Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 3258 ggr
DesK
2011-03-21 19:14

Göra egen korv - nästa trend

Enligt dagensnyheter.se är hemgjord korv, trenden som följer efter surdegsbakningstrenden. Jag har i många år då och då gjort egen korv, detta är ju inte svårt, men lite pyssligt. Om man gör kokkorv så behöver man inte köpa fjälster, då kan man lika gärna slå in korven i plastfolie. Gör man stekkorv bör man dock använda fjälster, dessa finns att beställa året om i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[ngupa]
2011-03-21 20:07
#1

ja man borde börja göra egen korv så man slipper allt  "bjäffs"

[mingdie]
2011-03-21 20:15
#2

Vi har också gjort korv rätt länge. Vi provar med olika soters kött och krydd eller örtblandningar.

zissi
2011-12-08 00:30
#3

Smart sätt att göra korv på om man inte har apparater till det hela. Att lägga den i plastfolie. Plasten tål värmen alltså?

Men vilket av alla julkorvsrecept ska man välj?

HJÄLPObestämd!!!     TACKSkrattande!!!

Vill inte ha späck i som det är i en del recept, sen låter det ju enkelt att göra på färdig nöt/fläskfärs eller vad det nu är i. Funderade även på grynkorv. Vet inte om jag ätit det någon gång. Låter gott också.

[Aquelegia]
2011-12-09 20:31
#4

Prenumenerar på en alternativtidning kallad Åter där stod det en stor artikel om att göra korv. Skall börja göra egen korv för det är så trist att det är så mycket tillsatser i korv numera.

DesK
2011-12-10 11:01
#5

Zissi bäst är naturligtvis att välja sån plastfolie som passar i micro, men observera att det bara funkar för kokkorv. Sen måste man tänka på att korvsmeten inte får vara för mager, då blir korven otroligt torr och trist. Späck eller mycket fett sidfläsk är alltså nödvändigt för att korven ska få bra koncistens och smak. Glad

Aquelegia att göra egen korv är inte svårt, men det är lite pyssligt Glad Jag gör en ganska rejäl omgång och fryser ned i lagom portionsförpackningar och tar sen frm så mycket jag tror går åt till en måltid. Eftersom jag har en hobbyrök och klotgrill funderar jag på att testa att röka lite korv nästa gång. Tidigare har jag lämnat in korv för rökning och det var ett trevligt alternativ till köpt smörgåskorv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-12-10 11:27
#6

#5 Det är mest att jag inte orkar ta tag i storkok  medans jag är sjukskriven. Kan inte knåda (har ingen kitchen aid) och större saker där man behöver ta i lite, stå böjd ett tag med mera. Därför jag lagar mycket lätta rätter just nu för jag blir låst i kroppen om jag pysslar för länge med något. Glad
Har gjort korv tidigare när vi var små. Var ju nästan självförsörjande ett tag under några år. Vi byggde egna rökerier (små) En favorit var rökt hemmagjord getost! Både grynkorv, bratwurst och leverpastejer gjordes. Vill dock lära mig göra egna prinskorvar och falukorv!
Fanns ett märke med korvar att köpa som var utan e-ämnen, men dom har tagits bort för det var för kort bäst före datum på dom antagligen. Frysa in är ju alltid det smidigaste med hemmagjorda korvar. Slipper man tillsätta något för hållbarhetenGlad Dela gärna med dig av dina favoritrecept DesK!

Annons:
dolfen
2011-12-10 16:28
#7

Finns det någon bra bok om att göra egen korv?

[Aquelegia]
2011-12-10 16:31
#8

Jajjemensan:
Bok om att göra egen korv

Har inte den boken själv men den verkar bra.

dolfen
2011-12-10 16:37
#9

Tack, Aquelegia.

Kommer nog att göra plats för den boken i bokhyllan.

Det står exempelvis recept på salsiccia, som jag ju tänkt att jag ville göra någon gång.

[Aquelegia]
2011-12-10 16:41
#10

Varsågod. Bara jag som förövrigt har svårt att känna skilladen på köpt korv? Köpte en grillbricka en gång och varken jag eller sambon märkte vilka av korvarna som var vilken sort Tungan ute

DesK
2011-12-10 17:11
#11

Aquelegia, vilket jättebra bokförslag! Glad Hum kan det vara så att korvarna i en sån där grillbricka tar smak av varandra? Obestämd
Dolfen salsiccia skulle jag också vilja göra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2011-12-10 17:52
#12

#11 det är mest att det faktiskt inte är mycket som skiljer sig åt i kryddningen. Den ena var vitlök, dena andra vitlök med lite paprika tydligen och den andra vitlök paprika och chiliTungan ute Jag gillar ju mer smakrikare korvar typ rostbratwurst, frankfurter med meraGlad Som man kan äta med massa senap!

Upp till toppen
Annons: