-06-06 09:29
#8

Precis nåt sådant som jag var ute efter, Brynhilde!

Frågan är nu; hur gör man saft av björkbladen på bästa sätt!? Obestämd

Brynhilde
2011-06-06 11:10
#9

Det kanske går att använda detta receptet (modifierat)

Björkbladssaft Betula pendula

  • 3 liter späda björkblad
  • 3 citroner
  • 50 gram citronsyra
  • 2 liter vatten
  • 1,5 deciliter socker

Rensa och skölj bladen och läggs dem i en skål tillsammans med skivade citroner, citronsyra och socker. Koka upp vattnet och häll det över blad- och sockerblandningen. Låt lagen kallna. Rör då och då, så sockret löser sig. Häll saften genom en silduk och krama ur. Häll saften på kalla flaskor. .Fyll ända upp och skruva på korken genast.

Källa fredriksdal

eller detta receptet (där finns också recept på granstruntssirap mot hosta)

Här står lite om björk.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

dolfen
2012-05-18 19:31
Upp till toppen
Annons: