Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 18000 ggr
DesK
2011-03-28 20:01

Zurek polsk soppa - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en av Polens nationalrätter, så där finns många olika recept, men här i Sverige hittar vi inte så många recept på denna goda lite ovanliga soppa.

1-2 gula lökar
150 gram morötter
75 gram rotselleri
150 gram potatis
2-3 vitlöksklyftor
1 liter köttbuljong
200 gram rimmad skinka eller sidfläsk
200 gram Chorizo paprikasalami
200 gram uppfriskad surdeg
Timjan eller mejram helst färsk

Skala och skär lök och rotfrukter i små bitar.
Fräs dem i lite smör i en gryta.
Tillsätt buljongen och låt koka cirka 5 minuter.
Skär skinka och korv i små bitar och häll ned i grytan och låt koka cirka 20-30 minuter.
Smaka av soppan och krydda med lite peppar om så behövs.
Tillsätt sist surdegen och blanda väl och låt soppan bli riktigt varm.
Strö över finhackad timjan eller mejram.

Servera med gott hembakat surdegsbröd. Ibland serveras denna soppa i ett urgröpt surdegsbröd.

Detta recept är min fria tolkning av ett polskt recept som en bekant till mig, fick när han arbetade i Polen. Originalet är ett långkok där man först kokar buljong av ben, kött, lök och rotsaker. Sedan tar man bort benen, löken och rotsakerna, skär köttet och salamin i små bitar och lägger ned dem i soppan och till sist rör man ned surdegen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Matbröd iFokus är den enda Svenska matbrödssajten. Här skapar vi en receptbank för alla slag av matbröd. Surdegsbröd, jästbröd, limpor, bakpulverbröd, bikarbonatbröd, formbröd, portionsbröd, rundstycken, småfranska, knäckebröd, kex, tunnbröd, hålkakor, rågbröd, grahamsbröd, vetebröd, dinkelbröd, speltbröd, allergivänliga bröd, LCHF-bröd, lågkolhydratbröd, glutenfritt bröd, kaffebröd och kakor.
  • Redigerat 2021-06-28 12:16 av DesK
Annons:
DesK
2012-02-01 15:16
#1

Idag hade jag ingen rotselleri hemma, men kålrot och persiljerot och så tog jag 2 olika sorters korv, en mild Frankfurter och en lite starkare Kabanossen.

Man kan också servera soppan som förrätt, då tar man bort rotsaker och lök när buljongen är färdig och lägger i lite kött och korv och sist surdeg. Lägg en hårdkokt ägghalv på varje tallrik och ös upp soppan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-04-04 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Idag var det då dags igen för denna soppa och nu hade jag ingen kokt skinka hemma så det fick bli lite lufttorkad tysk skinka, med mera se bilden nedan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2012-04-04 19:25
#3

Annorlunda med surdeg i. Får man ta och testa någon gång :)

Anterrabae
2012-04-04 21:25
#4

Den måste ju vara jättegod vegansk, om man ersätter köttet med tex kikärter som ger en fyllig "köttig" dimension till smaken.

Måste testa.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-04-05 08:54
#5

Jag funderade faktiskt över hur den skulle bli som vegetarisk /vegansk, kikärter är en bra idé och sen måste man nog krydda upp med färsk chili också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-04-19 18:17
#6

ja precis och/eller med rökt paprikapulver. Helst båda för att få en bredare "korvighet"

Tja, jag har ju en rotsakssoppa, kryddad med timjan, som det blev rester av idag. Till och med med kikärter och chili i. Flört Jag tror jag ska bränna av lite paprikapulver och ha i surdeg Så har jag morgondagens veganvariant klar! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2012-10-11 20:47
#7

Detta blev dagens middag! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2018-02-04 19:01
#8

Såg någon på Facebook, som vill göra den här soppan. Så nu blev jag sugen på att göra den veganska varianten 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2021-01-22 10:51
#9

Det är supergott att ha i någon näve surkål i den här soppan 😋

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: