Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 4866 ggr
[TrevorS]
4/24/11, 6:56 PM

Vegetarisk - Tom Kha Gai recept

Här är ett riktigt lätt recept, bara att slänga ihop så sköter den sig helt själv!

1 burk kokosmjölk
4 matskedar limesaft
5 rivna scharlottenlökar
cirka 300 gram veggofärs (exempel, ICA's sojafärs)
1(2 tesked salt
1 tesked chilipulver
2 deciliter vatten
1 grönsaksbuljong
ingefära

Koka upp kokosmjölken och vattnet tillsätt övriga ingredienser och koka i cirka 5 minuter. Serveras till Jasminris.

Annons:
[lucke]
4/24/11, 6:58 PM
#1

Funkar det att byta ut limen mot pressad citron? Tycker lime smakar urk…

[TrevorS]
4/24/11, 7:09 PM
#2

Det fungerar toppen med citron. Om man vill kan man riva ner lite av skalet från citronen också.

[lucke]
4/24/11, 7:13 PM
#3

Så bra! Vad blir godast- quorn eller sojafärs?

[TrevorS]
4/24/11, 7:18 PM
#4

Jag har inte ätit med qourn men det smakar precis som sojafärs. Hälsans köks sojafärs tycker jag blir godast i. Skrattande

[lucke]
4/24/11, 8:10 PM
#5

Jag tycker att quorn är mer smaklöst än sojafärs- men att sojafärsen har nån skum bismak. Men får väl testa Hälsans Kök dåGlad

[TrevorS]
4/24/11, 8:35 PM
#6

Det tycker jag, du får gärna lägga upp bild på det. Jag har tyvärr ingen kamera så jag kan inte fotografera. Skrattande

Annons:
[lucke]
4/24/11, 8:44 PM
#7

Det kan jag göra, när jag lyckats med kokkonstenGladIngefäran ska vara färsk eller?

[TrevorS]
4/24/11, 8:46 PM
#8

Ursäkta det glömde jag skriva,  man kan ha i lite torkad men godast är såklart färsk som man river fint, en halv tesked blir bra.

[lucke]
4/24/11, 8:53 PM
#9

OkiGlad

storost
4/25/11, 8:39 PM
#10

Bra recept. Jag tänker att byta färsen mot kikärtor. Jag gissar, att det skulle gå bra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
4/25/11, 9:08 PM
#11

Det funkar säkert, jag brukar ha i seitanfärs istället, men det kan vara överkurs. Skrattande

[lucke]
4/25/11, 9:12 PM
#12

Vad är seitanfärs?

[TrevorS]
4/25/11, 10:45 PM
#13

Seitan är rent vetegluten man antingen kokat eller haft i ugnen och malt ner till färs. Det har en trådig och bra konsistens som påminner om kyckling. Man kan ha i bjäst som är en inaktiv jäst som är b-vitaminsberikad samt lite majsmjöl eller sojamjöl så smakar den som kyckling.

Man kan göra den på två sätt, ena är att man blandar rent vetegluten med ketchup, vätska, kryddor och soja. Det andra är att man tvättar ur stärkelsen ur vetemjölen genom knådning under vatten.

Bra alternativ för de som inte tål sojaprodukter. Tyvärr svår att få tag på i affär förutom på burk under namnen Muck Duck, Muck Pork, Muck Pew och kinafärs av gluten.

Annons:
[lucke]
4/25/11, 10:46 PM
#14

Borde finnas att få tag på här i hufvudstaden…

[TrevorS]
4/26/11, 10:16 AM
#15

Oja, Goodstore har, dock kostar det färdiga rätt mycket även vetegluten är dyrt i Sverige, många köper detta från Tyskland, man kan tjäna hundralappar om man köper några kilon från Tyskland jämfört med att köpa det i Sverige 500 gram kan kosta upp till 120 kronor medans 1 kilo kan kosta 20-30 kronor kilot i Tyskland.

[lucke]
4/26/11, 6:52 PM
#16

Aha, men då kör jag på veg.färs iställetTungan ute

[lucke]
5/9/11, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag ändrade lite i receptet- pressad citron istället för lime, sambal istället för chilipulver (som jag inte hade hemma) och så hade jag i en burk böngroddar. Jag använde sojafärs, men inser nu att jag verkligen inte gillar det- ska hädanefter använda mig av QuornTungan ute

Edit- Hjälp, vilken jättebild det blev- ser inte särskilt aptitligt utFörvånad

[Wera]
5/12/11, 12:10 AM
#18

Gott! Det ska jag koka ihop någon dag! Glad Enkelt och smidigt efter skolan Glad

[TrevorS]
5/12/11, 12:14 AM
#19

Ja det är ju bara att slänga ihop, krävs inte mycket arbete direkt. Lättare recept får man leta efter. Skrattande

[Wera]
5/12/11, 12:38 AM
#20

Jag utesluter dock ingefäran, tycker inte om smaken utav det ens om det är lite utav det Tungan ute

Annons:
[TrevorS]
5/12/11, 10:03 AM
#21

Jag älskar ingefära, det är den som sätter smaken tycker jag. Men självklart gillar man det inte ska man inte ha det i. Skrattande

Cazzos
5/12/11, 5:35 PM
#22

Härligt att se en thailändsk maträtt, iallafall vad jag kan läsa i rubriken Flört


Upp till toppen
Annons: