Annons:
Etikettmatprat
Läst 823 ggr
[YlvaP]
2011-03-15 15:52

Mellanmål

Just nu äter jag både "mammas special" till frukost och mellanmål men den är inte så bra.

Har i en halv skivad banan, en barnsked med sylt och cornflakes och till det fyller jag upp tallriken med mjölk.

Det är alldeles för mycket socker i detta. Att äta ägg håller jag mig inte så mätt en längre tid. Mackor har jag nästan slutat att äta. Endast en macka till frukost. Förr åt jag massor med bröd.

Någon som har något bra mellanmål som är enkel och håller mig mätt en stund.

Annons:
MaMaMade
2011-03-15 16:52
#1

Jag äter ost när jag blir sugen. En skiva hårdost med smör på, eller en skiva Finn Crisp, ett tunnt hårt rågknäcke, med en god dessertost eller färskost på. Alternativt några skivor rökt skinka, ibland breder jag lite färskost på. Är jag riktigt sugen, eller på kvällen innan jag ska sova o inte vill dricka nåt med koffein, dricker jag "riktigt" varm choklad. Värm gräddmjölk, smält ner en ruta mörk choklad + lite "riktig" - fin - cacao, eventuellt sötar jag med ett par droppar honung.

[YlvaP]
2011-03-15 17:28
#2

Inte sugen utan när jag är hungrig. Flört Vill inte småäta med lite här och där. Vill ha fasta måltider.

[Tassy]
2011-03-15 17:35
#3

Soppa kan vara ett bra alternativ kanske? Det finns soppor som går utmärkt att göra en rejäl laddning av och sedan frysa in också om man inte vill koka soppa stup i ett. Glad

[ngupa]
2011-03-15 17:39
#4

okej, du menar frukost och lunch?

Inte mätt på ägg?

Jag äter oftast en lite sen frukost (10-11 tiden) på 2-3 ägg cirka 30 gram smör som jag gör omelett /äggröra på och till det ibland ett halvt paket bacon och då håller jag mig mätt ända till middagen vid 17-18 tiden. Äter oftast 2  gånger om dagen.  Maken äter tre gånger.

Äter du för lite fett när du äter ägg kanske?

[YlvaP]
2011-03-15 17:39
#5

Soppa som mellanmål? Heheh så har jag inte tänkt.

DesK
2011-03-16 13:51
#6

På tal om soppa till mellanmål, så kan man enkelt göra egen (nästan) hemgjord varma koppen så här: Koka upp 1/2 liter vatten och lägg i en buljongtärning, lägg lite finskuren skinka eller köttrest i en djup tallrik, fyll på med lite fryst grönsaksblandning, kör nån minut i mikron och häll på buljongen krydda med peppar. Självklart kan man göra detta i en stor mugg också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[YlvaP]
2011-03-16 13:57
#7

#4 Jag menar frukost och mellis. Till lunch äter jag en lagad måltid i lagom portion.

Skall jag bara äta ägg till mellis så blir jag inte mätt på det. Det är för lite. Då måste jag äta så många för att bli mätt. Äter inte så mycket bröd så en äggmacka blir det inte av heller.

Så här ser min dag ut.

8 Frukost (mammas special och te, ev en liten macka till)
11:45 Lunch (lagad mat)
14 Mellis
17 Middag (lagad mat)
21 Ev. ett mellanmål till

Efter Lunchen blir jag hungrig.

Upp till toppen
Annons: