Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1296 ggr
ettlitetalias
2011-05-15 21:23

Mat från naturen

Det är ont om pengar i hushållet så tänkte dryga ut skafferiet med saker som man kan plocka i naturen, men jag har noll koll på vad jag är ute efter, och vad man kan göra med vad man nu kan hitta..

Jag vet att vi har nässlor och vild vitlök som växer nere vid floden, men hur tar man till vara på dem bäst? Hur förvarar man dem? Och vad kan man göra med dem?

Vad mer kan jag hitta som är gott och användbart? Bor väl tillägga att jag bor i Skottland, så vi har kommit lite längre med våren än hemma i Sverige.

Skulle vara ytterst tacksam för recept också! Skrattande

Bilder är också väldigt uppskattade då jag är dålig på namn på växter…

Annons:
Sarah
2011-05-16 21:27
#1

Jag är aldrig på den här sajten men surfade förbi nu :) Jag äter mycket från naturen. Nässlor, både de som bränns och de som inte bränns är jättegoda. Koka/ förväll och du kan använda dem som spenat. Här blir det mycket nässelsoppa och nässelpaj med bönor.De mindre bladen är de godaste.

Kirskål kan användas på samma sätt som nässlor och även stammen kan stekar och ätas med olja/ smör och kryddor, som sparris ungefär.

Maskrosblad är gott i sallad, svensk ruccola ;)

en jättebra sajt är www.skogsskafferiet.se

lycka till.

[TheoA]
2011-05-16 21:32
#2

precis som den innan skriver så kan ni äta kirskål, den går även att göra pesto av :)

ettlitetalias
2011-05-16 21:44
#3

Tack sa mycket! Nu vet jag vad jag letar efter, så i veckan blir det till att plocka växter att frysa in :)

Sarah
2011-05-16 21:46
#4

:) jag har ävcen gjort en del te på björkblad och bärblad, jättegott :)

Åsa S
2011-05-17 08:07
#5

Löktrav, våtarv, svinmålla och liknande är också gott och nyttigt.

Vad man kan göra av olika saker

Nässlor: Soppa, pannkaka, paj, piroger, pesto

Kirskål: paj, piroger, pesto

Svinmålla: paj, stuvning, piroger, soppa

Ogräspizza (med ex. svinmålla, kirskål, nässlor) kan man göra genom att göra vanlig pizzabotten, istället för krossade tomater har man på hackat ogräs som man fräst i lite smör, lägg sedan på kryddiga korvbitar, tomat, svamp och ost ovanpå och grädda i ugn.

[TheoA]
2011-05-17 15:37
#6

Granskottste? om det finns granar som inte slagit ut för mycket..

Annons:
Upp till toppen
Annons: