Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 6808 ggr
[TrevorS]
4/2/11, 4:59 PM

Hemmagjord rispasta/nudlar -recept

Jag kör vidare på mitt tema glutenfritt!

300 gram rismjöl
3 matskedar potatismjöl
4 matskedar majsmjöl
5 deciliter kallt vatten
1 tesked salt
2 matskedar olja

Gör så här:
Blanda mjölerna och saltet och blanda noga. Tillsätt vattnet och vispa länge. Tillsätt oljan och fortsätt att vispa. Låt blandningen stå och svälla i minst 1 timme.

Gör i ordning ångkokaren (har du ingen ångkokare läs nedan) och häll ut på en kakbotten eller liknande platt med liten bit kant och lägg ner i ångkokaren och låt ångkoka i 4-5 minuter. Låt den svalna och rulla försiktigt av den från bottnen försiktigt så du inte har sönder den. Skär till önskade bitar, koka sedan upp vatten och ta av kastrullen från plattan, häll i pastan och låt ligga där i cirka 30 sekunder. Häll av i kastrull och servera som pasta eller koka upp grönsaksbuljong och kryddor och servera som nudlar.

Alternativ till ångkokare, värm upp en stekpanna häll på tunt lager, lägg på lock och ställ åt sidan i några minuter, tar dock längre tid.

Annons:
[YlvaP]
4/2/11, 5:37 PM
#1

Häll på vad då i stekpannan?

Hur får man dom tunna sen? Skära dom för hand?

[TrevorS]
4/2/11, 8:32 PM
#2

Man ska hälla på ett tunt lager av smeten såklart. Den är rätt blaskig om man säger så, när den ligger ett tag så "ångkokar" den sig själv, så slipper man ångkokare, blir som en sladdrig pannkaka nästan, så rullar man ihop den, sedan kan man skära den precis hur man vill. Kan även tipsa att man kan spraya eller smörja tunt lager med olja i stekpannan sedan värma upp till låg temperatur 1-3 och låta den ligga tills den blir fast innan man tar bort. Det är för att den inte ska stekas och bli brun på undersidan, för det är ju inte pannkakor man ska göra.  Tungan ute

Om du testar lägg gärna upp bild. Skrattande

[YlvaP]
4/2/11, 8:33 PM
#3

Oj jag vet inte om jag vågar mig på egna nudlar/pasta. Men det lät gott. Skrattande

[TrevorS]
4/2/11, 8:38 PM
#4

Det är gott, fick receptet på engelska så jag fick skriva om det, av nån snubbe som brukar göra dessa. Jag var med och såg på när han ångade dessa och sa att de en gång när den gick sönder testade i stekpanna, har inte testat stekpanne-metoden men den ska vara lika effektiv påstår han. Däremot har jag testat receptet själv också.

Upp till toppen
Annons: