Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2991 ggr
Anterrabae
2011-04-15 10:51

Currygryta på picknickbog

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Currygryta är enkelt att ta till när fantasin tryter. Gott blev det också. cirka 4-6 portioner, det tog 20-30 minuter att göra.

Man börjar med att bränna av
2 teskedar curry och
2 teskedar oregano i ghee.

Sen steker man köttet i curry-gheeblandningen, denna gång valde jag picknickbog, cirka 850 gram. Brynte köttet, sen stekte jag
1 gul lök och 
2 vitlöksklyftor som jag skivat.

Allt hälldes efter varven över i en annan kastrull. Lite vatten och ett par buljongtärningar (hemkokt fryst) eller en buljongtärning om man köper färdig, fick ge basen.
Ett par matskedar osockrat jordnötssmör och
0,5 deciliter havregrädde fick tillsammans med
cirka 1 matsked maizenastärkelse fick fungera som redning.
Alldeles innan servering la jag i två grovhackade färska tomater. De ska bara bli varma, inte lagas.

Till detta serverades ris för den som ville och en sallad på avokado, gurka, äpple, majs och rostade solroskärnor. Kryddad med balsamvinäger, olivolja örtsalt och svartpeppar.

För fler bilder gå gärna in och kolla i bloggen:

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-04-15 10:55
#1

Givetvis kan man byta mot vilken proteinkälla man vill, annat kött/fågel eller tofu passar bra. Glad Riktigt fast fisk borde fungera också..

Dessutom byter man havregrädde och majsstärkelse mot vanlig grädde eller kokosmjölk /-grädde och valfri mjöl-/ arrowredning om man vill det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Vosjes
2011-04-15 11:34
#2

Låter smaskigt.
Tror du att maträtten skulle passa som matlåda?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
2011-04-15 12:08
#3

Anterrabae det låter riktigt gott Tungan ute

Sophia denna gryta borde passa finfint i matlåda Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-04-15 13:04
#4

Det var riktigt gott! Cool

Matlåda är perfekt, vill man inte ha för kokade tomater får man passa lite på den, men annars inga problem.

Tomaterna går även bra att byta mot andra färgstarka grönsaker, typ broccoli, paprika (inte gul) eller morötter. Man tager vad man haver så att säga!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: