Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 2700 ggr
MaMaMade
2011-04-10 17:49

Fettfri, vegetarisk mat utan laktos o mjöl

Har för mycket att tänka på just nu, så hjärnan har gått i stå när det gäller att hitta på mat till jobbet.

Maten måste vara fettfri (högst 5%/dag), vegetarisk (med tillägg av fisk och ägg), laktosfri (inga större problem) och helst inte bestå av så mycket mjölmat.

Har kikat igenom veg-trådarna men behöver *mer*!

Det används mycket rotfrukter av alla de slag o bönor i hushållet där jag jobbar. Problemet är att inte upprepa sig för ofta!

Annons:
HannaM
2011-04-10 18:19
#1

Tofu är kanon tycker jag, går att variera på många sätt en av mina personliga favoriter är att göra tofufärssås, det vill säga du mosar hård tofu med gaffel till färs och sedan steker du på den med lite champinjoner och rivna morötter. På med kryddor och en burk krossade tomater.

Ett hett tips är ju att du kikar in på vegetariskt.ifokus

MaMaMade
2011-04-10 18:35
#2

Just ja, har glömt bort den sidan. Största problemet är dock att få till nåt åt det "krämiga" hållet utan att använda fett!

HannaM
2011-04-10 18:47
#3

Havregrädde kanske kan vara ett alternativ då? Vet att orginalet har strax över 10% fett och det finns en lightvariant. Kokosmjölk ger härlig krämighet också, orginalet är med 17% fett men även där finns en light och man behöver ju inte ösa i en hel burk om man inte vill. Mixade soppor tycker jag är krämiga även utan fett, en liten skvätt mjölk (laktosfri då) kan man ju alltid komplettera med om man vill ha det lite rundare

Och allt behöver ju inte vara krämigt Glad

storost
2011-04-14 21:07
#4

Blanda kokade linser med ägg och fibrex. Forma "hamburgare" och stek dem i lite fett. alternativt till fibrex kan man ta boveteflingor eller havreflingor. Ät till en sallad.

Liknande är det istället med kikärtor än linser.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
2011-04-15 07:22
#5

Tackelitack! Inget nytt men jag hittade ett par grytor inne på Vegetariskt. Att komma ihåg att hålla det så fettfritt som möjligt är svårast, man vill ju inte att ens matgäster ska få ont i magen!

HannaM
2011-04-15 08:05
#6

För att få krämigt kan man ju också reda av en mjölksås med ägg så slipper du mjölet och fettet i rätt stor utsträckning.

Annons:
MaMaMade
2011-04-15 22:49
#7

Intressant, det har jag aldrig provat, måste testas! Tack!

Upp till toppen
Annons: