Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 7720 ggr
MaMaMade
2011-05-15 17:54

Nässlor, recept, tips och trix

Nu håller jag på att plocka in nässlor som bäst. Denna helgen bidde det 16x2 deciliter förvällda o klara. Satsar på minst 52 burkar så vi kan äta soppa, paj o stuvning åtminstone 1 gång /vecka kommande år.

Tänkte också fixa lite eget te att dryga ut hushållskassan med. Min mamma torkade både nässlor o björkblad till te men hur gjorde hon med nässlorna månntro? Kan man vänta tills de fått lite höjd (strax innan de börjar att blomma) o sedan ta långa stjälkar som får hänga på tork o sedan repa av dem?

Annons:
DesK
2011-05-15 18:51
#1

Visst kan man vänta så att man kan hänga nässelstjälkar på tork, men jag skulle tro att din mamma la både björkbladen och nässelbladen på torkolla för att torka. Jag använder ett vanligt myggfönster i stället för torkolla, som jag hänger på små krokar i taket med nässelblad på Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2011-05-15 20:15
#2

Nja, har vaga minnen (det är ju trots allt över 35 år sedan) av knippen på tork uppe på vinden. Det verkar ju mest praktiskt o arbetsbesparande…dessutom kommer mina 2 nätfönster att vara upptagna av björkblad nästa helg! Fnular ett tag till.

DesK
2011-05-15 21:00
#3

Som sagt jag är säker på att det funkar att hänga nässlorna som du säger. Testa vet jag! Tror att jag ska testa för även mitt myggfönster är upptaget Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
2011-05-15 21:18
#4

Har alltid varit sugen på att prova nässlor! Hur smakar de, och vad kan man göra med dem? Kanske borde ut och plocka…

DesK
2011-05-15 21:22
#5

Nässlor är gott istället för spenat, i soppa, i bröd och i paj och det är nyttigt också. Observera att man så klart inte bör plocka de nässlor som växer intill en trafikerad väg. Tänk också på att ha rejäla handskar på när du plockar dem! Jag brukar ha tjocka diskhandskar eller tjocka arbetshandskar - inga sånna där tunna bomullsvantar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2011-05-16 07:23
#6

De smakar friskt, som en svalt sauvignong blanc-vin! Flört Man använder ju faktiskt nässlor som smak- o doftord när man beskriver vissa viner.

Soppa är så gott o enkelt att göra. Lägger i paj med äggstanning, äter en skiva rökt/gravad lax till, lite hackad rödlök o rom av något slag - mumma!

Som stuvning till fisk, eller kyckling eller vad man känner för!

Plockar man nässlorna väldigt späda o tar dem i toppen så går det utan handskar också. Har märkt att jag vant mig med åren, det stick mindre o mindre, huvudsaken är att man undviker de gamla bladen samt stjälken.

Skölj i kallt vatten (låt dem ligga i ett par minuter i första sköljningen så flyter eventuella nässellarver upp till ytan) o förväll i cirka 5 minuter. Hacka eventuellt för kommande soppkok.

Annons:
ettlitetalias
2011-05-16 10:53
#7

Har du någon bild på hur ska "ska" se ut när man plockar dem? Är rädd att de kanske har hunnit blir för gamla här.. Skrattande

DesK
2011-05-16 13:05
#8

Hum denna tråd borde kanske heta "Nässlor recept och tips och trix" Flört

#7 Jag kan fixa en bild åt dig så snart det har slutat att regna här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2011-05-16 18:34
#9

Fick veta av en gammal bekant att man inte ska äta nässlor om man är nickelallergiker.

Vet ej varför o orkar inte googla just nu, har haft en lång dag på jobbet, jisses så trött jag är!

Ians
2011-05-22 14:39
#10

#9

du får nog ut i nässel beståndet o beta lite…för di e bra mot trötthet också! Flört

Själv gör jag en drink med torkat nässel pulver och nyponskalspulver!

Ingredienser:

1 banan

1 äpple

1 msk nässelpulver

1 msk nyponskalspulver

3-4 dl vatten

Allt läggs i en mixer o körs på högsta hastighet till en jämn krämig soppa…ev något tunnare.

Äpplet sköljer jag o skär i mindre bitar bara…utan kärnor ….

Bananen skalar jag bara o så i med den…

Denna morgon drink blir en både mätt och pigg av….En del här hemma har svårt för färgen…men det är en vane sak! Tar man en drink av detta varje dag så behöver man inte ta något annat kosttillskott!

Ians
2011-05-22 17:30
#11

Eftersom vi på Alternativ Behandling ifokus…..

också är intresserade av Nässlor så lägger jag in denna tråden som ett länktips hos oss också!

Mitralis
2011-05-26 14:53
#12

Oj vad mycket man kan göra med nässlor Glad
Går det bra om jag länkar hit från Kost?



DesK
2011-05-26 14:59
#13

Självklart kan du länka in denna tråd från Kost! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Alenzi]
2011-05-26 19:38
#14

Gud vilka bra tips, tror jag skall ge mig ut och plocka nässlor Skrattande.. men.. Vad betyder förvällning? Skäms

DesK
2011-05-26 19:41
#15

#14 När man förväller så kokar man upp nässlorna en kort stund Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Alenzi]
2011-05-27 09:36
#16

#15 Tack :)

Jag har faktiskt ännu en fråga, den här gången till #1 där menyn kommer att stå på nässelhaltig mat i ett år framöver. Hur fungerar det, fryser man in nässlorna i portionsstora burkar kanske..?

DesK
2011-05-27 13:41
#17

#16 Din fråga är nog ställd till trådskaparen MaMaMade och #0 Glad Jag fryser sällan in nässlor jag torkar dem och förvarar dem sen i glasburkar. Visst kan man förvälla och frysa in dem i små burkar, det beror på hur mycket plats du har i frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Alenzi]
2011-05-27 15:39
#18

#17 Ja visst är den det XD Bara jag som fortfarande inte har fattat att vi börjar på #0 ;D

Okej, det är noterat. Känner på mig att det kommer bli ett helt nässelprojekt av det här i sommar :D

MaMaMade
2011-05-27 18:31
#19

Jag förväller o fryser in i cr fr-burkar, en burk = 2-3 rejäla sopptallrikar.

Desk; hur gör du soppa på torkade, måste de koka lite längre då?

DesK
2011-05-27 18:46
#20

MaMa Made ja de får koka lite längre, eller snarare jag brukar slå kokande vatten över nässlorna och låtaa det stå nån timme, sen kokar jag soppa som vanligt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MaMaMade
2011-05-27 19:37
#21

Bra att veta, tar de förvällda slut så kan jag alltid koka soppa på teet! Flört

Måste få slå ett slag för frysarna! Har insett att det är många som lever med bara ett litet frysskåp i hemmet. För mig är det mycket…exotiskt. Jag bor så till att jag förut, när jag var hemmamamma i alla fall, inte kunde titta in på affären särskilt ofta, blev cirka 1 gång /vecka.

Som boende på landet med en man som jagar, vi plockar svamp o jag är fanatiskt på bärplockande o odlar det mesta i grönsaksväg så är vi rika på frysar. Har 2 boxar (den tredje har gått sönder) samt 2 frysskåp. Inser att jag är lite bortskäm,.men det känns gott att veta att det finns godis även de månader då lönen är slut nästan innan räkningarna är betalda! Glad

Ove-D
2014-04-13 07:36
#22

Nu är det dags att plocka nässlor! Men jag plockar mycket nässlor, vilket sätt är bäst att förvara dem på i tanke på att behålla näringen och förmågorna - torka eller frysa?

DesK
2014-04-13 08:17
#23

Ja nu är det hög tid att plocka nässlor. Tror inte det spelar någon roll om man torkar eller fryser nässlor, låt utrymmet avgöra vilket som passar dig bäst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2014-04-13 16:37
#24

Näringsmässigt är frysen bäst :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Carmarino
2020-05-03 01:51
#25

Idag är det nässlans dag (första söndagen i maj).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2020-05-19 13:10
#26

Jag brukar torka en del och frysa in en del. De jag skall frysa förväller jag först och hackar som man gör med spenat. Sedan fryser jag dom i istärningsformar. När dom är frysta så tar jag ut dom och förvarar i plastpåse. Så kan man ta några tärningar i soppor och grytor för extra näring.
Funderar i år på att göra nässelsalt, att använda istället för vanligt salt.

Upp till toppen
Annons: