Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 1542 ggr
dolfen
2011-05-25 12:14

"Kött ökar risk för tarmcancer"

(Jag chansar på att lägga detta i grupp 14. (Allergi, överkänslighet & sj) då jag gissar att sj står för sjukdomar)

Följande stod att läsa på SVT-text igår:

Kött ökar risk för tarmcancer

Nästan hälften av alla fall av tarmcancer skulle kunna förhindras om folk åt mindre kött och mer fibrer.

Det menar forskare vid Imperial College i London, som studerat 263 forskningsrapporter från de senaste fyra åren.

Forskarna säger sig ha "övertygande bevis" för att tarmcancer ofta har sin grund i att människor äter mycket skinka, korv, nöt- och fläskkött.

Fullkornsprodukter, baljväxter, frukt och grönsaker ger kroppen ett skydd mot tarmcancer, menar forskarna.

Annons:
DesK
2011-05-25 12:19
#1

Dolfen du har lagt inlägget helt rätt! Glad Sj står mycket riktigt för sjukdomar, vilket du ser till vänster i grupplistan.

Huruvida kött ökar risken för tarmkancer eller inte kommer upp till diskussion då och då, så jag tror att det är bra att det forskas om detta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-05-25 12:33
#2

#1

Ok! Jag läste bara där man väljer grupp. Kunde ju flyttat blicken några centimeter till vänster. Tänkte inte på det. Skrikandes

Jo. Enskilda forskningsrapporter kommer ju lite då och då. Det speciella med denna forskningsrapport är att de har studerat hela 263 stycken forskningsrapporter.

Denna kommentar har tagits bort.
dolfen
2011-05-26 11:58
#4

Konstigt… Den här tråden stod under "Uppdaterade inlägg" fast den inte alls var uppdaterad. En bug? Obestämd

DesK
2011-05-26 12:00
#5

Dolfen det är en anonym som har råkat skriva i fel tråd så jag tog bort det inlägget. Alltså ingen bugg - ähum om du inte menar att jag är en bugg Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2011-05-26 12:08
#6

DesK  Skrattande

Annons:
pyromanen
2011-05-30 22:06
#7

Jo, det med sambandet mellan rött kött och tarmcancer är såpass bra belagd att det ingår i kostråden för såna som har ökat risk för tarmcancer på grund av ärvtlighet (till exempel. jag).  Och även det med att äta mycket grönsaker och fibrer. Dock handlar det inte om att man helt ska låta bli rött kött, men tänka på att inte äta det för ofta.

Upp till toppen
Annons: