Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 5504 ggr
Mitralis
5/17/11, 8:52 PM

Sökes: Diabetesvänliga kakor utan sötningsmedel

Min mor som är ett riktigt kakmonster har gått och fått högt socker så nu undrar jag vad det finns för bakverk och kakor som det inte är socker eller sötningsmedel i. Lite socker som 1 matsked eller så är okej. Sötningsmedel brukar det tyvärr bli för söt smak av, så hellre lite vanligt socker och så får hon äta färre kakor istället Flört



Annons:
DesK
5/17/11, 9:00 PM
#1

Kolla i gruppen lågkolhydratbröd inne på Matbröd, där finns flera bra kakrecept med lite eller inget socker. Min gamla standardfavorit är en petit choux fylld med vispad grädde och bär, men det är ju en hel bakelse och inte nån liten kaka. En bit mörk choklad till kaffet istället för en kaka är en annan av mina favoriter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
5/17/11, 9:07 PM
#2

#1 Tack för tipset Glad



Anterrabae
5/18/11, 10:29 AM
#3

Jag har gjort mandel och jordnötskakor..

Mixa mandel till mjöl, blanda i en äggvita så det blir "smetigt", klicka ut på plåt med bakplåtspapper och grädda. Hög värme och kort tid för sega, och låg värme och längre för spröda. De blir söta i sig sälva.

Jordnötskakorna består i stort sett av samma, fast med crunchy jordnötssmör utan socker som blandas/mixas med äggvita. klicka ut och grädda enligt samma princip som ovan.

Vill man lyxa till kakorna så hackar man i mörk choklad i degen, alternativt smälter lite och doppar kakorna. (om kakorna är platta kan man lägga en bit choklad på dem när de kommer ut ur ugnen direkt, den smälter och så penslar man ut och låter stelna. Det är lättare än att doppa)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mitralis
5/18/11, 10:32 AM
#4

#3 Låter gott det där Tungan ute
Hur mycket av varje behöver jag och ungefärlig temperatur på ugnen?



Anterrabae
5/18/11, 10:58 AM
#5

Börjar med ugnen, jag skulle säga 175 grader för torra, och 225 för segare. Vid 175 grädda i mitten eller lite lägre, och för de segare i mitten.

Oj, mängd är svårt. Jag brukar alltid höfta. Men om man tänker mandel så ca 2 dl hel mandel/ äggvita. koncistensen är ju som åt mandelmassehållet, Jag brukar göra ganska små kakor.

Äggvitan gör ju ingen volymändring i smeten/degen, så man tar så mycket som man känner att man tror går åt. Vad gäller jordnötskakorna så kan man skippa äggvitan helt (den är inte nödvändig men gör kakorna lite segare), de håller ihop i alla fall. sprödgrädda tillplattat jordnötssmör och lägg på lite choklad liksom.

Kom på att det är gott med russin i, eller annan torkad frukt i mindre bitar. Blir lite sötare, men utan tillsatt socker.

Jag måste nästan testbaka dem för att komma på mängder.. Jag hoppas att jag kunnat förmedla tänket i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
5/18/11, 10:06 PM
#6

Istället för socker kan du använda sukrin. Sukrin är en sockeralkohol som inte tas upp av kroppen och det sötar ungefär 75% som socker och har samma vikt /volym.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[ngupa]
5/23/11, 8:13 AM
#7

Nu är det väl inte bara sockret som är "monstret" i bakverk?

vetemjölet är nog en större bov än lite socker…

som sagt i min blogg finns det bakverk för LCHF´are, diabetiker och glutenintoleranta…

Anterrabae
5/23/11, 11:49 AM
#8

ngupa: det beror väl lite på vad man är känslig för som avgör vad som är värst. För vissa, till exempel mig är vetemjölet mycket värre än sockret oavsätt mängd. (mjölk lika så) men det måste ju finnas människor som klarar lite mjöl bättre än lite socker?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mitralis
5/23/11, 11:51 AM
#9

Det verkar som att min mor klarar mjöl bättre än socker. Hon har bara tagit bort socker och fortsätter med mjölet som vanligt och nu ligger hennes blodsocker på 4,5 Glad



Anterrabae
5/23/11, 11:58 AM
#10

Se där! Skrattande

troligtvis så räckte det att ta bort sockret för att stoppa topparna, och fett och fibrer och syror tar ner gi:t på övriga kolhydrater, typ mjöl.

skulle sen situationen ändras/försämras så vet man ju vart man ska snöra åt nästa gång Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mitralis
5/23/11, 12:11 PM
#11

#10 Har inte tänkt på det tidigare, men det låtter vettigt Glad
Vi får hoppas att det kommer att hålla sig så här nu, men nu vet vi ju i alla fall vad nästa steg blir Flört



Anterrabae
5/23/11, 1:15 PM
#12

Ja får verkligen hoppas att det håller sig stabilt! Har dock som diabetiker själv kommit på att det är av stor fördel att känna sina kolhydrater Flört eftersom det är dom som höjer blodsockret och därmed ökar insulinbehovet som i sin tur bidrar till övervikt och svårare diabetes…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: