Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1672 ggr
[TrevorS]
5/18/11, 2:57 PM

Inlagt utan socker?

Inläggningsvätskor till bland annat aubergine eller fisk. Kan man göra dem utan socker och använda sötningsmedel istället? Hur fungerar det och hur är hållbarheten på det i så fall?

Annons:
DesK
5/18/11, 5:05 PM
#1

Jag är mycket osäker på om man kan använda sötningsmedel till inläggningar. Däremot går det ju bra att enbart använda salt, så gör man ju när man exempelvis mjölksyrar grönsaker Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
5/18/11, 5:11 PM
#2

I för sig, kanske går utan. Fast vore kul med lite sötma. Skrattande

DesK
5/18/11, 5:15 PM
#3

Spontant kan jag tänka att om du inte ska spara inläggningen nån längre tid så går det att använda sötningsmedel.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
5/18/11, 5:19 PM
#4

Men jag undrar om inte sötningsmedel i en inläggning smakar konstigt.

[TrevorS]
5/18/11, 5:26 PM
#5

Jag tänkte mest på en kompis som inte tål socker. Vore kul att göra något till henne.

Men vill gärna ha något sött i. Vet inte heller hur sötningsmedel skulle smaka i. Kom ju på att man kan använda sirap i istället för socker! Ljus sirap såklart.

Sedan finns ju fruktsocker, men hur är det med det, hur framställs det?

DesK
5/18/11, 5:30 PM
#6

Sirap, fruktsocker och socker är likvärdiga, så om din kompis inte tål socker tål hon heller inte sirap och fruktsocker. Däremot finns det ju många olika slags sötningsmedel numera, ngupa experimenterar ju en del med sånt. Hoppas att hon kikar in och ger sina tips.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
5/18/11, 5:31 PM
#7

#5 Vad snällt av dig att försöka hitta alternativ för din kompis :)

[TrevorS]
5/18/11, 6:15 PM
#8

#6. Jo jag läste om något test som gjordes.

#7. Jag vill ju hjälpa alla Tyvärr omöjligt att hjälpa just alla men de man kan hjälpa hjälper jag. Skrattande

Honestyisdead
5/18/11, 6:27 PM
#9

#8 Rätt inställning!

storost
5/18/11, 9:57 PM
#10

Det är möjligt med sukrin - som de skriver på deras sajt. Det är en sockeralkohol som framställs av bland annat päron (det finns i olika frukter). Men 500 g kostar omkring 85 kronor och det finns på hälsokost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
5/18/11, 10:14 PM
#11

Oj, det är lite för dyrt, kommer nog inte att använda allt. Men vanligt fruktsocker borde väl fungera? Det är väldigt billigt här.

Anterrabae
5/18/11, 10:22 PM
#12

Vad i socker är det din väninna inte tål? Fruktsocker höjer blodsocker som vanligt socker gör, är det blodsockersvängningarna hon inte klarar så är tyvärr fruktsocker i stort sätt lika illa som vanligt socker.

Stevia skulle kunna funka som söt-smak-givare, men eftersom det inte ger någon volym och har sockrets koncerverande egenskaper, så kommer inte hållbarheten vara något vidare, men för en mindre mängd som ska konsumeras ganska direkt borde stevia gå bra. Dessutom är stevia sjukt drygt, en förpackning räcker toklänge eftersom man använder så extremt lite.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
5/19/11, 10:49 AM
#13

Ingen aning, får fråga. Är inte fruktsocker starkare i sötma? Jag brukar halvera när jag bakar på det.

Fast jag vet inte om jag själv kommer äta av det. Får se hur jag gör. Sirap vet jag hon äter annars. Skrattande

Annons:
dolfen
5/19/11, 3:26 PM
#14

Skulle det funka med honung?

[TrevorS]
5/19/11, 3:53 PM
#15

Honung är svårt då man oftast kokar ner socker i det. Honung kan inte jag äta.

Anterrabae
5/19/11, 8:25 PM
#16

Klarar hon sirap så är det inte sockersvängningarna hon mår dåligt av, och då borde fruktos inte krocka heller. Ja, fruktos är ungefär dubbelt så sött som sakaros, det vill säga vanligt socker, så man behöver mindre.

Ett tips att testa skulle vara agavesirap, den är 5 gånger så söt som socker. Ganska dyr, för lite, men dryg. Man behöver inte så mycket.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
5/20/11, 2:01 PM
#17

Jag har sökt agavesirap, de kan plocka in men 190 kronor för 30 gram agavesirap är inte värt det. De måste specialbeställa och då måste jag betala frakten.

Anterrabae
5/20/11, 10:16 PM
#18

what!!?? Här kostar flaskan 25 kronor eller kanske upp emot 30 kronor i vissa affärer. 130 var verkligen hutlöst. Hur kan de med att låta dig betala frakten?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: