Annons:
Etikettmatprat
Läst 1584 ggr
[mingdie]
2011-03-22 06:01

Curry

Är det några av er som blandar till er egen curry eller köper ni alltid färdig? Vi gör ofta vår egen och blandar ihop dom kryddorna som passar till det köttet eller dom grönsakerna som vi skall ha. Sedan blandas det med lite olivolja och steks i stekpanna innan det blandas med det övriga.

Annons:
[ngupa]
2011-03-22 07:33
#1

Vore kul att få veta hur du blandar din curry! Glad

[mingdie]
2011-03-22 10:42
#2

Vi har tur som bor där det bor många Indier och andra asiater. Det gör att det finns många mataffärer där man kan få tag i all kryddor man behöver.

Vad vi använder i curry beror på om vi gör en mer Indisk inspirerad rätt och då blir det kummin, koriander, turmerik, chilli, peppar och kanske ingefära och kryddnejlika. Vi försöker ha allt färskmalet och sedan rostar vi det lite lätt i stekpanna så att smaken kommer fram.Används sedan i såser gärna tomatbaserad.

Om vi vill ha mer Thailändskt så gör vi en smet av kryddorna som koriander, kummin, lemon grass, galangal, chilli, vitlök och lite fisksås. Sedan gnider vi indet i köttet innan det steks eller så steker vi först upp blandningen med lite olivolja och sedan lägger ner grönsaker, kött eller fisk och ibland kokosnötsmjölk.

När man använder färska ingredienser så smakar det och doftar så mycket bättre. Många av dom här kryddorna förlorar smaken väldigt snabbt efter dom har blivit malda.

[YlvaP]
2011-03-22 13:16
#3

Vad jag vet så har inte indierna något som heter curry det är ett västligt påhitt.

[mingdie]
2011-03-22 19:15
#4

#3 Jovisst har indierna något som heter curry. Det är bladet från en växt. Sedan har ordet curry fått en annan mening och det används idag lika mycket av västerlänningar som indier själva.

[YlvaP]
2011-03-22 19:19
#5

Jaså. Nu kommer jag inte på vart jag hörde det.

DesK
2011-03-22 21:40
#6

Precis som Mingdie beskriver i #0 och #2 så är curry inte någon enhetlig kryddblandning, men det är numera alltid underförstått att det är just en blandning av många olika kryddor. Sedan finns också curryblad som används av indier på ungefär samma sätt som vi här i Sverige använder lagerblad.

För att svara på din fråga Mingdie så har jag någon gång gjort egen curryblandning av hela torkade kryddor, men ännu inte fått till någon så där jättebra smak, så jag ska testa något av dina förslag ovan Glad Nu måste jag dock medge att jag inte är någon vän av vanligt currypulver, så för att jag ska tycka om curry måste den smaka "mer".

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[mingdie]
2011-03-23 08:25
#7

Det är bara att prova sig fram. Det roliga med curry är att det inte finns en enda krydda som är gemensam för dom olika curryrecepten.

Vi använder ganska mycket av korriander, kumin, kanel, ingefära och liknande kryddor i vår matlagning. Jag kom ihåg från min ungdom att dom kryddorna användes till bakning men sällan till matlagning. Tiderna har ändrats.

[Wera]
2011-03-23 17:52
#8

Min pappa gör alltid egen så jag får av honom :)
Men använder också köpta ibland.

[TrevorS]
2011-03-24 10:50
#9

Jag kör denna, hittade på internet någon gång fast ändrat lite i den.
1 tesked kanel
1 tesked kryddnejlikor
1 matsked spiskummin
1 matsked kardemumma
1 tesked svartpeppar
0,5 tesked chilipulver
1 tesked mald ingefära
3 matskedar mald gurkmeja

[mingdie]
2011-03-24 19:18
#10

Kul att det är fler som kör med eget.

Trevor jag kör en liknande blandning när jag gör indisk mat men jag använder färsk ingefära..

[TrevorS]
2011-03-24 19:28
#11

Jag brukar låta ingefäran ligga så länge att den skrumpnar ihop, så jag brukar riva, torka och mala ner. Visst är det gott. Skrattande

Upp till toppen
Annons: